BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Heykel Sanatında Feminist Eğilimler

Yıl 2012, Cilt: 21 Sayı: 3, 123 - 138, 01.09.2012

Öz

Woman Movements started to be a social and political war which means cross examine ‘woman condition’in U S A England France 1960 Especially Women Artists improved a special view by themselves While refusing patriarchy These orientation came into being in America and Europe than the other countries Some women artists who work in sculpture enstallasyon drawing and ceramic area effected these orientation in Turkey They started to find inquire tradatioanal manner Women have ‘woman image’which take formed powerful culture and women want to chance struggle with not only external pressure and also internal pressure from powerful tradational culture images Moreover these images made an impression our deep conscious on the other hand Women especially awareness from images Today We are still living Patriarchy sistem But Feminist ideology advanced to resist patriarchy From centuries woman image a subject which discussed in Art Sexuality and woman images are an important subjects to interested consumers and followers ‘ Woman’ recreate only to be a sexual and consumer object in art and advertising sector From centuries used woman images orientated woman artist to put in order these images Now Women not only being art subject but also being cretor They produce ‘woman images’ by themselves Key Words:Woman Art Man İmage Feminizm Patriarchy

Türk Heykel Sanatında Feminist Eğilimler

Yıl 2012, Cilt: 21 Sayı: 3, 123 - 138, 01.09.2012

Öz

1960’larda Amerika İngiltere ve Fransa’da toplumsal ve siyasal bir savaşım olarak birçok alanında beliren kadın duyarlığı ataerkil düzenin kadına yönelik tutumunun sorgulanması amacıyla başlamıştır Özellikle kadın sanatçılar ataerkil düşüncenin kendilerine uygun gördüğü rolleri reddederek kadınlara özgü bir bakış açısı geliştirmişlerdir Amerika ve Avrupa da beliren bu yaklaşımın Türkiye’de de etkileri görülmüştür Resim heykel yerleştirme seramik alanında eser veren birçok kadın sanatçı bu yönelimin etkisi ile alışagelmiş bir çok tutumu sorgulamaya başlamışlardır Kadınlar egemen kültürün oluşturduğu ‘kadın imgelerini’ içlerinde taşırlar ve değişim yolunda ilerlerken yalnızca dışsal baskı ve engellerle değil kendi içlerinde taşıdıkları bu egemen kültür tanımlarıyla da mücadele etmek zorunda kalırlar Üstelik bu imgeler bilincimizin en derin katmanlarında yer etmişlerdir çoğu zaman da farkında olmadığımız şekilde bizleri etkilerler Günümüzde ataerkil ideolojinin izlerini her alanda görmekteyiz Feminist ideoloji bu yapılanma karşısında önemli adımlar atmıştır Yüzyıllar boyunca sanatta kadın imgesi tartışılan konulardan biri olmuştur Tüketicinin seyircinin ilgisini çekebilmek için cinsellik ve kadın vazgeçilmez bir öğedir Reklâmlar ve sanatın her bir dalı ile kadın toplumsal yanıyla değil bir tüketim nesnesi seyirlik bir nesne arzulanan ve beğenilen olarak yeniden yaratılmaktadır Kadınların yüzyıllar boyunca sanatın nesnesi ve konusu olmaları birtakım sınıflandırmalarla kategorize edilmeleri birçok kadın sanatçıyı bu imgeleri düzeltmeye yöneltmiştir Bir nesne olmaktan çıkıp ‘sanatçı ’konumuna geçen kadın artık kendi imgesini de üretebilir hale gelmiştir Artık yalnızca bu imgenin muhatabı değil aynı zamanda yaratıcısıdır Anahtar Kelimeler: Kadın Sanat Erkek İmge Feminizm Ataerkil Feminist Orientations İn Turkish Sculpture Art

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd.Doç.Berna KAYA Okan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Okan, Y. K. (2012). Türk Heykel Sanatında Feminist Eğilimler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 123-138.