Antropolojinin ele aldığı konu insan, toplum ve kültürdür. Eğitimin amacı ise mükemmel insan yetiştirmektir. Bu bağlamda ana unsurları insan olan eğitim ve antropoloji disiplinlerinin etkileşimi kaçınılmazdır. Dolayısıyla bu çalışmada, eğitim antropolojisinde bireylerin gelişiminde önemli ve etkin bir role sahip olan kültürel değişim ve sosyalleşme süreçleriyle ilgili kavramlar teorik olarak ele alınmıştır. Bu sebeple modern toplumda kültürel değişim ve sosyalleşmenin bünyesinde yeni anlam inşaları taşıması, kavramları irdelemenin gerekliliğini göstermiştir. Nitekim toplum üyeleri tarafından paylaşılan ve insan topluluklarında öğrenilen özellikleri dile getirmek için kullanılan kültür bir anlamlar düzenidir. Sosyalleşme ise bireyin içinde yetiştiği toplumsal sistemin bir mensubu olarak karşılaşabileceği birtakım vaziyetlerde o sosyal sisteme has meziyetleri, tutum, davranış ve değerleri öğrenip bu unsurlar açısından eylemlerini gerçekleştirmesidir. Bu bağlamda kültür insanın çevreye uyum sağlama sürecinde etkili olan bir öğrenme prosedürüdür. Zira ortak öğrenilmiş davranışlar bütünü olan kültür, içgüdüsel olmayan sosyal bir fenomendir. Bu çalışmanın amacı eğitim antropolojisi açısından kültürel değişim ve sosyalleşme kavramlarını teorik olarak ele alıp incelemektir. “Ahali ekmekten sonra tâlim ve terbiyeye muhtaçtır” denilerek önemine işaret edilen eğitim kavramı kültürle beraber toplumların vazgeçilmez bir fenomenidir. Ayrıca eğitim antropolojisinin bünyesindeki kültürel değişim, kültürlenme, kültürel şok ve sosyalleşme gibi kavramların irdelenmesi kaçınılmazdır. Dolayısıyla toplumu ve onun eğitim sistemini anlamak için antropolojik araştırmanın gerekliliği ve önemi, öğrenme ve didaktik sorunlarıyla ilgilenmeyi de beraberinde gerektirmektedir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim Antropolojisi Kültür Kültürel Değişim Kültürlenme Sosyalleşme.
The subject that anthropology deals with is human, society and culture. The aim of education is to raise perfect human beings. In this context, the interaction of education and anthropology disciplines, whose main elements are humans, is inevitable. Therefore, in this study, concepts related to cultural change and socialization processes, which have an important and effective role in the development of individuals in educational anthropology, have been theoretically addressed. For this reason, the fact that cultural change and socialization in modern society carry new meaning constructions within themselves has shown the necessity of examining the concepts. Indeed, culture, which is shared by members of a society and used to express the characteristics learned in human communities, is a system of meanings. Socialization, on the other hand, is the individual learning the virtues, attitudes, behaviors and values specific to that social system in which he or she is raised, in certain situations that he or she may encounter, and carrying out his or her actions in terms of these elements. In this context, culture is a learning procedure that is effective in the process of human adaptation to the environment. Because culture, which is a set of common learned behaviors, is a social phenomenon that is not instinctive. The purpose of this study is to theoretically address and examine the concepts of cultural change and socialization in terms of educational anthropology. The concept of education, the importance of which is indicated by the saying, “People need education and training after bread,” is an indispensable phenomenon of societies along with culture. In addition, it is inevitable to examine concepts such as cultural change, acculturation, cultural shock and socialization within the anthropology of education. Therefore, the necessity and importance of anthropological research to understand society and its educational system also necessitates dealing with learning and didactic problems.
Keywords: Educational Anthropology Culture Cultural Change Acculturation Socialization.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Din Sosyolojisi, Sosyoloji (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 2 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 9 |