This study was designed to investigate the attitudes of high school students towards music course. The sample in the research, which was carried out by Survey methods, consisted of 454 students from five different high schools under the Ministry of Education in the city center of Mersin, in 2011-2012 academic year. The data was gathered with “Personal Information Form” and “Attitudes Towards Music Course Scale” which was developed by Nacakcı (2006). The data obtained were analyzed through t-test and one way variance analysis (ANOVA).Findings show that students have generally positive attitudes towards music lessons, the attitude of the students does not show significant difference due to their gender (p>.05); and statistically significant differences (p <.05) identified according to the types of education field and education level of the family.
Bu araştırma ortaöğretim öğrencilerinin müzik dersine yönelik tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın örneklemini Mersin Merkezde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı beş lisede 2011 2012 öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören 454 öğrenci oluşturmaktadır Araştırmada veri toplama amacıyla “kişisel bilgi formu” ve Nacakcı 2006 tarafından geliştirilen “Müzik Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır Elde edilen veriler t testi ve tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılarak analiz edilmiştir Araştırma sonuçları doğrultusunda öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumlarının genel olarak olumlu olduğu müzik dersine yönelik tutumlarının cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı p> 05 ailenin eğitim düzeyi ve okudukları alan türleri değişkenlerine göre ise istatistiksel olarak farklılık p 05 ; and statistically significant differences p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 22 Sayı: 2 |