The main purpose of this study was to examine 6th 7th and 8th graders’ conflict resolution strategies regarding their empathic level at secondary schools Additionally students’ empathic level and their conflict resolution strategies were examined in terms of their gender socio economic level and grade level 755 students from five secondary schools in Nevşehir participated to the study Empathic Tendency Scale Dökmen 1988 and Conflict Resolution Behavior Scale Koruklu 1998 were used to collect data Moreover interviews were conducted with 40 voluntary students Students with low and high empathic level were compared with regard to their aggressiveness and problem solving strategies t test was used to analyse data Results showed that students with low empathic level had higher scores on aggressiveness while students with high empathic level had higher scores on problem solving and lower scores on aggressiveness Morever it was found that girls’ empathic level and their problem solving scores were higher than those of boys Key Words: Empathy Empathic tendency Conflict Conflict resolution
Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin empatik eğilim
düzeyleri ile çatışma çözme davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmaya
Nevşehir ilindeki beş ilköğretim okuluna devam eden ikinci kademedeki 755 öğrenci
katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Empatik Eğilim Ölçeği (Dökmen,
1988) ve Çatışma Çözme Davranışını Belirleme Ölçeği (Koruklu, 1998) kullanılmıştır.
Ayrıca araştırmacı tarafından geliştirilen “Empati ve Çatışma Çözme İle İlgili Görüşme
Formu” gönüllü 40 öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin analizinde t testi ve varyans
analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, empatik eğilim düzeyi düşük olan öğrencilerin
saldırganlık davranışları empatik eğilim düzeyi yüksek olanlara göre daha yüksek
bulunmuştur. Ayrıca empatik eğilim düzeyi yüksek olan öğrencilerin problem çözme
davranışlarının, empatik eğilim düzeyi düşük olanlara göre daha yüksek olduğu
saptanmıştır. Kız öğrencilerin empatik eğilim düzeylerinin ve problem çözme davranış
düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 18 Sayı: 1 |