In this paper it is aimed to reveal how the content of biology courses has been shaped and developed since the foundation of the Turkish Republic through the analysis of the units of biology that have taken place within science courses at the level of primary education Carrying out a close examination of biology courses that the Turkish education system has adopted since its foundation it was tried to explore the transformations developments and mistakes that have occurred in the field Once such an analysis is carried out it can be seen that in general there is a gradual progress in the historical development of science courses and the content of biology courses has gradually attained especially towards the end of the last century the world standards and become compatible with the technologic and communicative needs of the contemporary world Key Words: science education programs science knowledge biology
Bu çalışmada öncelikle ilköğretim seviyesinde Fen Bilgisi dersi içindeki biyoloji bölümlerinin tespiti yapılarak biyoloji içeriğinin Cumhuriyet’in kuruluşundan bu yana nasıl geliştirildiği ve şekillendiğini ortaya çıkarmak hedeflenmiştir Türk eğitim sisteminde Cumhuriyet’ in kuruluşundan bu yana uygulamaya konulan programlar biyoloji alanı üzerinden incelenerek meydana gelen dönüşümler gelişmeler ve hatalar tespit edilmeye çalışılmıştır Ders programlarının içerik tespitinin ardından genel olarak fen programlarında zamanla birlikte olumlu gelişmelerin gerçekleştiği söylenebilir biyoloji içeriğinin aşamalı olarak özellikle de yüzyılın sonuna doğru dünya standartlarına ulaşmayı başardığı ve çağdaş dünyanın teknolojik ve iletişimsel gerekleriyle uyumlu hale geldiği görülmektedir Anahtar sözcükler: fen öğretim programları fen bilgisi biyoloji The historical evaluation of science teaching programs of 6 7 and 8 Grades Of Primary Education From The Perspective Of The Field Of Biology
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2011 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 20 Sayı: 1 |