Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Science Teacher Candidates on the Environmental Science Course

Yıl 2021, Sayı: 8, 60 - 75, 27.12.2021

Öz

The study aimed to reveal the effect of environmental science course on science teacher candidates. In this research, case study method, which is one of the qualitative research methods, was used. Since the data were collected with a questionnaire consisting of six open-ended questions, content analysis technique was used. The participants were determined to be able to reach the researchers easily and there was no problem in the application. In this framework, 40 volunteer candidates who took environmental science lessons from Ahi Evran University third grade and fourth grade science teacher candidates formed the study group. According to the results of the research, when the opinions of science teacher candidates about environmental science course they took in 3rd grade were examined, it was understood that this course should be applied not verbally. With the research, it has been seen that the number of thesis and article studies on the subject in our country is not sufficient. Therefore, it is recommended to increase and disseminate master's and doctoral theses and articles on environmental education.

Kaynakça

  • Akıllı, M., Yurtcan, M.,T. (2009). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Çevreye Karşı Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Örneği, Erzincan Eğitim fakültesi Dergisi, 11-2.
  • Altın, M., Bacanlı, H. ve Yıldız, K. (2002). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Özet Kitabı, 16-18 Eylül 2002, Ankara.
  • Aydınalp, C. (1997). Çevre kirliliğinin nedenleri ve etkileri. Çevre ve İnsan, 37, 37-41.
  • Bilgin, İ., Geban, Ö. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Cinsiyetin Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarına, Fen Bilgisi Öğretimi I Dersindeki Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26, 9-18
  • Gülay, Ogerman H., Güngör, H. (2015). Türkiye’deki Okul Öncesi Dönem Çevre Eğitimi Çalışmalarının İncelenmesi. 2000-2014 Yılları Arasındaki Tezlerin ve Makalelerin İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 12(32), 180-194
  • Creswell, J. D. (2005). Mixed methods research designs in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 224.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (17. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti. Ankara.
  • Meb, 2018, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325
  • Miles, M. B & Huberman, A. M.(1994). Qualitative data analysis: A sourcebook. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Oweini, A & Houri, A.(2006). Factors affecting environmental knowledge and attitudes among Lebanese college students. Applied Environmental Education and Communication, 5(2), 95-105.
  • Özer, U. (1991). Çevre eğitimi. Türkiye’de Çevre Kirlenmesi Öncelikleri Sempozyumu Kitabı, 21-22.
  • Palmberg, I. E., & Kuru, J. (2000). Outdoor activities as a basis for environmental responsibility. The Journal of Environmental Education, 31(4), 32-36.
  • Şahin, N., F., Cerrah, L., Saka, A., Şahin, B. (2004). Yüksek Öğretimde Öğrenci Merkezli Çevre Eğitimi Dersine Yönelik Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 113-128.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y., & YILMAZ, Ö.(2000). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Genel Biyoloji Konularındaki Kavram Yanılgıları, 18 (18),140-147
  • Timur, S., Yılmaz, M. (2011). Determining Pre-Service Science Teachers' Environmental Knowledge Levels and Examining Some Variables That Affect Their Environmental Knowledge Levels, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 303-320
  • Yalaki, Y. (2014). Türkiye’de Fen, Teknoloji, Toplum, Çevre (FTTÇ) Eğitimi Ne Durumda? Cito Eğitim Kuram ve Uygulama, 26, 27-36.
  • Yılmaz, A., Morgil, F. İ., Aktuğ, P., & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları, ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Sayı: 8, 60 - 75, 27.12.2021

Öz

Çalışma, çevre bilimi dersinin fen bilgisi öğretmen adayları üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veriler altı adet açık uçlu sorudan oluşan anket formu ile toplandığından içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Uygulama yapılacak kişiler, araştırmacıların kolay ulaşabileceği ve uygulama yapmada sorun olmayacak şekilde belirlenmiştir. Amaç, uygun ve gönüllü olan katılımcıları araştırmaya dâhil etmektir. Bu çerçevede Ahi Evran üniversitesi 3. Sınıf ve 4. sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarından çevre bilimi dersi almış ve almakta olan 40 gönüllü aday çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma sonuçlarına göre Fen bilgisi öğretmen adaylarının 3. Sınıfta aldıkları çevre bilimi dersine yönelik görüşleri incelendiğinde, bu dersin sözel olarak değil uygulamalı olarak yapılması gerektiği anlaşılmıştır. Araştırma ile ülkemizde konu ile ilgili tez ve makale çalışmalarının sayısının yeterli olmadığı görülmüştür. Bundan dolayı, çevre eğitimi konulu yüksek lisans ve doktora tezleri ile makalelerin arttırılması ve yaygınlaştırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akıllı, M., Yurtcan, M.,T. (2009). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Çevreye Karşı Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Örneği, Erzincan Eğitim fakültesi Dergisi, 11-2.
  • Altın, M., Bacanlı, H. ve Yıldız, K. (2002). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumları, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Özet Kitabı, 16-18 Eylül 2002, Ankara.
  • Aydınalp, C. (1997). Çevre kirliliğinin nedenleri ve etkileri. Çevre ve İnsan, 37, 37-41.
  • Bilgin, İ., Geban, Ö. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Cinsiyetin Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarına, Fen Bilgisi Öğretimi I Dersindeki Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26, 9-18
  • Gülay, Ogerman H., Güngör, H. (2015). Türkiye’deki Okul Öncesi Dönem Çevre Eğitimi Çalışmalarının İncelenmesi. 2000-2014 Yılları Arasındaki Tezlerin ve Makalelerin İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 12(32), 180-194
  • Creswell, J. D. (2005). Mixed methods research designs in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 224.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (17. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti. Ankara.
  • Meb, 2018, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325
  • Miles, M. B & Huberman, A. M.(1994). Qualitative data analysis: A sourcebook. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Oweini, A & Houri, A.(2006). Factors affecting environmental knowledge and attitudes among Lebanese college students. Applied Environmental Education and Communication, 5(2), 95-105.
  • Özer, U. (1991). Çevre eğitimi. Türkiye’de Çevre Kirlenmesi Öncelikleri Sempozyumu Kitabı, 21-22.
  • Palmberg, I. E., & Kuru, J. (2000). Outdoor activities as a basis for environmental responsibility. The Journal of Environmental Education, 31(4), 32-36.
  • Şahin, N., F., Cerrah, L., Saka, A., Şahin, B. (2004). Yüksek Öğretimde Öğrenci Merkezli Çevre Eğitimi Dersine Yönelik Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 113-128.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y., & YILMAZ, Ö.(2000). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Genel Biyoloji Konularındaki Kavram Yanılgıları, 18 (18),140-147
  • Timur, S., Yılmaz, M. (2011). Determining Pre-Service Science Teachers' Environmental Knowledge Levels and Examining Some Variables That Affect Their Environmental Knowledge Levels, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 303-320
  • Yalaki, Y. (2014). Türkiye’de Fen, Teknoloji, Toplum, Çevre (FTTÇ) Eğitimi Ne Durumda? Cito Eğitim Kuram ve Uygulama, 26, 27-36.
  • Yılmaz, A., Morgil, F. İ., Aktuğ, P., & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları, ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Bilimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Eyüboğlu 0000-0002-4893-916X

Enver Oğuz Karaca 0000-0002-5354-607X

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Kabul Tarihi 12 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Eyüboğlu, Ö., & Karaca, E. O. (2021). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Doğanın Sesi(8), 60-75.
AMA Eyüboğlu Ö, Karaca EO. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Doğanın Sesi. Aralık 2021;(8):60-75.
Chicago Eyüboğlu, Ömer, ve Enver Oğuz Karaca. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Doğanın Sesi, sy. 8 (Aralık 2021): 60-75.
EndNote Eyüboğlu Ö, Karaca EO (01 Aralık 2021) FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Doğanın Sesi 8 60–75.
IEEE Ö. Eyüboğlu ve E. O. Karaca, “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”, Doğanın Sesi, sy. 8, ss. 60–75, Aralık 2021.
ISNAD Eyüboğlu, Ömer - Karaca, Enver Oğuz. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Doğanın Sesi 8 (Aralık 2021), 60-75.
JAMA Eyüboğlu Ö, Karaca EO. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Doğanın Sesi. 2021;:60–75.
MLA Eyüboğlu, Ömer ve Enver Oğuz Karaca. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ”. Doğanın Sesi, sy. 8, 2021, ss. 60-75.
Vancouver Eyüboğlu Ö, Karaca EO. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİMİ DERSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Doğanın Sesi. 2021(8):60-75.