Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSTANBUL METROSU KAZILARINDA, KAZI HIZININ TAHMİNİNE YÖNELİK İSTATİSTİKSEL BİR YAKLAŞIM

Yıl 2005, Sayı: 009, 121 - 132, 15.12.2005

Öz

Metro tüneli kazılarında, kazıya geçilmeden önce, tahmin edilebilmesi önemli olan faktörlerden birisi de kazı hızıdır. Bu çalışmada, Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu kullanılarak kazılan ve hala ikinci aşama kazıları devam etmekte olan İstanbul Metrosu birinci aşama kazıları incelenmiştir. Bu çalışma ile metro kazısına geçilmeden önce, gerçekleştirilen ön çalışmalardan elde edilen kayaç özelliklerine dayanarak kazı hızının önceden tahmin edilebilmesini sağlayacak istatistiksel bir yaklaşım geliştirilmiştir. Bu yaklaşım ile yapılan çalışmalar sonucunda, net kazı hızını en iyi ifade eden kayaç özelliklerinin tek eksenli basınç dayanımı ve RQD değerleri, brüt kazı hızını en iyi açıklayan kayaç özelliğinin ise basınç dayanımı/çekme dayanımı oranının olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • [1] Ayaydın, N., 1997, Metro İstanbul, Tunnel for Peoples. 561-567, Rotterdam.
  • [2] Biberoğlu, S., 2000, “yayımlanmamış notlar”, Tekfen İnşaat ve Tesisat A.Ş. Kontrol Mühendisi, İstanbul.
  • [3] Bilgin, N., Seyrek, T., Shahriar, K., 1988, “Roadheader Performance in İstanbul, Golden Horrn Clean-Up Contributes Valuable Data”, Tunnel and Tunneling, pp. 41-44.
  • [4] Bilgin, N., 1994, “Yeraltı Kazılarında Mekanizasyon”, Ulaşımda Yeraltı Kazıları 1. Sempozyumu, İstanbul, s. 53-98.
  • [5] Bilgin, N., Yazıcı, S., Eskikaya, Ş., 1996, “A Model to Predict the Performance of Roadheaders and İmpact Hammers in Tunnel Drivages”, Eurorock 1996, Rotterdam, pp.715-720.
  • [6] Bilgin, N., Kuzu, C., Eskikaya, S., and Ozdemir, L:; 1997, “Cutting Performance of Jack Hammers and Roadheaders in İstanbul Metro Drivages”, Tunnel For People, pp.455-460.
  • [7] Eriş, İ., 2000, Derleme Rapor, Yayınlanmamış, İTÜ, İstanbul
  • [8] İBB, 2004, “Ulaşım Master Raporu”, http://www.ibb.gov.tr/ibbtr/140/14005/1400501/ulasim_raporu.htm
  • [9] İBB, 2004, “Toplu Taşıma Sistemi”, Komisyonu Raporu (Taslak), http://www.ibb.gov.tr
  • [10] İETT, 2004, http://www.iett.gov.tr/section.php?sid =39#
  • [11] Ocak, İ., 2004, “Metro Tüneli Kazılarında, Kazı Hızı, Tasman ve Konverjansa Kayaç Özelliklerinin Etkisi Üzerine İstatistiksel Bir Yaklaşım”, Doktora Tezi, Eskişehir.
  • [12] Yalçın, A., 1994, “İstanbul Metrosu Yapımında 1992-1993 Dönemi Çalışmaları”, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul.

STATISTICAL APPROACH FOR THE ESTIMATION OF EXCAVATION SPEED IN THE İSTANBUL METRO EXCAVATIONS

Yıl 2005, Sayı: 009, 121 - 132, 15.12.2005

Öz

In metro tunnel excavations, before starting the excavation process, one of the most important factors that its estimation carries high importance is unquestionably the excavation speed. In this study, the first phase of the Istanbul Metro excavations, having been excavated by using the Austrian Opening Method and second phase of which have been still going on, is being analyzed. The aim of the study is formulating a postulate for estimating the cutting rate by using the rock specifications acquired through preliminary works having been carried out before starting the excavation. At the end of the studies realized, it is seen that while the best explanatory rock specifications of the net cutting rate are uniexcile compressive strength and the RQD, rock specification that explain the gross cutting rate best is compressive strength/tensile strength.

Kaynakça

  • [1] Ayaydın, N., 1997, Metro İstanbul, Tunnel for Peoples. 561-567, Rotterdam.
  • [2] Biberoğlu, S., 2000, “yayımlanmamış notlar”, Tekfen İnşaat ve Tesisat A.Ş. Kontrol Mühendisi, İstanbul.
  • [3] Bilgin, N., Seyrek, T., Shahriar, K., 1988, “Roadheader Performance in İstanbul, Golden Horrn Clean-Up Contributes Valuable Data”, Tunnel and Tunneling, pp. 41-44.
  • [4] Bilgin, N., 1994, “Yeraltı Kazılarında Mekanizasyon”, Ulaşımda Yeraltı Kazıları 1. Sempozyumu, İstanbul, s. 53-98.
  • [5] Bilgin, N., Yazıcı, S., Eskikaya, Ş., 1996, “A Model to Predict the Performance of Roadheaders and İmpact Hammers in Tunnel Drivages”, Eurorock 1996, Rotterdam, pp.715-720.
  • [6] Bilgin, N., Kuzu, C., Eskikaya, S., and Ozdemir, L:; 1997, “Cutting Performance of Jack Hammers and Roadheaders in İstanbul Metro Drivages”, Tunnel For People, pp.455-460.
  • [7] Eriş, İ., 2000, Derleme Rapor, Yayınlanmamış, İTÜ, İstanbul
  • [8] İBB, 2004, “Ulaşım Master Raporu”, http://www.ibb.gov.tr/ibbtr/140/14005/1400501/ulasim_raporu.htm
  • [9] İBB, 2004, “Toplu Taşıma Sistemi”, Komisyonu Raporu (Taslak), http://www.ibb.gov.tr
  • [10] İETT, 2004, http://www.iett.gov.tr/section.php?sid =39#
  • [11] Ocak, İ., 2004, “Metro Tüneli Kazılarında, Kazı Hızı, Tasman ve Konverjansa Kayaç Özelliklerinin Etkisi Üzerine İstatistiksel Bir Yaklaşım”, Doktora Tezi, Eskişehir.
  • [12] Yalçın, A., 1994, “İstanbul Metrosu Yapımında 1992-1993 Dönemi Çalışmaları”, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İ. Ocak Bu kişi benim

H. Akçajoca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Sayı: 009

Kaynak Göster

APA Ocak, İ., & Akçajoca, H. (2005). İSTANBUL METROSU KAZILARINDA, KAZI HIZININ TAHMİNİNE YÖNELİK İSTATİSTİKSEL BİR YAKLAŞIM. Journal of Science and Technology of Dumlupınar University(009), 121-132.