Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİN OKULA AİDİYET DUYGUSU VE ARKADAŞ BAĞLILIK DÜZEYİ

Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: 3, 71 - 86, 30.10.2016

Öz

Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinde okula aidiyet duygusu ve arkadaşlara bağlılık düzeyinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, Adana ili merkez ilçelerindeki ortaokulların altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarına devam eden 608 öğrencidir. Veriler “Okula Aidiyet Duygusu Ölçeği” (OADÖ) ve “Arkadaş Bağlılığı Ölçeği” (ABÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler incelenmiştir. Ayrıca bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Bu analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre öğrencilerin okula aidiyet duyguları ve arkadaşlara bağlılık düzeyleri ortalamanın üzerindedir. Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin okula aidiyet duyguları ve arkadaşlara bağlılıkları arasında anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adelabu, D. D. (2007). Time perspective and school membership as correlates to academic achievement among African American adolescents. Adolescence, 42(167), 525-538. Adıgüzel, A. & Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 10(1), 49-66. Alaca, F.(2011). İki dilli olan ve olmayan öğrencilerde okul yaşam kalitesi algısı ve okula aidiyet duygusu ilişkisi. Yayınlanmamaış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana Akar-Vural, R., Yılmaz-Özelçi, S., Çengel, M. & Gömleksiz, M. (2013). The development of the Sense of Belonging to School Scale. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 53, 215-230. Akkapulu, E. (2005). Ergenin sosyal yetkinlik beklentisini yordayan bazı değişkenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana. Anderman, E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology, 94, 795–809. Arastaman, G. (2006). Ankara ili lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 48-65. Bilgiç, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi algısının arkadaşlara bağlılık ve empatik sınıf atmosferi değişkenleriyle ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana. Booker, C., K. (2004). Exploring School Belonging and Academic Achievement in African American Adolescent. Curriculum and Teaching Dialogue, 6(2), 131-143. Bowers, F. E. (1997). Improving the peer interactions and peer acceptance rate of children through the use of positive peer statements. Unpublished doctoral dissertation. The University of Southern Mississippi, United States. Büyükşahin-çevik G. & Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaş bağlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet ebeveyn tutumu ve anne baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 225-240. Cheung, H. Y. (2004). Comparing Shanghai and Hong Kong students’ psychological sense of school membership. Asia Pacific Education Review, 5(1), 34-38. Cheung, H. Y., & Hui, K. F. S. (2003). Mainland immigrant and Hong Kong local students’ psychological sense of school membership. Asia Pacific Educational Review, 4(1), 67–74. Cemalcılar, Z. ( 2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on student’s sense of school belonging. Applied Psychology: An International Review, 59(2), 243–272. Cueto, S., Guerrero, G., Sumimaru, C., & Zevallos, A. M. (2010). Sense of belonging and transition to high schools in Peru. International Journal of Educational Development, 30, 277–287 Darom, E. & Rich, Y. (1988). Sex differences in attitudes toward school: Student self-reports and teacher perceptions. British Journal of Educational Psychology, 58, 350–355. Demir-Şad, E. (2007). Akranları tarafından reddedilen ve kabul edilen ilköğretim II. kademe öğrencilerinin özsaygı, sosyal beceri, davranış problemleri ve okul başarılarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Goodenow, C. (1992a). Strengthening the links between educational psychology and the study of social contexts. Educational Psychologist, 27(2), 177-196. Goodenow, C. (1992b, April). School motivation, engagement, and sense of belonging among urban adolescent students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA. Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30, 79-90. Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends' values to academic motivation among urban students. The Journal of Experimental Education, 62 (1), 60-71. Hagborg, W. J. (1994). An exploration of school membership among middle and high school students. Journal of Psychological Assessment, 12, 312-323. Hallinan, T. M. (2008). Teacher influences on students’ attachment to school. Sociology of Education, 81(3), 271–283. Hamm, J. V., & Faircloth, B .S. (2011). The dynamic reality of adolescent peer networks and sense of belonging. Merrill-palmer Qquarterly, 57(1), 48–72. Hortaçsu, N., Oral, A. & Yasak-Gültekin, Y. (1991). Factors affecting relationships of Turkish adolescents with parents and same-sex friends. The Journal of Social Psychology, 131(3), 413-426. Isakson, K., & Jarvis, P. (1999). The adjustment of adolescents during the transition into high school: A short term longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 28, 1 – 26. Israelashvili, M. (1997). School adjustment, school membership, and adolescents’ future expectations. Journal of Adolescence, 20, 525–535. Leonard, C. A. R. (2002). Quality of school life and attendance in primary schools. Unpublished doctoral dissertation. University of Newcastle, Australia. Mcneely, A. C., Nonnemaker, J., M., & Blum, R. W. (2002). Promoting school connectedness: evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of School Health, 72(4), 138-146. Melor, D., Stokes, M., Firth, L., Hayashi, Y., & Commins, R. (2008). Need for belonging, relationship satisfaction, loneliness and life satisfaction. Personality and İndividual Differences, 45, 213–218. Mengi, S. (2011). Ortaöğretim 10. ve 11.sınıf öğrencilerinin sosyal destek ve özyeterlik düzeylerinin okula bağlılıklarıyla ilişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Nichols, S. L. (2008). An exploration of students’ belongingness beliefs in one middle school. The Journal of Experimental Education, 76(2), 145–169. Oral, V. & Yurtal, F. (2008). İlköğretim 5.sınıf düzeyinde arkadaşlığın sosyometrik statü ve akademik başarı açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 281-294. Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E., & Erkan, S. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 213-224. Perdue, N. H., Manzeske, D. P., & Estell, D. P. (2009). Early predictors of school engagement: Exploring the role of peer relationships. Psychology in the Schools, 46(10), 1084- 1097. Roeser, R.,W., Midgley, C., & Urdan, T., C. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents’ psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal of Educational Psychology, 88(3), 408-42. Sarı, M. (2012a). Sense of school belonging among elementary school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 1-11. Sarı, M. (2012b). Empatik sınıf atmosferi ve arkadaşlara bağlılık düzeyinin lise öğrencilerinin okul yaşam kalitesine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(1), 95-119. Sarı, M. (2013). Lise Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 147-160. Sarı, M. (2015). Adaptation of the psychological sense of school membership scale to Turkish. Global Journal of Human Social Science: G Linguistics & Education, 5, 59-64. Smith, D., C., & Sandhu, D., S. (2004). Toward a positive perspective on violence prevention in schools:building connections. Journal of Counseling and Development, 82, 287-293. Sözbilir, M., Akıllı, M. & Ozan, C. (2010). Yusufeli’de öğrencilerin okula karşı tutumları. M. Demirel & M. Akıllı (Edt.), Geçmişten Geleceğe Yusufeli Sempozyumu Bildirileri içinde (ss.129-135). İstanbul: Yusufeli Belediyesi. Yavuzer, H. (2004). Okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: 3, 71 - 86, 30.10.2016

Öz

Kaynakça

  • Adelabu, D. D. (2007). Time perspective and school membership as correlates to academic achievement among African American adolescents. Adolescence, 42(167), 525-538. Adıgüzel, A. & Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 10(1), 49-66. Alaca, F.(2011). İki dilli olan ve olmayan öğrencilerde okul yaşam kalitesi algısı ve okula aidiyet duygusu ilişkisi. Yayınlanmamaış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana Akar-Vural, R., Yılmaz-Özelçi, S., Çengel, M. & Gömleksiz, M. (2013). The development of the Sense of Belonging to School Scale. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 53, 215-230. Akkapulu, E. (2005). Ergenin sosyal yetkinlik beklentisini yordayan bazı değişkenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana. Anderman, E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of Educational Psychology, 94, 795–809. Arastaman, G. (2006). Ankara ili lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 48-65. Bilgiç, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi algısının arkadaşlara bağlılık ve empatik sınıf atmosferi değişkenleriyle ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana. Booker, C., K. (2004). Exploring School Belonging and Academic Achievement in African American Adolescent. Curriculum and Teaching Dialogue, 6(2), 131-143. Bowers, F. E. (1997). Improving the peer interactions and peer acceptance rate of children through the use of positive peer statements. Unpublished doctoral dissertation. The University of Southern Mississippi, United States. Büyükşahin-çevik G. & Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaş bağlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet ebeveyn tutumu ve anne baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 225-240. Cheung, H. Y. (2004). Comparing Shanghai and Hong Kong students’ psychological sense of school membership. Asia Pacific Education Review, 5(1), 34-38. Cheung, H. Y., & Hui, K. F. S. (2003). Mainland immigrant and Hong Kong local students’ psychological sense of school membership. Asia Pacific Educational Review, 4(1), 67–74. Cemalcılar, Z. ( 2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on student’s sense of school belonging. Applied Psychology: An International Review, 59(2), 243–272. Cueto, S., Guerrero, G., Sumimaru, C., & Zevallos, A. M. (2010). Sense of belonging and transition to high schools in Peru. International Journal of Educational Development, 30, 277–287 Darom, E. & Rich, Y. (1988). Sex differences in attitudes toward school: Student self-reports and teacher perceptions. British Journal of Educational Psychology, 58, 350–355. Demir-Şad, E. (2007). Akranları tarafından reddedilen ve kabul edilen ilköğretim II. kademe öğrencilerinin özsaygı, sosyal beceri, davranış problemleri ve okul başarılarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Goodenow, C. (1992a). Strengthening the links between educational psychology and the study of social contexts. Educational Psychologist, 27(2), 177-196. Goodenow, C. (1992b, April). School motivation, engagement, and sense of belonging among urban adolescent students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA. Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30, 79-90. Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends' values to academic motivation among urban students. The Journal of Experimental Education, 62 (1), 60-71. Hagborg, W. J. (1994). An exploration of school membership among middle and high school students. Journal of Psychological Assessment, 12, 312-323. Hallinan, T. M. (2008). Teacher influences on students’ attachment to school. Sociology of Education, 81(3), 271–283. Hamm, J. V., & Faircloth, B .S. (2011). The dynamic reality of adolescent peer networks and sense of belonging. Merrill-palmer Qquarterly, 57(1), 48–72. Hortaçsu, N., Oral, A. & Yasak-Gültekin, Y. (1991). Factors affecting relationships of Turkish adolescents with parents and same-sex friends. The Journal of Social Psychology, 131(3), 413-426. Isakson, K., & Jarvis, P. (1999). The adjustment of adolescents during the transition into high school: A short term longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 28, 1 – 26. Israelashvili, M. (1997). School adjustment, school membership, and adolescents’ future expectations. Journal of Adolescence, 20, 525–535. Leonard, C. A. R. (2002). Quality of school life and attendance in primary schools. Unpublished doctoral dissertation. University of Newcastle, Australia. Mcneely, A. C., Nonnemaker, J., M., & Blum, R. W. (2002). Promoting school connectedness: evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of School Health, 72(4), 138-146. Melor, D., Stokes, M., Firth, L., Hayashi, Y., & Commins, R. (2008). Need for belonging, relationship satisfaction, loneliness and life satisfaction. Personality and İndividual Differences, 45, 213–218. Mengi, S. (2011). Ortaöğretim 10. ve 11.sınıf öğrencilerinin sosyal destek ve özyeterlik düzeylerinin okula bağlılıklarıyla ilişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Nichols, S. L. (2008). An exploration of students’ belongingness beliefs in one middle school. The Journal of Experimental Education, 76(2), 145–169. Oral, V. & Yurtal, F. (2008). İlköğretim 5.sınıf düzeyinde arkadaşlığın sosyometrik statü ve akademik başarı açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 281-294. Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E., & Erkan, S. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 213-224. Perdue, N. H., Manzeske, D. P., & Estell, D. P. (2009). Early predictors of school engagement: Exploring the role of peer relationships. Psychology in the Schools, 46(10), 1084- 1097. Roeser, R.,W., Midgley, C., & Urdan, T., C. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents’ psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal of Educational Psychology, 88(3), 408-42. Sarı, M. (2012a). Sense of school belonging among elementary school students. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 1-11. Sarı, M. (2012b). Empatik sınıf atmosferi ve arkadaşlara bağlılık düzeyinin lise öğrencilerinin okul yaşam kalitesine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(1), 95-119. Sarı, M. (2013). Lise Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 147-160. Sarı, M. (2015). Adaptation of the psychological sense of school membership scale to Turkish. Global Journal of Human Social Science: G Linguistics & Education, 5, 59-64. Smith, D., C., & Sandhu, D., S. (2004). Toward a positive perspective on violence prevention in schools:building connections. Journal of Counseling and Development, 82, 287-293. Sözbilir, M., Akıllı, M. & Ozan, C. (2010). Yusufeli’de öğrencilerin okula karşı tutumları. M. Demirel & M. Akıllı (Edt.), Geçmişten Geleceğe Yusufeli Sempozyumu Bildirileri içinde (ss.129-135). İstanbul: Yusufeli Belediyesi. Yavuzer, H. (2004). Okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Özgök Bu kişi benim

Mediha Sarı

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özgök, A., & Sarı, M. (2016). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİN OKULA AİDİYET DUYGUSU VE ARKADAŞ BAĞLILIK DÜZEYİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 71-86.