Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA

Yıl 2019, Cilt: 43 Sayı: 2, 309 - 334, 26.12.2019

Öz

On yedi farklı senaryodan oluşan
Attempts on Her Life oyununda senaryoların ortak noktası adı farklı
biçimleriyle Anne (Annie, Anny, Annushka, Anya) olan bir kadındır. Anne
fiziksel olarak sahne üzerinde görünmez; öteki karakterlerin yorumları
üzerinden varlık kazanır. Anne oyunda gerçek bir karakter olmaktan daha çok
kavramsallaştırılan doğası ile var olur. Oyun, bir yandan, farklı
senaryolardaki Anne karakter/ler/inin varlığını ortaya koyma çabasıdır. Her
tanık Anne’i betimlemeye yeltenir. Senaryolar, bir yanda da, kavramsal bir
duruma gönderme yapan betimlerdir. Bu anlamda, yazar, bu muğlak ve kavramsal
karakteri çok sayıda tanıklıkla betimleyerek birey üzerinden işlediği panoramik
bir toplum senaryosu sunar. Oyun güncel sorunlara -kapitalist toplum,
sanat-toplum, kurgu-gerçeklik, sanatın değeri, yoz sanat, terör-terörist,
bilim-toplum, kadın, savaş ve kent- değinir. Oyundaki senaryolarda kasvetli ve distopik
imgelem, ahlak dışılık, kötülük ve mutlak şiddetle betimlenen bir soyutlanma ve
amaçsızlık dünyası ile çökmekte olan bir toplum tasavvuru vardır. Rahatsız
edici içeriği, deneysel biçimi ve biçemi ile Crimp’in oyunları sert ve
alaycıdır.  Bauman akışkan modernite
olarak tanımladığı müphem ve belirsiz yaşam koşullarında var olan kaygılı ve
güvenlikten yoksun insanı tasvir eder. Bauman sosyolojisi insan deneyimine,
gerçek insanların küçük öyküleri/anlatıları üzerinden tutulan bir aynadır. Bu
çalışma, Martin Crimp’in Attempts on Her Life adlı oyununa yansıyan çağdaş
yaşama yaklaşımını, öncü toplum bilimcilerden Zygmunt Bauman’ın görüşlerine dayanan
savlarla inceleyecektir.

Kaynakça

  • Agusti, C. E. (2013). Martin Crimp’s Theatre: Collapse as Resistance to Late Capitalist Society. Berlin: De Gruyter.
  • Albery, T. (2013). Tim Albery. The Theatre of Martin Crimp, 192-197. (A. Sierz, Röportaj Yapan) London, England: Bloomsbury Publishing PLC.
  • Artaud, A. (2009). Tiyatro ve İkizi (2 b.). (B. Gülmez, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barnett, D. (2008, February). When is a Play not a Drama? Two Examples of Postdramatic Theatre Texts. New Theatre Quarterly, 24(01), 14-23. doi:10.1017/S0266464X0800002X
  • Bauman, Z. (1992). Intimations of Postmodernity (Dijital b.). New York: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/103900045/intimations-of-postmodernity adresinden alındı
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. (Ü. Öktem, Çev.) İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Bauman, Z. (2003a). Modernlik ve Müphemlik. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003b). City of Fears, City of Hopes. London: Goldsmith College, University of London.
  • Bauman, Z. (2004). Europe: An Unfinished Adventure. Cambridge: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2008). Postscript: Bauman on Bauman - Pro Domo Sua. M. H. Jacobsen, & P. Poder içinde, The Sociology of Zygmunt Bauman (s. 231-240). Hampshire: Ashgate.
  • Bauman, Z. (2010). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var Mı? (F. Çoban, & İ. Katırcı, Çev.) Ankara: De Ki.
  • Bauman, Z. (2011). Bireyselleşmiş Toplum (2 b.). (Y. Alogan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2012). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları (4 b.). (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2013). Postmodernizm ve Hoşnutsuzlukları (2 b.). (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014a). Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup (2 b.). (P. Siral, Çev.) İstanbul: Habitus Kitap.
  • Bauman, Z. (2014b). Yasa Koyucular ile Yorumcular (4 b.). (K. Atakay, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014c). Parçalanmış Hayat (2 b.). (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014d). Azınlığın Zenginliği Hepimizin Çıkarına mıdır? (H. Keser, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014e). Bu Bir Günlük Değildir. (D. Kizen, Çev.) İstanbul: Jaguar Kitap.
  • Bauman, Z. (2015). Özgürlük. (K. Eren, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Kapımızdaki Yabancılar. (E. Barca, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z., & Rein, R. (2018). Benlik Pratikleri. (M. Ekinci, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Canetti, E. (2001). Sözcüklerin Bilinci (2 b.). (A. Cemal, Çev.) İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Crimp, M. (2005). Martin Crimp: Plays 2 (No One Sees the Video, The Misantrophe, Attempts on Her Life, The Country). London: Faber and Faber.
  • Douglas, M. (2002). Purity and Danger: An Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo (Dijital b.). New York: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/102718058/purity-and-danger-an-analysis-of-concept-of-pollution adresinden alındı
  • Garber, M. (2004). Shakespeare After All. New York: Anchor Books.
  • Hilditch, K. (2007, Ocak). Breaking All the Rules. Kasım 7, 2019 tarihinde Socialist Review:http://socialistreview.org.uk/313/breaking-all-rules adresinden alındı
  • Itkin, A. J. (2014). Restaging “Degenerate Art”: The Politics of Memory in the Berlin Sculpture Find Exhibit. German Quarterly, 87(4), s. 395+. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/1P3-3603817761/restaging-degenerate-art-the-politics-of-memory adresinden alındı
  • Lehmann, H. T. (2006). Postdramatic Theatre. Oxon: Routledge.
  • Luckhurst, M. (2003). Political Point-Scoring: Martin Crimp’s Attempts on her Life. Contemporary Theatre Review, 13(1), 47-60. doi:10.1080/1048680022000025516
  • Making of a Contemporary Classic. (2009, September 30). Western Mail, s. 25. Kasım 7, 2019 tarihinde Questia: https://www.questia.com/read/1G1-208668602/making-of-a-contemporary-classic adresinden alındı
  • Mitchell, K. (2013). Katie Mitchell. The Theatre of Martin Crimp, 197-204. (A. Sierz, Röportaj Yapan) London, England: Bloomsbury Publishing.
  • Morin, E. (2011, February). ‘Look Again’: Indeterminacy and Contemporary British Drama. New Theatre Quarterly, 27(01), 71-85. doi:10.1017/S0266464X11000066
  • Pile, S. (1999). What is a city? D. Massey, J. Allen, & S. Pile (Dü) içinde, City Worlds (Dijital b., s. 5-50). London: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/109289511/city-worlds adresinden alındı
  • Shakespeare, W. (2007). Hamlet. (B. Bozkurt, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sierz, A. (2007, Fall). "Form Follows Function": Meaning and Politics in Martin Crimp’s Fewer Emergencies. Modern Drama, 50(3), 375-393. https://www.moderndrama.utpjournals.press/doi/pdf/10.3138/md.50.3.375 adresinden alındı
  • Steinweis, A. E. (1993). Art, Ideology & Economics in Nazi Germany: The Reich Chambers of Music, Theater, and the Visual Arts. (Elektronik). Chapel Hill: University of Carolina Press. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com adresinden alındı
  • Zimmermann, H. (2003). Images of Women in Martin Crimp’s Attempts on Her Life. European Journal of English Studies, 7(1), 69-85. http://dx.doi.org/10.1076/ejes.7.1.69.14827 adresinden alındı
Yıl 2019, Cilt: 43 Sayı: 2, 309 - 334, 26.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Agusti, C. E. (2013). Martin Crimp’s Theatre: Collapse as Resistance to Late Capitalist Society. Berlin: De Gruyter.
  • Albery, T. (2013). Tim Albery. The Theatre of Martin Crimp, 192-197. (A. Sierz, Röportaj Yapan) London, England: Bloomsbury Publishing PLC.
  • Artaud, A. (2009). Tiyatro ve İkizi (2 b.). (B. Gülmez, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barnett, D. (2008, February). When is a Play not a Drama? Two Examples of Postdramatic Theatre Texts. New Theatre Quarterly, 24(01), 14-23. doi:10.1017/S0266464X0800002X
  • Bauman, Z. (1992). Intimations of Postmodernity (Dijital b.). New York: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/103900045/intimations-of-postmodernity adresinden alındı
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. (Ü. Öktem, Çev.) İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Bauman, Z. (2003a). Modernlik ve Müphemlik. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003b). City of Fears, City of Hopes. London: Goldsmith College, University of London.
  • Bauman, Z. (2004). Europe: An Unfinished Adventure. Cambridge: Polity Press.
  • Bauman, Z. (2008). Postscript: Bauman on Bauman - Pro Domo Sua. M. H. Jacobsen, & P. Poder içinde, The Sociology of Zygmunt Bauman (s. 231-240). Hampshire: Ashgate.
  • Bauman, Z. (2010). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var Mı? (F. Çoban, & İ. Katırcı, Çev.) Ankara: De Ki.
  • Bauman, Z. (2011). Bireyselleşmiş Toplum (2 b.). (Y. Alogan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2012). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları (4 b.). (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2013). Postmodernizm ve Hoşnutsuzlukları (2 b.). (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014a). Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup (2 b.). (P. Siral, Çev.) İstanbul: Habitus Kitap.
  • Bauman, Z. (2014b). Yasa Koyucular ile Yorumcular (4 b.). (K. Atakay, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014c). Parçalanmış Hayat (2 b.). (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014d). Azınlığın Zenginliği Hepimizin Çıkarına mıdır? (H. Keser, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2014e). Bu Bir Günlük Değildir. (D. Kizen, Çev.) İstanbul: Jaguar Kitap.
  • Bauman, Z. (2015). Özgürlük. (K. Eren, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Kapımızdaki Yabancılar. (E. Barca, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z., & Rein, R. (2018). Benlik Pratikleri. (M. Ekinci, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Canetti, E. (2001). Sözcüklerin Bilinci (2 b.). (A. Cemal, Çev.) İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Crimp, M. (2005). Martin Crimp: Plays 2 (No One Sees the Video, The Misantrophe, Attempts on Her Life, The Country). London: Faber and Faber.
  • Douglas, M. (2002). Purity and Danger: An Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo (Dijital b.). New York: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/102718058/purity-and-danger-an-analysis-of-concept-of-pollution adresinden alındı
  • Garber, M. (2004). Shakespeare After All. New York: Anchor Books.
  • Hilditch, K. (2007, Ocak). Breaking All the Rules. Kasım 7, 2019 tarihinde Socialist Review:http://socialistreview.org.uk/313/breaking-all-rules adresinden alındı
  • Itkin, A. J. (2014). Restaging “Degenerate Art”: The Politics of Memory in the Berlin Sculpture Find Exhibit. German Quarterly, 87(4), s. 395+. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/1P3-3603817761/restaging-degenerate-art-the-politics-of-memory adresinden alındı
  • Lehmann, H. T. (2006). Postdramatic Theatre. Oxon: Routledge.
  • Luckhurst, M. (2003). Political Point-Scoring: Martin Crimp’s Attempts on her Life. Contemporary Theatre Review, 13(1), 47-60. doi:10.1080/1048680022000025516
  • Making of a Contemporary Classic. (2009, September 30). Western Mail, s. 25. Kasım 7, 2019 tarihinde Questia: https://www.questia.com/read/1G1-208668602/making-of-a-contemporary-classic adresinden alındı
  • Mitchell, K. (2013). Katie Mitchell. The Theatre of Martin Crimp, 197-204. (A. Sierz, Röportaj Yapan) London, England: Bloomsbury Publishing.
  • Morin, E. (2011, February). ‘Look Again’: Indeterminacy and Contemporary British Drama. New Theatre Quarterly, 27(01), 71-85. doi:10.1017/S0266464X11000066
  • Pile, S. (1999). What is a city? D. Massey, J. Allen, & S. Pile (Dü) içinde, City Worlds (Dijital b., s. 5-50). London: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/109289511/city-worlds adresinden alındı
  • Shakespeare, W. (2007). Hamlet. (B. Bozkurt, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sierz, A. (2007, Fall). "Form Follows Function": Meaning and Politics in Martin Crimp’s Fewer Emergencies. Modern Drama, 50(3), 375-393. https://www.moderndrama.utpjournals.press/doi/pdf/10.3138/md.50.3.375 adresinden alındı
  • Steinweis, A. E. (1993). Art, Ideology & Economics in Nazi Germany: The Reich Chambers of Music, Theater, and the Visual Arts. (Elektronik). Chapel Hill: University of Carolina Press. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com adresinden alındı
  • Zimmermann, H. (2003). Images of Women in Martin Crimp’s Attempts on Her Life. European Journal of English Studies, 7(1), 69-85. http://dx.doi.org/10.1076/ejes.7.1.69.14827 adresinden alındı
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Kadriye Çiğdem Yılmaz 0000-0002-2490-5993

Mehmet Takkaç 0000-0001-5005-9164

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 43 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, K. Ç., & Takkaç, M. (2019). MARTIN CRIMP’İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 43(2), 309-334.