Yapay zekâ modellerinin cinsiyet temelli dindarlık algılarını nasıl yansıttığını ortaya koyarak, dijital çağda toplumsal cinsiyet algılarının dini temsiller üzerindeki etkisini anlamaya çalışmak önem arz etmektedir. Bu bağlamda araştırmada, yapay zekâ modelleri ChatGPT-4.0 (OpenAI) ve Gemini-2.0 (Google) tarafından üretilen metinler aracılığıyla kadın ve erkek dindarlığı algıları incelenmiştir. Araştırma, dindarlığın inanç, ibadet, duygu, bilgi ve etki boyutlarında her iki yapay zekâ modelinin ortaya koyduğu cinsiyet temelli farklılıkları belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, yapay zekâ sistemlerinin kadın ve erkek dindarlığına ilişkin söylemlerini derinlemesine anlamak amacıyla nitel yaklaşım benimsenmiş; doküman incelemesi deseni çerçevesinde elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenerek karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Veri toplama sürecinde, her iki modele yöneltilen altı soruya verilen yanıtlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen veriler belirli temalar altında toplanarak değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda ortaya çıkan bulgular, yapay zekâ modellerinin kadın dindarlığını daha çok duygusal ve merhamet odaklı; erkek dindarlığını ise sorgulayıcı ve akılcı özelliklerle tanımladığını göstermektedir. Ayrıca, her iki modelin de geleneksel dini roller ve toplumsal cinsiyet algılarında benzer tutumlar sergilediği tespit edilmiştir.
Din Sosyolojisi Yapay Zeka Dindarlık Kadın dindarlığı Erkek Dindarlığı
It is important to try to understand the impact of gender perceptions on religious representations in the digital age by revealing how artificial intelligence models reflect gender-based perceptions of religiosity. In this context, the study analysed the perceptions of male and female religiosity through the texts generated by the artificial intelligence models ChatGPT-4.0 (OpenAI) and Gemini-2.0 (Google). The research aims to determine the gender-based differences revealed by both artificial intelligence models in the belief, worship, emotion, knowledge and influence dimensions of religiosity. In this regard, a qualitative approach was adopted to gain an in-depth understanding of the discourse of artificial intelligence systems regarding female and male religiosity; the data obtained within the framework of the document review pattern was analysed using content analysis and evaluated comparatively. During the data collection process, the responses to the six questions posed to both models were analysed by content analysis method. The data obtained were analysed under certain themes. The findings of the evaluation show that artificial intelligence models define female religiosity with more emotional and compassion-oriented characteristics, and male religiosity with questioning and rational characteristics. In addition, both models were found to exhibit similar attitudes towards traditional religious roles and gender perceptions.
Sociology of Religion Artificial Intelligence Religiosity Female Religiosity Male Religiosity
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Sosyolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 9 |