BibTex RIS Kaynak Göster

DİYARBEKİR DARÜLMUALLİMİNİ’NİN TARİHÇESİ

Yıl 2012, Sayı: 8, 133 - 158, 01.12.2012

Öz

Bu çalışmada; Osmanlı yenileşme döneminde Diyarbakır’da açılan Darülmuallimin-i Sıbyan Şubesi’nin kuruluşu ve sonradan eklenen Darülmuallimin-i Rüşdiye kısmının açılış amacı, öğretmenlerinin atanması, öğrenci kabulü ve eğitimi arşiv belgeleri ışığında detaylı olarak anlatıldı. Bunun yanı sıra, söz konusu okulun, başta Diyarbakır olmak üzere çevre illerdeki modern ibtidai ve rüşdiye mekteblerine öğretmen yetiştirerek bölgenin eğitim düzeyinin yükseltilmesi üzerindeki olumlu tesirleri değerlendirildi

Kaynakça

  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Şura-yi Devlet ( ŞD)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, İrade Dahiliye (İ.DH)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, İrade Maarif (İ.MF)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Dahiliye İdare ( DH. İD)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Bab-ı Ali Evrak Odası (BEO)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Dahiliye Umum Vilayet Müdüriyeti (DH. UMVM)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Maarif Mektubi (MF. MKT) 2. Salnameler Devlet Salnameleri
  • Diyarbakır Vilayet Salnameleri Maarif Salnameleri
  • Maârif-i Umumiye Nezareti İstatistik Mecmuası, R. 1333-1334
  • Maârif-i Umumiye Nezareti İhsaiyat Mecmuası, R. 1329-1330 3.Gazeteler Dicle Gazetesi Diyarbekir Gazetesi 4.Telif Eserler
  • ’e Beş Kala Diyarbekir, Diyarbakır, 1995
  • Öztürk, Cemil, Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası, Ankara, 1996
  • Öztürk, Cemil, Türkiye’de Dünden Bugüne Öğretmen Yetiştiren Kurumlar, İstanbul, 2005
  • Yılmazçelik, İbrahim, XIX. Yüzyılın İlk Yarısında Diyarbekir (1790- 1840), Ankara, 1995

HISTORY OF TEACHER EDUCATION SCHOOL OF DIYARBEKIR

Yıl 2012, Sayı: 8, 133 - 158, 01.12.2012

Öz

In this study; in the period of Ottoman modernization, the establishment of the Diyarbakir Darülmuallimin-i Sıbyan and the purpose of the opening portion of Darülmuallimin-i Rüşdiye added later, appointment of teachers, acceptance and for the education of students explained in detail in the light of archival documents. In addition, the school’s, by training modern primary school teachers in and around Diyarbakır; positive effects on increasing the level of education of the region were evaluated

Kaynakça

  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Şura-yi Devlet ( ŞD)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, İrade Dahiliye (İ.DH)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, İrade Maarif (İ.MF)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Dahiliye İdare ( DH. İD)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Bab-ı Ali Evrak Odası (BEO)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Dahiliye Umum Vilayet Müdüriyeti (DH. UMVM)
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Maarif Mektubi (MF. MKT) 2. Salnameler Devlet Salnameleri
  • Diyarbakır Vilayet Salnameleri Maarif Salnameleri
  • Maârif-i Umumiye Nezareti İstatistik Mecmuası, R. 1333-1334
  • Maârif-i Umumiye Nezareti İhsaiyat Mecmuası, R. 1329-1330 3.Gazeteler Dicle Gazetesi Diyarbekir Gazetesi 4.Telif Eserler
  • ’e Beş Kala Diyarbekir, Diyarbakır, 1995
  • Öztürk, Cemil, Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası, Ankara, 1996
  • Öztürk, Cemil, Türkiye’de Dünden Bugüne Öğretmen Yetiştiren Kurumlar, İstanbul, 2005
  • Yılmazçelik, İbrahim, XIX. Yüzyılın İlk Yarısında Diyarbekir (1790- 1840), Ankara, 1995
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hatip Yıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Yıldız, H. (2012). DİYARBEKİR DARÜLMUALLİMİNİ’NİN TARİHÇESİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(8), 133-158.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)