There is a highly intensive cooperation between
Turkey and Germany in many fields, like politics, economy, science, commerce
and culture. Furthermore almost three million Turkish citizens live in Germany
and most of the foreign tourists who come to Turkey for years are German since
many years. Because of all these facts, to be able to talk in German has been a
required qualification in many branches of work in various sectors of Turkey.
And Tourism is the leading one among these sectors. Vocational German is being
instructed in courses, faculties and colleges according to the needs of tourism
employees. Beside common languge teaching methods for vocational german, there
are also some different methods and techniques being used to develop the
language skills which are required for the job. In this study, a discussion is
made upon the sufficiency of language teaching methods for teaching german for
special purpose of tourism by explaining the features of language teaching
methods and vocational language of tourism with examples. The study is based on
related studies and views of teachers and learners, without doing any observation
or experiment on a sample group.
Vocational German German for tourism foreign language teaching methods purpose-method coherence
Türkiye ile Almanya arasında siyasi, ekonomik,
bilimsel, ticari, kültürel ve daha birçok alanda yoğun bir işbirliği söz
konusudur. Ayrıca Almanya’da yaklaşık üç milyon Türkiye vatandaşı yaşamakta ve
Türkiye’ye uzun yıllardır en fazla yabancı turist Almanya’dan gelmektedir.
Bütün bu nedenlerden dolayı Almanca konuşabilmek Türkiye’de farklı sektörlerden
birçok iş kolunda çalışanlarda aranan bir nitelik haline gelmiştir. Turizm bu
sektörlerin başında gelmektedir. Turizm çalışanlarının ihtiyaçları
doğrultusunda kurslarda, ilgili fakülte ve yüksekokullarda mesleki Almanca
dersleri verilmektedir. Mesleki Almanca öğretimi için bilinen dil öğretim
yöntemleri kullanılmakla birlikte, ilgili meslek kolunun gerektirdiği dilsel
beceriler göz ününde bulundurularak farklı yöntem ve tekniklerden de
yararlanılmaktadır. Bu çalışmada turizm mesleki dili tanımlanıp, örneklerle
açıklanmış ve yabancı dil öğretim yöntemlerinin özellikleri açıklanarak, turizm
için mesleki Almanca bilgi ve becerilerini kazandırmadaki yeterliliği üzerine
bir tartışma yürütülmüştür. Çalışmada herhangi bir örneklem grubu üzerinde
deney veya gözlem yapılmaksızın, konuyla ilgili yapılan çalışmalar, öğretmen ve
öğrenci görüşleri dikkate alınmıştır.
Mesleki Almanca turizmde Almanca yabancı dil öğretim yöntemleri hedef-yöntem uyumu
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 2 |
www.gerder.org.tr/diyalog