In all the negotiations carried out after 2000, to establish a United Cyprus, parties agreed that the island should be a member of EU and the unification must be compatible with the general principles of EU law. Therefore as one of the fundamental principles of EU law with a sui generis character, principle of primacy of EU law shall be implemented and secured in the United Cyprus to be established. The main purpose of the article is to evaluate the adequacy of all the relevant laws that may be applicable in the United Cyprus in ensuring the full effectiveness of the Principle and to discuss the measures to be adopted with this respect. To achieve that purpose, the legal obligations arising out of the Principle on the member states shall be examined in accordance with the jurisprudence of the Court of Justice of EU and the legal nature of the Principle shall be discussed in the first place. However, the legal nature of the Principle cannot be well perceived by omitting the application of the Principle by the courts of the member states. For that reason, the implementation and application of the Principle by certain member states shall be put forward in the article as well. Finally, considering the fact that, all of the three authorities of the United Cyprus (namely the federal/confederal authority, Turkish Cypriot and Greek Cypriot authorities) shall be liable to give effectiveness to EU law within the scope of their powers, the constitutional amendments adopted by the Greek Cypriot authorities, the provisions of the “Annan Plan” to implement the Principle and the Turkish Cypriot Law shall be examined.
Kıbrıs sorununun çözümüne dair 2000 yılından sonra yapılan tüm müzakerelerde, kurulacak Birleşik Kıbrıs’ın AB üyesi olması ve çözümün AB hukukunun temel ilkelerine uygun olması yönünde irade ortaya konmuştur. Bu bağlamda, Birlik hukukunun etkin şekilde uygulanabilmesi bakımından elzem olan ve sui generis karakteri bulunan AB hukukunun önceliği ilkesinin kurulacak olan Birleşik Kıbrıs’ta uygulanmasının temin edilmesi gerekecektir. Bu çalışmanın esas amacı da, AB hukukunun önceliği ilkesinin üye devletlere yüklediği yükümlülük-leri tespit edip, hukuki niteliğini ortaya koyarak, Birleşik Kıbrıs’ta söz konusu ilkenin teminat altına alınması açısından uygulanabilecek her mevzuatın yeterliliğini değerlendirmek ve atılması gereken adımları tartışmaktır. Bu çerçevede öncelikle İlkenin yüklediği yükümlülüklerin ve hukuki niteliğinin tespiti bakımın-dan Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın ilgili içtihadı üzerinde durulacak, bazı üye devletlerin kendi anayasalarına göre ilkeyi uygulama şekillerine yer verilecek-tir. Bu bilgiler ışığında, Birleşik Kıbrıs bünyesinde bulunacak üç otoritenin (Federal/Konfederal otoritenin, Kıbrıs Türk ve Kıbrıs Rum otoritelerinin) kendi hukuklarını AB hukukunun önceliği ilkesine uyarlamak zorunda kalacakları da dikkate alınarak, Kıbrıs Rum hukuku, 2004 yılında referanduma sunulan “Annan Planı” ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Anayasası’nın ilgili hükümleri incelenip değerlendirilecektir
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Hukuk (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 29 Ocak 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, HeinOnline, GoogleScholar, Academindex, Sherpa Romeo, Ulrich’s Periodicals Directory ve Asos Index veri tabanlarında taranmaktadır.
Dergimiz 2024 Mayıs sayısından itibaren yalnızca elektronik ortamda yayınlanacaktır.
Dokuz Eylul University Publishing Web-Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
İletişim sayfamız
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfd/contacts

