BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri Ve Yansıtıcı Öğretmen Özellikleriyle ilgili Görüşleri

Yıl 2010, Cilt: 19 Sayı: 2, 343 - 360, 01.06.2010

Öz

The purpose of this study is to determine the reflective thinking tendency of prospective teachers and to determine their opinions regarding to the characteristics of reflective teacher A mixed method was used for this research The subject group for this research was carried out in the spring of the 2008 2009 academic year and consisted of 315 final year prospective teachers The tool chosen for data collection was the “Reflective Thinking Tendency Evaluation of Teachers and Prospective Teachers” In order to collect the qualitative data a semi structured interview form was used The results obtained from the analysis of the research data show to what extent the prospective teachers show reflective teacher tendencies In addition the qualitative results of the research saw a correlation between their personal and professional qualities and those required to be a reflective teacher Key words: Reflective thinking Prospective teachers Reflective teacher

Kaynakça

  • Altınok, H. (2002). Yansıtıcı öğretim: önemi ve öğretmen eğitimine yansımaları, Eğitim Araştırmaları, Ankara: Anı Yayıncılık, 8,2; 66-73.
  • Aydoğan, İ. ve Çilsal, Z. (2007). Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirilme Süreci. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 179-197.
  • Bağcıoğlu, G. (2000). Öğretmen adaylarında yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler. VIII. Ulusal eğitim bilimleri kongresi. (1-3 Eylül 1999). Cilt 1, Trabzon.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Second Edition. Sage publications Inc.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L. & Hanson, W. E. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Editors: Tashakkori, A. and Tedlie, C. Sage publications Inc.
  • Doğan-Dolapçıoğlu, S. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekiz, D. (2006). Kendini ve başkalarını izleme: Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlükleri. İlköğretim Online, 5,1; 45-57.
  • Erginel, S. Ş. (2006). Developing reflective teachers: A study on perception and improvement of reflection in pre-service teacher education. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: ODTÜ.
  • Gipe, J. and Richards, J. (1992). Reflective thinking and growth in novices teaching abilities, Journal of educational research, 86, 1; p.52-57.
  • Grbich, C. (2007). Qualitative data analysis. An introduction. Sage publications.
  • Güney, K. (2008). Mikro yansıtıcı öğretim yönteminin öğretmen adaylarının sunu performansı ve yansıtıcı düşünmesine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Elazığ: Fırat üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü.
  • Gür, H. (2008). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı düşünme. Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi Ve Öğretmenlik Uygulaması. Ed: İ. H. Demircioğlu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Hayuta, Y. (2007). When theory meets with practice: What student teachers learn from guided reflection on their own classroom discourse. Teaching and teacher education: An international journal of research and studies, 23, 6; 957.
  • İnönü, Y. (2006). Tarih öğretmenlerinin yansıtıcı öğretmen özelliklerine sahiplik düzeyi Van örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van: yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kilpatrick, C., Hart, L., Najee-ullah, D., & Mitchem, P. (1997). Reflective teaching practice by university faculty: Rationale and case study in computer science. ASEE/IEEE Frontiers in education conference, University of Pittsburg.
  • Kozan, S. (2007). Yansıtıcı düşünme becerisinin kaynak tarama ve rapor yazma derslerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: A.Ü Eğitim bilimleri Enstitüsü.
  • Langer, A. M. (2002). Reflecting on practice: Using learning journals in higher and continuing education. Teaching in higher education, 7, 3, 337-351.
  • Lee, I. (2007). Preparing preservice english teachers for reflective practice. ELT Journal, 61,4; 321-329.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1194). Qualitative Data Analysis : An Expanded Sourcebook. 2nd Edition. Calif.: SAGE Publications.
  • Norton, J. L. (1997). Locus of control and reflective thinking in preservice teacher, Education, 117, 3; p. 401-408.
  • Oruç, İ. (2000). Effects of reflective teacher training program on teachers’ perception of classroom environment and on their attitudes on toward teaching profession. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Orta doğu teknik üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü.
  • Osterman, K. F. & Kottkamp, R. B. (2004). Reflective Practice for Educators. 2nd edition. USA: Corwin Press, Inc.
  • Pollard, A., Anderson, J., Maddock, M., Swaffield, S., Warin, J. & Warwick, P. (2008). Reflective Teaching. Evidence-informed Professional Practice. 3rd edition. London: Continuum.
  • Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Yansıtıcı Düşünme Eğilimi (YANDE) Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7 (3).
  • Taggart, G. L. & Wilson, A. P. (1998). Promoting Reflective Thinking in Teachers. 44 Action Strategies. USA: Corwin Press, Inc.
  • Yavuz, A. (2005). The challenge of implementing the reflective practice in a particular ELT department: perceptions of nine teacher educators. Eğitim araştırmaları, 5, 18; 236-252.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim I. kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeye ilişkin görüş ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Elazığ: Fırat üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü.

Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri Ve Yansıtıcı Öğretmen Özellikleriyle ilgili Görüşleri

Yıl 2010, Cilt: 19 Sayı: 2, 343 - 360, 01.06.2010

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerini belirlemek ve zihinlerindeki öğretmen niteliklerinin yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ne denli örtüştüğünü ortaya çıkarmaktır Araştırmanın genel amacına ulaşabilmek için karma yöntem kullanılmıştır Bu araştırmanın çalışma grubunu 2008 2009 öğretim yılı bahar döneminde Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıflarında öğrenim gören 315 öğretmen adayı oluşturmaktadır Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmanın nicel boyutunda “Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve nitel boyutunda da dört adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır Yapılan araştırmanın sonuçları öğretmen adaylarının yansıtıcı öğretmen eğilimi gösterdiklerini ortaya çıkarmıştır Araştırmanın nitel boyutunda ulaşılan sonuçlar da öğretmen adaylarının gerek sahip oldukları kişisel ve mesleki özelliklerin gerekse sahip olmayı hedefledikleri öğretmen özelliklerinin yansıtıcı öğretmen özellikleriyle örtüştüğünü göstermiştir Anahtar sözcükler: Yansıtıcı düşünme Öğretmen adayları Yansıtıcı öğretmen

Kaynakça

  • Altınok, H. (2002). Yansıtıcı öğretim: önemi ve öğretmen eğitimine yansımaları, Eğitim Araştırmaları, Ankara: Anı Yayıncılık, 8,2; 66-73.
  • Aydoğan, İ. ve Çilsal, Z. (2007). Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirilme Süreci. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 179-197.
  • Bağcıoğlu, G. (2000). Öğretmen adaylarında yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler. VIII. Ulusal eğitim bilimleri kongresi. (1-3 Eylül 1999). Cilt 1, Trabzon.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Second Edition. Sage publications Inc.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L. & Hanson, W. E. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Editors: Tashakkori, A. and Tedlie, C. Sage publications Inc.
  • Doğan-Dolapçıoğlu, S. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekiz, D. (2006). Kendini ve başkalarını izleme: Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlükleri. İlköğretim Online, 5,1; 45-57.
  • Erginel, S. Ş. (2006). Developing reflective teachers: A study on perception and improvement of reflection in pre-service teacher education. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: ODTÜ.
  • Gipe, J. and Richards, J. (1992). Reflective thinking and growth in novices teaching abilities, Journal of educational research, 86, 1; p.52-57.
  • Grbich, C. (2007). Qualitative data analysis. An introduction. Sage publications.
  • Güney, K. (2008). Mikro yansıtıcı öğretim yönteminin öğretmen adaylarının sunu performansı ve yansıtıcı düşünmesine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Elazığ: Fırat üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü.
  • Gür, H. (2008). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı düşünme. Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi Ve Öğretmenlik Uygulaması. Ed: İ. H. Demircioğlu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Hayuta, Y. (2007). When theory meets with practice: What student teachers learn from guided reflection on their own classroom discourse. Teaching and teacher education: An international journal of research and studies, 23, 6; 957.
  • İnönü, Y. (2006). Tarih öğretmenlerinin yansıtıcı öğretmen özelliklerine sahiplik düzeyi Van örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van: yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kilpatrick, C., Hart, L., Najee-ullah, D., & Mitchem, P. (1997). Reflective teaching practice by university faculty: Rationale and case study in computer science. ASEE/IEEE Frontiers in education conference, University of Pittsburg.
  • Kozan, S. (2007). Yansıtıcı düşünme becerisinin kaynak tarama ve rapor yazma derslerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: A.Ü Eğitim bilimleri Enstitüsü.
  • Langer, A. M. (2002). Reflecting on practice: Using learning journals in higher and continuing education. Teaching in higher education, 7, 3, 337-351.
  • Lee, I. (2007). Preparing preservice english teachers for reflective practice. ELT Journal, 61,4; 321-329.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1194). Qualitative Data Analysis : An Expanded Sourcebook. 2nd Edition. Calif.: SAGE Publications.
  • Norton, J. L. (1997). Locus of control and reflective thinking in preservice teacher, Education, 117, 3; p. 401-408.
  • Oruç, İ. (2000). Effects of reflective teacher training program on teachers’ perception of classroom environment and on their attitudes on toward teaching profession. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Orta doğu teknik üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü.
  • Osterman, K. F. & Kottkamp, R. B. (2004). Reflective Practice for Educators. 2nd edition. USA: Corwin Press, Inc.
  • Pollard, A., Anderson, J., Maddock, M., Swaffield, S., Warin, J. & Warwick, P. (2008). Reflective Teaching. Evidence-informed Professional Practice. 3rd edition. London: Continuum.
  • Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Yansıtıcı Düşünme Eğilimi (YANDE) Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7 (3).
  • Taggart, G. L. & Wilson, A. P. (1998). Promoting Reflective Thinking in Teachers. 44 Action Strategies. USA: Corwin Press, Inc.
  • Yavuz, A. (2005). The challenge of implementing the reflective practice in a particular ELT department: perceptions of nine teacher educators. Eğitim araştırmaları, 5, 18; 236-252.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim I. kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeye ilişkin görüş ve uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Elazığ: Fırat üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Nil Duban Bu kişi benim

Prof. Dr. Tuğba Yanpar Yelken Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duban, Y. D. D. N., & Yelken, P. D. T. Y. (2010). Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri Ve Yansıtıcı Öğretmen Özellikleriyle ilgili Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.