Elektrikli Demiryolu Hatlarında Kompanzasyon Sistemi
Yıl 2019,
Sayı: 9, 28 - 37, 31.01.2019
Ömür Doğruer
,
Şule Kuşdoğan
,
Nuran Yörükeren
Öz
Gelişen
teknoloji ile birlikte ortaya çıkan hızlı kentleşme, yaşanan enerji sıkıntısı
ve yoğun nüfus artışı ulaşımı
önemli bir sorun haline getirmiştir. Gerek şehir içi gerekse şehirlerarası
ulaşımda raylı sistemlerin payı her geçen gün artmaktadır. Modern raylı
sistemlerde elektrikli tren işletmeciliği kullanılmaktadır. Bu çalışmada
elektrikli demiryolu hatlarında enerji kalitesine etki eden unsurlar incelenmiş,
farklı tren setleri devrede iken TCDD Arifiye Trafo Merkezindeki değişimler gözlemlenerek
Statik Tristörlü Kompanzasyon Sisteminin gerekliliği ortaya konulmuştur.
Kaynakça
- [1]Uğur ARİFOĞLU, Recep MEMİŞ, Statik Var Sistemlerinin Endüstriyel Ortamda Uygulanması, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- [2] Safi ALKAŞI, Süleyman AÇIKBAŞ, Şehir İçi Raylı Ulaşımda Gerilim Seviyeleri ve Enerji İletim Sistemleri, Uluslararası Demiryolu Sempozyumu, Eylül 2006
- [3]Bekir MUMYAKMAZ, Elektrikli Demiryolu Katener Hattının Kompanzasyonunda Statik VAR Kompanzatörlerinin Kullanılması, Dumlupınar Üniversitesi, Fen Bilimleri Dergisi, 1999
- [4] elektrikrehberiniz.com Erişim Tarihi: 14.02.2018
http://www.elektrikrehberiniz.com/kompanzasyon/tristorlu-kompanzasyon-1059/
- [5] Dr. Beyhan KILIÇ, Selçuk TUNA, Raylı Sistemlerde Enerji Verimlilik Potansiyel Değerlendirmesi. İstanbul.
- [6] Bekir MUMYAKMAZ, Abdurrahman ÜNSAL, N. Serdar TUNABOYLU. Elektrikli Demiryollarında Enerji Kalitesi Problemleri ve Çözüm Önerileri Dumlupınar Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü, Kütahya.
- [7] Wikipedia.org, Erişim Tarihi: 13.02.2018 https://tr.wikipedia.org/wiki/TCDD_HT65000
- [8] Süleyman AÇIKBAŞ, Çok Hatlı Çok Araçlı Raylı Sistemlerde Enerji Tasarrufuna Yönelik Sürüş Kontrolü, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- [9] T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Raylı Sistemler Teknolojisi- Sinyalizasyon, Elektrifikasyon ve Haberleşme Tesisleri, Ankara 2011
Compensation System for Electric Railway Lines
Yıl 2019,
Sayı: 9, 28 - 37, 31.01.2019
Ömür Doğruer
,
Şule Kuşdoğan
,
Nuran Yörükeren
Öz
Emerging with
developing technology; rapid urbanization, energy shortage and intense
population growth have made transportation a major problem. Both in city and
intercity transportation, the importance of rail systems is increasing day by
day. In modern rail systems, electric train operations are used. In this study,
the energy quality problem in electric railway lines is investigated; while
different train sets are active, the changes in TCDD Arifiye Transformer
Station were observed and the necessity of the Static Compensation System with
Thyristor was revealed.
Kaynakça
- [1]Uğur ARİFOĞLU, Recep MEMİŞ, Statik Var Sistemlerinin Endüstriyel Ortamda Uygulanması, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- [2] Safi ALKAŞI, Süleyman AÇIKBAŞ, Şehir İçi Raylı Ulaşımda Gerilim Seviyeleri ve Enerji İletim Sistemleri, Uluslararası Demiryolu Sempozyumu, Eylül 2006
- [3]Bekir MUMYAKMAZ, Elektrikli Demiryolu Katener Hattının Kompanzasyonunda Statik VAR Kompanzatörlerinin Kullanılması, Dumlupınar Üniversitesi, Fen Bilimleri Dergisi, 1999
- [4] elektrikrehberiniz.com Erişim Tarihi: 14.02.2018
http://www.elektrikrehberiniz.com/kompanzasyon/tristorlu-kompanzasyon-1059/
- [5] Dr. Beyhan KILIÇ, Selçuk TUNA, Raylı Sistemlerde Enerji Verimlilik Potansiyel Değerlendirmesi. İstanbul.
- [6] Bekir MUMYAKMAZ, Abdurrahman ÜNSAL, N. Serdar TUNABOYLU. Elektrikli Demiryollarında Enerji Kalitesi Problemleri ve Çözüm Önerileri Dumlupınar Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü, Kütahya.
- [7] Wikipedia.org, Erişim Tarihi: 13.02.2018 https://tr.wikipedia.org/wiki/TCDD_HT65000
- [8] Süleyman AÇIKBAŞ, Çok Hatlı Çok Araçlı Raylı Sistemlerde Enerji Tasarrufuna Yönelik Sürüş Kontrolü, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- [9] T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Raylı Sistemler Teknolojisi- Sinyalizasyon, Elektrifikasyon ve Haberleşme Tesisleri, Ankara 2011