BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI

Yıl 2013, Sayı: 38, - , 01.06.2013

Öz

This research was carried out to determine 6th 7th and 8th grade students’ attitudes towards media literacy lessons, which are started to be studied as an optional lesson for second grade in primary education in 20072008. In this research, a likert-type measure called “Attitude Scale of Second Grade in Primary Education Towards Media Literacy Lesson Activities”, consisting of 33 items, is used. The measure is applied to 350 students studying 6th 7th 8thgrades in center of Kütahya and districts of Altıntaş. In the analysis of the data which is gained from research, “T test” and “single-factor variance analysis” are used.At the end of this research, ithas been generally concludedthat students’ attitudes are generally positive towards the media literacy lesson. Beneath the attitudes of the students, it is understood that there are meaningful variations: (1) In expressions towards liking and enjoying the activities of media literacy lesson, these variations are negative in terms of school variable and positive in terms of their fathers’ education; (2) in expressions towards reluctance in participating to the activities of media literacy lesson, these variations are positive in terms of gender, school, class and the education of their fathers variables; (3) in expressions towards the contribution to the achievements of media literacy lesson activities, these variations are positive in terms of class variable and negative in terms of school and the education of their fathers variables

Kaynakça

  • ALTUN, A. (2008). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Medya Okuryazarlığı”, (Ed.) Bayram Tay ve Adem Öcal, Özel
  • Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi, ss.514-530. ARSLAN, M.S.; GENÇ, E.; KAYA, N. ve AZER, H. (2011). Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen Kılavuz
  • Kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık. ASLAN, H. (2009). “Medya Okuryazarlığının Görsel Kültür ve Sanat Eğitimi Ekseninde Çözümlenmesi”.Ondokuz
  • Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun. BALABAN, J.; ÜNAL F. ve KÜÇÜK M. (2008) “İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersinin Amaçlarının ve Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”, 8th International Educational Technology Conference, Eskişehir. ss.555-559,
  • BÜTÜN, E. (2010), “Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşleri (Samsun İli Örneği)”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş.; KILIÇ ÇAKMAK, E.; AKGÜN, Ö.E.; KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2010). Bilimsel
  • Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. ÇETİNKAYA, S. (2008). “Bilinçli Medya Kullanıcıları Yaratma Sürecinde Medya Okuryazarlığının Önemi”. Ankara
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. ELMA, C.; KESTEN, A.; DİCLE, A.N.; MERCAN, E.; ÇINKIR, Ş. ve PALAVAN, Ö. (2009a), “İlköğretim 7. Sınıf
  • Öğrencilerinin Medya ve Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Tutumları”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27:93-113. ELMA, C.; KESTEN, A.; DİCLE, Abdullah N.; MERCAN, E.; ÇINKIR, Ş. ve PALAVAN, Ö. (2009b), “Medya
  • Okuryazarlığı Dersinin Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36:87-96. İNAN, T. (2010). “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri ve Medya Okuryazarlığına İlişkin
  • Görüşleri”. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya. İNAN, T. ve BAYINDIR, N. (2009), “Medya Okur-Yazarlığı Dersinin Gerekliliğine Yönelik Sosyal Bilgiler
  • Öğretmen Adaylarının Görüşleri”, I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre Kitabı, Çanakkale. 1–3 Mayıs KAMUOYU, YAYIN ARAŞTIRMALARI VE ÖLÇME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.(2006) “İlköğretim çağı çocukları için TV izleme araştırması”
  • KAMUOYU, YAYIN ARAŞTIRMALARI VE ÖLÇME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.(2012) “Medya Okuryazarlığı Araştırması-2012”
  • KELEŞ, S. (2009), “İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Abant zzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • KINCAL, R. Y. ve KARTAL O. Y. (2009). “Medya Okuryazarlığı Eğitimi”, Milli Eğitim Dergisi, 181: 318-333.
  • MEB ve RTÜK. (2006), İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara
  • RTÜK (2011) “Medya okuryazarlığı 2011 paneli” http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/moy.html (16.04.2012).
  • ŞEYLAN, S. (2008). “Medya Okuryazarlığı Ders Uygulamalarında Dünya Üzerinde Görülen Aksaklıklar”, İstanbul
  • Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. TAVŞANCIL, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI

Yıl 2013, Sayı: 38, - , 01.06.2013

Öz

Bu araştırma, ilköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, 2007–2008 eğitim-öğretim yılından itibaren ilköğretim ikinci kademe sınıflarında seçmeli ders olarak okutulmaya başlanan medya-okuryazarlığı dersinin etkinliklerine yönelik tutumlarını belirlemek için hazırlanmıştır. Araştırmada, 33 maddeden oluşan, likert tipi bir ölçek olan "İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Dersi Etkinliklerine Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçek, Kütahya ili Merkez ve Altıntaş ilçelerinde, ilköğretim 6. 7. ve 8. sınıfa devam eden 350 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde, “t testi” ve “tek faktörlü varyans analizi” kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda öğrencilerin medya okuryazarlığı dersi etkinlikleri hakkında genelde olumlu tutum sergiledikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin tutumları arasında (1) Medya okuryazarlığı dersi etkinliklerini sevme ve hoşlanmaya yönelik ifadelerde okul değişkeni açısından negatif, babalarının eğitimi değişkeni açısından pozitif yönde; (2) Medya okuryazarlığı dersi etkinliklerine katılımda isteksizliğe yönelik ifadelerde cinsiyet, okul, sınıf ve babalarının eğitimi değişkenleri açısından pozitif yönde; (3) Medya okuryazarlığı dersi etkinliklerinin kazanımlara katkısına yönelik ifadelerde sınıf değişkeni açısından pozitif, okul ve babalarının eğitimi değişkenleri açısından negatif yönde anlamlı farklılıkların olduğu anlaşılmıştır

Kaynakça

  • ALTUN, A. (2008). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Medya Okuryazarlığı”, (Ed.) Bayram Tay ve Adem Öcal, Özel
  • Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi, ss.514-530. ARSLAN, M.S.; GENÇ, E.; KAYA, N. ve AZER, H. (2011). Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen Kılavuz
  • Kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık. ASLAN, H. (2009). “Medya Okuryazarlığının Görsel Kültür ve Sanat Eğitimi Ekseninde Çözümlenmesi”.Ondokuz
  • Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun. BALABAN, J.; ÜNAL F. ve KÜÇÜK M. (2008) “İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersinin Amaçlarının ve Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”, 8th International Educational Technology Conference, Eskişehir. ss.555-559,
  • BÜTÜN, E. (2010), “Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşleri (Samsun İli Örneği)”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş.; KILIÇ ÇAKMAK, E.; AKGÜN, Ö.E.; KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2010). Bilimsel
  • Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. ÇETİNKAYA, S. (2008). “Bilinçli Medya Kullanıcıları Yaratma Sürecinde Medya Okuryazarlığının Önemi”. Ankara
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. ELMA, C.; KESTEN, A.; DİCLE, A.N.; MERCAN, E.; ÇINKIR, Ş. ve PALAVAN, Ö. (2009a), “İlköğretim 7. Sınıf
  • Öğrencilerinin Medya ve Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Tutumları”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27:93-113. ELMA, C.; KESTEN, A.; DİCLE, Abdullah N.; MERCAN, E.; ÇINKIR, Ş. ve PALAVAN, Ö. (2009b), “Medya
  • Okuryazarlığı Dersinin Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36:87-96. İNAN, T. (2010). “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri ve Medya Okuryazarlığına İlişkin
  • Görüşleri”. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya. İNAN, T. ve BAYINDIR, N. (2009), “Medya Okur-Yazarlığı Dersinin Gerekliliğine Yönelik Sosyal Bilgiler
  • Öğretmen Adaylarının Görüşleri”, I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre Kitabı, Çanakkale. 1–3 Mayıs KAMUOYU, YAYIN ARAŞTIRMALARI VE ÖLÇME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.(2006) “İlköğretim çağı çocukları için TV izleme araştırması”
  • KAMUOYU, YAYIN ARAŞTIRMALARI VE ÖLÇME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.(2012) “Medya Okuryazarlığı Araştırması-2012”
  • KELEŞ, S. (2009), “İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Abant zzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • KINCAL, R. Y. ve KARTAL O. Y. (2009). “Medya Okuryazarlığı Eğitimi”, Milli Eğitim Dergisi, 181: 318-333.
  • MEB ve RTÜK. (2006), İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara
  • RTÜK (2011) “Medya okuryazarlığı 2011 paneli” http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/moy.html (16.04.2012).
  • ŞEYLAN, S. (2008). “Medya Okuryazarlığı Ders Uygulamalarında Dünya Üzerinde Görülen Aksaklıklar”, İstanbul
  • Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. TAVŞANCIL, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürbüz Ocak Bu kişi benim

Ramazan Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Ocak, G., & Yıldırım, R. (2013). İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(38).
AMA Ocak G, Yıldırım R. İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2013;(38).
Chicago Ocak, Gürbüz, ve Ramazan Yıldırım. “İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 38 (Haziran 2013).
EndNote Ocak G, Yıldırım R (01 Haziran 2013) İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 38
IEEE G. Ocak ve R. Yıldırım, “İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 38, Haziran 2013.
ISNAD Ocak, Gürbüz - Yıldırım, Ramazan. “İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 38 (Haziran 2013).
JAMA Ocak G, Yıldırım R. İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013.
MLA Ocak, Gürbüz ve Ramazan Yıldırım. “İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 38, 2013.
Vancouver Ocak G, Yıldırım R. İLKÖĞRETİM II. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013(38).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.