Bu makalede Türkiye’de İlahiyat Fakültelerinde Din Felsefesi araştırıldı. Darülfünun İlahiyat Fakültesi
öncesinde Yirminci yüzyılın ilk çeyreğinde (1900-1925) bazı araştırmalar yazıldı. Bu araş-
tırmalar, Mehmed Arif’in “Hikmet-i Edyan”, Memduh Suleyman’ın “Felsefe-i Edyan”, Mehmed
Şevketi’nin “Din Felsefesinden” ve “Felsefe-i Din”, Mehmed Emin’in “Kant’ın Din Felsefesi”,
Ferid Kam’ın “Dini Felsefi Sohbetler ve M. Hamdi Yazır’ın “Dibace” (Önsöz) adlı yazılarıdır.
Darülfünun İlahiyat Fakültesi döneminde (1925-1933), Mustafa Şekib’in Felsefe-i Din ve onun
Emmanuel Leroux’dan “Fransız Lisanıyle Konuşulan Memleketlerde 1914’den 1925’e Kadar Din
Felsefesi” adlı çevirisi önemli araştırmalardır. Mehmet İzzet Höffding’in Din Felsefesi’ni çevirmeye
başlamış, ancak bitirememiştir. 1933’ten 1976’ya kadar Türkiye’de din felsefesi dersi okutulmamıştır.
Fakat M. Şekip Tunç “Din Yolu” vb. dergilerde yazılarını yayınlamıştır. O yazılarını “Din
Felsefesi” adıyla yayınlamak istemiş, fakat yayınlayamamıştır. Onun ölümünde sonra eşi onun yazılarını
1959’da “Bir Din Felsefesine Doğru” adıyla yayınlamıştır. 1974 yılında Ankara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi, din felsefesine bir disiplin ve ders olarak programında yer vermiştir. 1976’da
bu dersi okutan Mehmet S. Aydın, ilgili çalışmalarını “Din Felsefesi” adıyla yayınlamıştır. 1982
yılında “Yüksek İslam Enstitüsü”nün İlahiyat Fakültesi olarak öğretime devam etmesinden sonra
bu fakültelerde de din felsefesi programlarda yer almıştır. 1990’dan sonra bu branşın elemanları ve
araştırmacıları din felsefesinin pek çok değişik problemleri hakkında önemli yazılar ve araştırmalar
ortaya koymaktadırlar. Din felsefesi Türkiye’de İlahiyat fakültelerinde ve bazı felsefe bölümlerinde
lisans ve lisans üstü düzeyinde okutulmaktadır.
The Philosophy of Religion in Faculties of Theology in Turkey were researched in this article. Some
researches (Mehmed Arif’s “Hikmet-i Edyan”, Memduh Suleyman’s “Felsefe-i Edyan”, Mehmed
Şawkati’s “Din Felsefesinden” and “Felsefe-i Din”, Mehmed Amin’s “Kant’ın Din Felsefesi”, Ferid
Kam’s “Dini Felsefi Sohbetler and M. Hamdi Yazır’s “Dibace”) were written in (1900-1925) the
first quarter of twentieth century before Faculty of Theology in İstanbul Darulfunun.. In the period
of Darulfunun Thelogy Faculty (1925-1933), Mustafa Şakib’s Felsefe-i Din and his translation
from Emmanuel Leroux’s “Fransız Lisanıyle Konuşulan Memleketlerde 1914’den 1925’e Kadar
Din Felsefesi” are important researches. Mehmed İzzet’s translation from Hoffding’s Philosophy of Religion didn’t end. After 1933 to 1976 the philosophy of religion wasn’t studied in Turkey. But M.
Şakib maintained his publications in some reviews as “Din Yolu”. He wanted to publish his writings
as “Din Felsefesi”. But he didn’t publish. After his death his wife published his writings as “Bir
Din Felsefesine Doğru” in 1959. Theology Faculty in Ankara University accepted the philosophy
of religion as a disciplin and lessons in it’s programs in 1974. Then this discipline was lecturered
in 1976 by Mehmet S. Aydın. He published his writings about this branch as “Din Felsefesi”. After
1982 the philosophy of religion was taken part in programs another Thelogy Faculties because of
changing this faculties names and programes. The name of this institution is “Yüksek Islam Enstitüsü”
before this age. The lecturers and staff members of this branch have worked and published
very important writings about the varieties problems of philosophy of religion since 1990’s. The
philosophy of religion has been studied at lisans and magister and doctorate programes in Theology
Faculties and some philosophy departments in Turkey
Other ID | JA32CK46CB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Year: 2009 Issue: 1 |