Günümüzde hızla gelişen teknoloji, sürekli değişiklik gösteren istek ve ihtiyaçlar beraberinde iletişim araçlarının da gelişmesini sağlamıştır. Bu araçlardan en önemlisi ise son günlerde oldukça popülerliği artan sosyal medya’dır. Sosyal medya; kullanıcıların kendilerini özgürce ifade edebildikleri ve birbirleri ile çeşitli ilişkiler kurarak bağlantıda kaldığı yeni bir sanal medyadır. Bu medya sisteminde çift taraflı ve eş zamanlı bilgi paylaşımı söz konusudur. Sosyal medya pazarlaması ise; kullanıcıların bu sanal medya sitelerini kullanarak internet üzerinden ürün ve hizmetlerini tutundurduğu yeni bir pazarlama anlayışıdır. Bu yeni pazarlama anlayışında tüketicinin interaktif katılımı söz konusudur. Tüketiciler ürün ya da hizmetten ne kadar ve nasıl satın alma noktasında, sosyal medyada kullanıcılar tarafından oluşturulmuş içeriklerden etkilenmektedirler. Araştırmada, tüketicilerin sosyal medya pazarlama algısı incelenmiştir. Bu bağlamda, 7 büyük ilde 1225 anket yapılmıştır. Tüketicilerin demografik özellikleri belirlenmiştir. Araştırma kapsamında tüketicilerden 33 soruluk sosyal medya pazarlama algısı ölçeği ile veriler toplanmıştır. Bu kapsamda SPSS 20 paket programı kullanılarak Açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. 33 değişken, faktör analiziyle 5 faktöre Faydalı Olması, Güvenilir olması, İletişim kurma, Yol gösterici ve Eğlenceli olması, Trend Takibi indirgenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi ile belirlenen faktörler, faktör yapılarının uygunluğunu test etmek üzere doğrulayıcı faktör analizi ile sınanmıştır. Daha sonra, Tüketicilerin SMPA ölçeğinin alt boyutlarına hangi testin yapılıp yapılmayacağını belirlemek için Kolmogorov Smirnov testi yapılmıştır. Dağılımın normal olmadığına karar verilerek Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U testleri uygulanmıştır. Test sonuçlarında, SMPA ölçeğinin alt boyutlarından; Faydalı Olması, Güvenilir olması, İletişim kurma, Yol gösterici ve Eğlenceli olması, Trend Takibi faktörlerinin yaş, eğitim, meslek ve gelir durumuna göre farklılık gösterdiği, İletişim kurma, Yol gösterici ve Eğlenceli olması faktörlerinin medeni duruma göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir
Tüketici Algısı Sosyal Medya Pazarlama Algısı Faktör Analizi Doğrulayıcı Faktör Analizi
Today, the rapidly developing technology, the ever-changing demands and needs led to the development of the communication instruments. The most important of these tools is the social media which is quite popular in recent days. Social media is a new virtual space where users can express themselves freely and stay connected to each other by establishing various relationships. In this media system, double-sidedand simultaneous information sharing is concerned. The social media marketing is a new marketing approach that users promote products and services via the Internet by using these virtual media sites. In this new marketing approach, interactive participation of consumers is concerned. At the point of how much or how to purchase a product or services, consumers are influenced by social media content created by users. In the study, social media marketing perception of consumers were examined. In this context, the 1225 survey was undertaken in seven major cities. Demographic characteristics of the consumer have been identified. The scope of research, through the scale of 33-question survey of social media marketing perception were collected from the consumer. In this context Exploratory factor analysis was performed by using SPSS 20 packaged software. 33 variables has been reduced to 5 factors to be beneficial, to be trustworthy, to communicate, be guiding and fun, trend tracking through the factor analysis. Factors determined by exploratory factor analysis were tested by confirmatory factor analysis to test the suitability of the factor structure. Then, the Kolmogorov-Smirnov test was applied to determine which test will be made to the sub-dimension of the SMPA scale consumers. It was decided that the distribution is not normal and then the Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were applied. From the sub-dimensions of the SMPA scale; it has been determined that “to be beneficial”, “to be trustworthy”, “to communicate”, “be guiding and fun”, “trend tracking” factors vary according to age, education, profession and income. However from the sub-dimensions of the SMPA scale; it has been determined “to communicate”, “be guiding and fun” factors vary according to the marital status
Consumer Perceptions Perceptions of Social Media Marketing Factor Analysis Confirmatory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 16 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)