Metro tüneli kazılarında, kazıya geçilmeden önce, tahmin edilebilmesi önemli olan faktörlerden birisi de kazı hızıdır. Bu çalışmada, Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu kullanılarak kazılan ve hala ikinci aşama kazıları devam etmekte olan İstanbul Metrosu birinci aşama kazıları incelenmiştir. Bu çalışma ile metro kazısına geçilmeden önce, gerçekleştirilen ön çalışmalardan elde edilen kayaç özelliklerine dayanarak kazı hızının önceden tahmin edilebilmesini sağlayacak istatistiksel bir yaklaşım geliştirilmiştir. Bu yaklaşım ile yapılan çalışmalar sonucunda, net kazı hızını en iyi ifade eden kayaç özelliklerinin tek eksenli basınç dayanımı ve RQD değerleri, brüt kazı hızını en iyi açıklayan kayaç özelliğinin ise basınç dayanımı/çekme dayanımı oranının olduğu görülmüştür.
In metro tunnel excavations, before starting the excavation process, one of the most important factors that its estimation carries high importance is unquestionably the excavation speed. In this study, the first phase of the Istanbul Metro excavations, having been excavated by using the Austrian Opening Method and second phase of which have been still going on, is being analyzed. The aim of the study is formulating a postulate for estimating the cutting rate by using the rock specifications acquired through preliminary works having been carried out before starting the excavation. At the end of the studies realized, it is seen that while the best explanatory rock specifications of the net cutting rate are uniexcile compressive strength and the RQD, rock specification that explain the gross cutting rate best is compressive strength/tensile strength.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Sayı: 009 |