Kamuoyu oluşturma ve gündem belirleme gücüne sahip olan medya, çoğu kez gerçek gündem yerine kendi ideoloji ve öncelikleri sebebiyle “yapay” bir gündem oluşturabilmektedir. Örneğin, 21.01.2013 tarihinde İstanbul‟da kaybolan Amerikan vatandaşı Sarai Sierra, 02.02.2013 tarihinde öldürülmüş olarak bulunup 08.02.2013 tarihinde ülkesi Amerika Birleşik Devletleri‟ne gönderilene kadar birçok medya kuruluşu tarafından siyaseten doğruluk gereği neredeyse gündemin ilk maddesi yapılmıştır. Türkiye‟de her gün birçok kadının kaybolduğu ama Sarai Sierra kadar haberleştirilmediği varsayılırsa, Sarai Sierra‟nın kaybı ile oluşturulan yapay gündem ve medyanın kamuoyu oluşturma ile gündem belirleme rolünün bir kez daha sorgulanması bir gereklilik halini almıştır. Bu yüzden çalışma kapsamında; Cumhuriyet, Posta ve Zaman Gazeteleri‟nde Sarai Sierra‟nın kayboluşu ile ilgili 21.01.2013-08.02.2013 tarih aralığında yayınlanan haberler, Van Dijk‟ın eleştirel söylem analizi yöntemi ile incelenmiş ve medyanın söylem ve ideolojisi ile yapay gündemi nasıl inşa ettiği tartışılmıştır
Due to its ideologies or priorities media, which has the power of makinp up public opinion and agenda-setting, often creates artificial agenda instead of the real one. For instance, American citizen Sarai Sierra, lost in 21.01.2013 in İstanbul, was nearly made the first topic of agenda by many media organizations due to political correctness until she was found muredered in 02.02.2013 and was sent to her country The United States in 08.02.2013. Assuming that everyday a lot of women get lost in Turkey but they are not made news as much as Sarai Sierra, questioning of the artificial agenda making up with loss of Sarai Siarra and media‟s role of and agenda-setting by making up public opinion has become necessary. Thus, in this study news with regard to loss of Sarai Siarra published between January 21, 2013 and February 8, 2013 in Cumhuriyet, Posta and Zaman Newspapers have been examined with Van Dijk‟s critical discourse analysis and discussed that how the media has built an artificial agenda with its discourse and ideology
Media Public Opinion Agenda Artifical Agenda Political Correctness.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 12 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)