BibTex RIS Kaynak Göster

The Place of Philosophy in Turkish Culture on the Basis of the Poem “For Years, I Called Myself ” By Âşık Veysel

Yıl 2016, Sayı: 10, 39 - 50, 01.12.2016

Öz

In this study, the poem “For Years, I Called Myself ” written by Asik Veysel will be based on. Starting from this point of view, the question of what is the place of philosophy in Turkish Culture will be endeavored to be answered. From this poem, it will be endeavored to show how people search for wisdom in the Oral Tradition of Turkish Culture. It is seen that despite not having any training in school, Veysel operated a profound philosophical issues in his poems. In this poem, existence or the existence of human being will be addressed in depth questioning from different aspects It is understood that Oral Tradition of Turkish Culture/ Minstrelsy Tradition Veysel lived in is the main factor allowing him to write such a kind of poems

Kaynakça

  • Arslan, A. (1999). İslâm Felsefesi Üzerine. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Âşık Veysel, (2015). Hayatı ve Bütün Şiirleri. İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Aytaç, G. (2010). Alman Şairi Goethe’nin Evrenselliği, Goethe Der Ki. (5. Baskı). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bâkiler, Y. B. (2010). Âşık Veysel. (4. Baskı). İstanbul: Türk Edebiyat Vakfı Yayınları.
  • Bergson, H. (1986).Yaratıcı Tekâmül. (2. Baskı). Mustafa Şekip Tunç. (Çev.). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Bernal, M. (1991). Black Athena I. London: Vintage.
  • Bolay, S. H. (2005). Osmanlılarda Düşünce Hayatı ve Felsefe. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Cevizci, A. (2009). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Descartes, R. (2007). Meditasyonlar. İsmet Birkan. (Çev.). Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Fahri, M. (2000). İslâm Felsefesi Tarihi. (5. Baskı.). Kasım Turhan, (Çev.). Ankara: Birleşik Yayıncılık.
  • Güvenç, B. (1974). İnsan ve Kültür. (2. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Goethe. (2009). Doğu- Batı Divanı, Senail Özkan. (Çev.). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • İzmirli, İ. H. (1995). İslâm’da Felsefe Akımları. (2. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Janaway, C. (2007). Schopenhauer. Çağrı Ataman (Çev.). İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kılıç, C. (2007). Muhammet İkbal. Massmedia.
  • Koç, E. (2004). Gabriel Marcel ve Sadakat. Ankara: Art Basım Yayın.
  • Madkour, İ. (2014). “Şifâ’nın Metafizik (Fizikten Sonrası)ine Giriş”. (2. Baskı). Mübahat Türker Küyel. (Çev.). Aydın Sayılı (Ed.), İbn Sinâ Doğumunun Bininci Yılı Armağanı İçinde (s.507-535).Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Oğuzcan, Ü. Y., (2015). Âşık Veysel’in Yaşam Öyküsü, Âşık Veysel Hayatı ve Bütün Şiirleri İçinde. İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Platon. (1971). Devlet. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz. (Çev.). İstanbul: Remzi Ki- tabevi.
  • Platon. (1996). İon. (4. Baskı.). Tacettin Ünlü. (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Platon. (1997). Phaidros. (3. Baskı.). Hamdi Akverdi. (Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Bakan- lığı Yayınları.
  • Sayılı, A. (1966). Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Tekeli, S., Kahya, E., Dosay, M., Demir, R., Topdemir, H. G., Unat, Y. (1997). Bilim Tarihi. (2. Baskı). Ankara: Doruk Yayınları.
  • Ülken, H. Z. (1998). İslâm Felsefesi. (5. Baskı).İstanbul: Ülken Yayınları.
  • Yalçın, Ş. (2004) Benlik. Ahmet Cevizci (Ed.), Felsefe Ansiklopedisi Cilt-2 İçinde (s. 279- 285) İstanbul: Etik Yayınları.

Âşık Veysel’in “Yıllarca Aradım Kendi Kendimi” Şiirinden Hareketle Felsefenin Türk Kültüründeki Yeri

Yıl 2016, Sayı: 10, 39 - 50, 01.12.2016

Öz

Bu çalışmada Âşık Veysel’in “Yıllarca Aradım Kendi Kendimi” adlı şiiri temel alınarak Türk kültüründe felsefenin yerinin ne olduğu sorusunun yanıtı üzerinde durulmaktadır. Türk sözlü geleneğinde bilgeliğin peşinde olma eyleminin nasıl uygulandığı bu şiirden hareketle gösterilmeye çalışılacaktır. Okulda bir eğitim almamasına rağmen Âşık Veysel’in derin bir felsefi bakışla ele aldığı konuları incelediği görülmektedir. Bu şiirde varlık, insan derinlemesine ve farklı açılardan bir sorgulanma içinde ele alınmaktadır. Âşık Veysel’in bunu gerçekleştirebilmesini mümkün kılan içinden geldiği Türk sözlü geleneği/ozanlık geleneği olduğu anlaşılmaktadır

Kaynakça

  • Arslan, A. (1999). İslâm Felsefesi Üzerine. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Âşık Veysel, (2015). Hayatı ve Bütün Şiirleri. İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Aytaç, G. (2010). Alman Şairi Goethe’nin Evrenselliği, Goethe Der Ki. (5. Baskı). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bâkiler, Y. B. (2010). Âşık Veysel. (4. Baskı). İstanbul: Türk Edebiyat Vakfı Yayınları.
  • Bergson, H. (1986).Yaratıcı Tekâmül. (2. Baskı). Mustafa Şekip Tunç. (Çev.). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Bernal, M. (1991). Black Athena I. London: Vintage.
  • Bolay, S. H. (2005). Osmanlılarda Düşünce Hayatı ve Felsefe. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Cevizci, A. (2009). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Descartes, R. (2007). Meditasyonlar. İsmet Birkan. (Çev.). Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Fahri, M. (2000). İslâm Felsefesi Tarihi. (5. Baskı.). Kasım Turhan, (Çev.). Ankara: Birleşik Yayıncılık.
  • Güvenç, B. (1974). İnsan ve Kültür. (2. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Goethe. (2009). Doğu- Batı Divanı, Senail Özkan. (Çev.). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • İzmirli, İ. H. (1995). İslâm’da Felsefe Akımları. (2. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Janaway, C. (2007). Schopenhauer. Çağrı Ataman (Çev.). İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kılıç, C. (2007). Muhammet İkbal. Massmedia.
  • Koç, E. (2004). Gabriel Marcel ve Sadakat. Ankara: Art Basım Yayın.
  • Madkour, İ. (2014). “Şifâ’nın Metafizik (Fizikten Sonrası)ine Giriş”. (2. Baskı). Mübahat Türker Küyel. (Çev.). Aydın Sayılı (Ed.), İbn Sinâ Doğumunun Bininci Yılı Armağanı İçinde (s.507-535).Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Oğuzcan, Ü. Y., (2015). Âşık Veysel’in Yaşam Öyküsü, Âşık Veysel Hayatı ve Bütün Şiirleri İçinde. İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Platon. (1971). Devlet. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz. (Çev.). İstanbul: Remzi Ki- tabevi.
  • Platon. (1996). İon. (4. Baskı.). Tacettin Ünlü. (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Platon. (1997). Phaidros. (3. Baskı.). Hamdi Akverdi. (Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Bakan- lığı Yayınları.
  • Sayılı, A. (1966). Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Tekeli, S., Kahya, E., Dosay, M., Demir, R., Topdemir, H. G., Unat, Y. (1997). Bilim Tarihi. (2. Baskı). Ankara: Doruk Yayınları.
  • Ülken, H. Z. (1998). İslâm Felsefesi. (5. Baskı).İstanbul: Ülken Yayınları.
  • Yalçın, Ş. (2004) Benlik. Ahmet Cevizci (Ed.), Felsefe Ansiklopedisi Cilt-2 İçinde (s. 279- 285) İstanbul: Etik Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA76YU95SB
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ceyhun Akın Cengiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Cengiz, C. A. (2016). Âşık Veysel’in “Yıllarca Aradım Kendi Kendimi” Şiirinden Hareketle Felsefenin Türk Kültüründeki Yeri. Dört Öge(10), 39-50.