This research was carried out to determine 6th 7th and 8th grade students’ attitudes towards media literacy lessons, which are started to be studied as an optional lesson for second grade in primary education in 20072008. In this research, a likert-type measure called “Attitude Scale of Second Grade in Primary Education Towards Media Literacy Lesson Activities”, consisting of 33 items, is used. The measure is applied to 350 students studying 6th 7th 8thgrades in center of Kütahya and districts of Altıntaş. In the analysis of the data which is gained from research, “T test” and “single-factor variance analysis” are used.At the end of this research, ithas been generally concludedthat students’ attitudes are generally positive towards the media literacy lesson. Beneath the attitudes of the students, it is understood that there are meaningful variations: (1) In expressions towards liking and enjoying the activities of media literacy lesson, these variations are negative in terms of school variable and positive in terms of their fathers’ education; (2) in expressions towards reluctance in participating to the activities of media literacy lesson, these variations are positive in terms of gender, school, class and the education of their fathers variables; (3) in expressions towards the contribution to the achievements of media literacy lesson activities, these variations are positive in terms of class variable and negative in terms of school and the education of their fathers variables
Bu araştırma, ilköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, 2007–2008 eğitim-öğretim yılından itibaren ilköğretim ikinci kademe sınıflarında seçmeli ders olarak okutulmaya başlanan medya-okuryazarlığı dersinin etkinliklerine yönelik tutumlarını belirlemek için hazırlanmıştır. Araştırmada, 33 maddeden oluşan, likert tipi bir ölçek olan "İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Dersi Etkinliklerine Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçek, Kütahya ili Merkez ve Altıntaş ilçelerinde, ilköğretim 6. 7. ve 8. sınıfa devam eden 350 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde, “t testi” ve “tek faktörlü varyans analizi” kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda öğrencilerin medya okuryazarlığı dersi etkinlikleri hakkında genelde olumlu tutum sergiledikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin tutumları arasında (1) Medya okuryazarlığı dersi etkinliklerini sevme ve hoşlanmaya yönelik ifadelerde okul değişkeni açısından negatif, babalarının eğitimi değişkeni açısından pozitif yönde; (2) Medya okuryazarlığı dersi etkinliklerine katılımda isteksizliğe yönelik ifadelerde cinsiyet, okul, sınıf ve babalarının eğitimi değişkenleri açısından pozitif yönde; (3) Medya okuryazarlığı dersi etkinliklerinin kazanımlara katkısına yönelik ifadelerde sınıf değişkeni açısından pozitif, okul ve babalarının eğitimi değişkenleri açısından negatif yönde anlamlı farklılıkların olduğu anlaşılmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 38 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.