To cope with the pace of change and competition,
businesses are seeking answers through a variety of procedures. One of those
answers is the employees. It is a response to volunteer activities that are not
written to the job requirements of the employees and beyond the expectations.
This is another way of transforming applications within the enterprise into
output that will create value with new information and technology. Quality is
another answer quality as globalization, intense competition and the
sustainability of enterprises under the pressure of change. Businesses can
respond to qualifications that include opportunities and threats. Businesses
that prioritize customer satisfaction, provide quality goods / services,
continuously improve, and manage the processes of the chain extending to the
supplier are going to gain competitive advantage in the sectors in which they
operate. TQM applications form the basis for efforts to achieve these advantages.
The aim of this study was to determine the relationship between the
participants' perception of Organizational Citizenship Behavior and
Organizational Innovation and Total Quality Management. Within the scope of the
research, a data set was formed from 397 white and blue-collar employees in 24
private enterprises from 4 provinces in TR33 Zafer Development Agency. As a
result of the study, positive and meaningful relationships between
Organizational Citizenship Behavior and Organizational Innovation on Total
Quality Management applications were determined.
Organizational Citizenship Behavior Organizational Innovation Total Quality Management
Değişimin
hızı ve rekabet ile baş edebilmek için işletmeler çeşitli usuller ile buna cevap
aramaktadırlar. Bu cevaplardan biri de çalışanlardır. Çalışanların iş
gereklerinde yazılmayan, beklenenin ötesinde gönüllü faaliyetleriyle desteği
buna bir cevaptır. Bu faaliyetlere işletme içindeki uygulamaların yeni bilgi ve
teknoloji ile değer yaratacak çıktılara dönüştürülmesi ise diğer bir cevaptır.
Küreselleşme, yoğun rekabet ve değişimin baskısı altındaki işletmelerin
sürdürülebilirliğini sağlamalarında kalite bir başka cevap niteliği
taşımaktadır. İşletmeler fırsatlar ve tehditler içeren rekabete karşı kaliteyle
cevap verebilirler. Faaliyet gösterdikleri sektörlerde müşteri tatminini
önceleyen, kaliteli mal/hizmet sunan, sürekli iyileştirme yapan, tedarikçiden
tüketiciye kadar uzanan zincirdeki süreçleri yöneten işletmeler rekabet
avantajı elde edeceklerdir. TKY uygulamaları bu avantajların elde
edilebilmesine yönelik çalışmaların temelini oluşturmaktadır. Araştırma
sonucunda Örgütsel
Vatandaşlık Davranışı ve Örgütsel Yenilikçiliğin Toplam Kalite Yönetimi
Uygulamaları üzerinde orta düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir.
Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Örgütsel Yenilikçilik Toplam kalite Yönetimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 58 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.