Bu çalışmanın amacı, Kassing (1998b)
tarafından geliştirilen Örgütsel Muhalefet Ölçeği’ni Türkçeye uyarlamaktır. Bu
amaç doğrultusunda ölçek Muğla ilindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev
yapan öğretmenlere iki kez uygulanmıştır. Birinci uygulamadan elde edilen
veriler ile Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmıştır. AFA sonucunda orijinal
ölçekle uyumlu 3 faktörden oluşan bir yapı ortaya çıkmıştır. Bu faktörler, yöneticilere ifade edilen muhalefet
(YM), meslektaşlara ifade edilen
muhalefet (MM) ve okul dışı kişilere
ifade edilen muhalefet (DM) olarak isimlendirilmiştir. Bu 3 faktör ölçeğin
toplam varyansının %53.89’unu açıklamaktadır. Ölçek 16 maddeden oluşmaktadır.
Ölçek maddeleri “1-hiç katılmıyorum, 5-tamamen katılıyorum” aralığında
puanlanmaktadır. İkinci uygulamadan elde edilen veriler ile doğrulayıcı faktör analizi
(DFA) yapılmıştır. AFA sonucu ortaya çıkan 16 maddeden ve 3 faktörden oluşan
yapı DFA ile incelenmiştir. Analizler sonucunda ölçeğin iyi uyum sağladığı
görülmüştür (χ2/sd=2.45, RMSEA= .077, NFI=.88, NNFI=.91, CFI= .93,
IFI=.93, RMR= .078, SRMR= .077, GFI=.89, AGFI=.85). Ölçeğin güvenirliği için madde toplam korelasyonları
ve Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı incelenmiştir. Sonuç olarak, Örgütsel
Muhalefet Ölçeği’nin Türkçe çalışmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracı olduğuna karar verilmiştir.
Bölüm | içindekiler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |