Öz
Bilgi, İslam’ın temel kaynaklarında övülmüş ve ilim tahsilinin
her Müslümanın görevi olduğu belirtilmiştir. Yüksek din
eğitimi, din ilimleri alanındaki çalışmaların ve din hizmeti veren
görevlilerin niteliğinin arttırılması açısından önemli bir öğretim
aşamasıdır. Örgün eğitim kurumlarının henüz oluşmadığı
İslam’ın ilk yıllarından itibaren özellikle din ilimlerinde ileri
seviyede çalışmalar yapılarak temel eserler hazırlanmıştır. Diğer
taraftan İslam’ın yayıldığı coğrafyada karşılaşılan ilim, kültür ve
sanata dair birikim de göz ardı edilmeyerek müslüman âlimler
tarafından öğrenilerek geliştirilmiş ve İslam medeniyetinin
oluşumuna zemin hazırlanmıştır. İslam medeniyetinin
oluşmasında bilgi ve düşünceye verilen değerin, ilme duyulan
saygının önemli bir payı vardır. XI. Asırdan itibaren İslam
dünyasında hızla yayılan medreselerin programlarında din
ilimleri ile birlikte aklî ilimler de yer almıştır. Sonraki asırlada
İslam dünyasında bir yandan ilmî çalışmaların hızını kaybetmesi
diğer yandan Batı’daki gelişmeler, medreselerin eğitim
kalitesi ve yeterliliğinin sorgulanmasına yol açmıştır. Osmanlı
Devleti’nde Tanzimat döneminde eğitim alanında yapılan
reform sonunda yeni bir eğitim sistemi kurulmuş, yüksek din
eğitimi medreselerde yapılmaya devam etmiştir. II. Meşrutiyet
döneminde ıslah edilen medreseler günümüzdeki okul sistemi
ile uyumlu hale getirilmiştir. Günümüzde Türkiye’de yüksek
din eğitimi yapılan İlahiyat Fakültelerinin idarî ve akademik
yapılanmasında, öğretim programlarının belirlenmesinde tarihi
süreçte elde edilen tecrübelerin yanında günümüz dünyasının