Günümüzde sosyal dışlanma sadece gelir yoksulluğunun ötesine geçerek artık refah düzeyi ve kentsel yaşam kalitesinin artırılması ile
beraber anılmaktadır. Özünde tanımlanmasının oldukça güç, karmaşık ve tartışmalı olduğu bilinen sosyal dışlanma kavramına ilişkin (uzlaşılan)
ortak görüş, bireylerin veya grupların sosyal, ekonomik ve politik yönden topluma entegre olamaması gerçeğidir.
Sosyal haklar çerçevesinde sağlık, eğitim, barınma, ulaşım vb. birçok politikayı kapsayan sosyal dışlanma aslında göreceli olarak yeni bir
sosyal politika konseptidir. Kavramın son yıllarda popülaritesi artmış ve özellikle toplumun “diğerleri” bakış açısıyla birçok çalışmaya dâhil
edilmiştir. Ancak sosyal dışlanma kentsel aktivitelere katılımın en önemli belirleyicilerinden olan ulaşım bağlamında değerlendirildiğinde
literatürde çalışmaların kısıtlılığını sürdürdüğü hatta çoğu zaman ulaşım konusunun göz ardı edildiği görülmektedir. Bu noktadan hareketle
çalışmada sosyal dışlanmanın ulaşım (kentsel hareketlilik ve erişilebilirlik) ile ilişkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Today, social exclusion does not indicate the poverty alone, but is also related to the social welfare and quality of life in urban areas. Although there is no widely accepted consensus on what social exclusion is, it can be argued that the concept, at least, should refer to the disintegration of individuals or groups into the society as a whole, in economic, political or social terms. In the context of social rights, social exclusion can be regarded as a set of new social policy instruments including health, education, shelter/housing, transportation etc. This wide variety of associated subjects makes the concept “social exclusion” very popular in academic research. However, in the context of urban transportation, which is crucial in access to the urban facilities and services, very little has been done or even it is totally ignored. In this context, this study intents to give an idea about the role of the accessibility of urban services and the facilities in social mobility and in the level of social exclusion
Other ID | JA77FU56KC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Year: 2015 Issue: 1 |