This paper explores the role of the humanities in Northern Cyprus. The enquiry takes as its starting point the crisis in the humanities of the 1920s – 1940s and the subsequent transformation of the humanities in the 1970s under the rubric of postmodernism. While the way the humanities function in Northern Cypriot society—both in terms of education and civil society—is of immense interest and has determined its trajectory, this paper is not an empirical study. Rather it sets out to place theoretical representations of the humanities in general in relation to theoretical characterizations of identity structures in Northern Cyprus
humanities humanism legitimation sciences narrative paradox paralogy identity postmodernism
Bu makale Kuzey Kıbrıs’da beşeri bilimlerin rolünü incelemektedir. Başlangıç noktası olarak 1920-ve 40’lardaki krizi ve bunu takiben beşeri bilimlerin 1970 lerde postmodernizm başlığı altında geçirdiği dönüşümü almaktadır. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs toplumunda – hem eğitim hem sivil toplum anlamında - beşeri bilimlerin işleyişini kendisine bir yörünge olarak belirlemekle ve son derece önemli bulmakla beraber, bu konuda empirik bir inceleme ortaya koymaktan uzaktır. Bu anlamda bu daha çok, beşeri bilimlerin çok genel bir teorik temsilini, Kuzey Kıbrıs’daki kimlik yapılarının nitelendirilmesi ile ilişkilendirmektedir
Beşeri bilimler hümanizm meşru kılma bilimler anlatı paradoks paraloji kimlik postmodernism Kuzey Kıbrıs
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 13 Sayı: 33 |
Kıbrıs Araştırmaları Dergisi
Kıbrıs Araştırmaları Merkezi
Doğu Akdeniz Üniversitesi
Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs, Mersin 10, Turkey