In Turkey, serious
problems are experienced in terms of traffic safety. One of the reasons for
this situation is the low usage rate of seat belts. As the rate of seat belt
usage is around 80-90 percent in the developed countries, it is less than 20
percent in Turkey. Hence, as a country with serious traffic problems, the low rate of seat belt usage is a considerably
important matter in Turkey. Therefore, it is thought that if this ratio is increased,
fatalities could be decreased. In this study, the reasons for this low ratio
were investigated for the city of Kütahya. Moreover, the differences with
respect to gender in seat belt usage are also analyzed in this study. The
results obtained from this study are also compared with the results of the studies that
have been performed previously in other cities of Turkey regarding the use of
seat belts. Finally, some suggestions are given in order to increase this
ratio.
Türkiye’de trafik güvenliği açısından ciddi
sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bu durumun nedenlerinden biri, emniyet kemeri
kullanım oranının düşük olmasıdır. Gelişmiş ülkelerde emniyet kemeri kullanım
oranı yaklaşık yüzde 80-90 civarında iken Türkiye’de bu oran yüzde 20’den daha
azdır. Dolayısıyla, ciddi trafik sorunları olan bir ülke olarak, Türkiye’de
emniyet kemeri kullanım oranının düşüklüğü oldukça önemli bir konudur. Bu
yüzden, eğer bu oran arttırılırsa, ölümlerin azaltılabileceği düşünülmektedir.
Bu çalışmada, bu düşük oranın nedenleri, Kütahya şehri için incelenmiştir.
Ayrıca bu çalışmada, emniyet kemeri kullanımında cinsiyetler bakımından ortaya
çıkan farklılıklar da analiz edilmektedir. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar,
Türkiye’nin diğer şehirlerinde daha önce gerçekleştirilmiş emniyet kemeri
kullanımına ilişkin çalışmaların sonuçları ile de karşılaştırılmaktadır. Son
olarak, emniyet kemeri kullanımını artırmak amacıyla bazı öneriler
verilmektedir.
Trafik güvenliği emniyet kemeri trafik kazası Kütahya Antalya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 034 |