BibTex RIS Kaynak Göster

AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Sayı: 40, 0 - 0, 20.06.2015

Öz

In this research, we have examined the motivations of the academicians to be online on the Facebook environment. We assessed questions such as how do the academicians communicate on the Facebook? Why are they on line in this environment? What different kind of presentation do they make with the other users in terms of usage and satisfactions approach? In the study we have used a mixed method considering that it was adequate for the spirit of the research, the data have been collected by face-to-face in-depth interviews and by Wolfram Alpha application and the collected data were interpreted by using a descriptive analysis. In conclusion, it was observed that the motivation based usage of the Facebook by the academicians was the communication, being visible, and the professional use motivation, and the academicians began to perform their daily communication and activities on this environment. Consequently, this study suggests that academicians do not use Facebook to make new friends but that they act with the motivation to improve their social capital through the sharing environment they create; therefore, this study, from this aspect, differs from the other ones

Kaynakça

  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine
  • Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Uygulama Dergisi. 33(1), 137-162
  • Ayhan, B. & Balcı, Ş. (2009). Kırgızistan’da Üniversite Gençliği ve İnternet: Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması. Bilig
  • Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. 48, 13-40. Beck, S. (2004). Internet Ethnography Online and Offline, International Journal of Qualitative Methods, 3(2)
  • Binark, M. (2005). Panel Tanıtımı. Sanal Uzamda Oyun Kültürü ve Dijital Oyunlar. http://inet-tr.org.tr/inetconf11/bildiri/89.pdf (Erişim Tarihi: 08.03.2012)
  • Bırnbaum, M. G. (2008). Taking Goffman on a Tour of Facebook: College Stutents and The Presentaton of Self in a mediated Communication. http://arizona.openrepository.com/arizona/bitstream/10150/194670/1/azu_etd_2833_sip1_m.pdf (Erişim Tar: 23.05.2011) Doktora Tezi. Arizona: The University of Arizona
  • Bumbarger, B.A. (2007). You have been poked: exploring the uses and gratifications of Facebook among emerging adults. First
  • Monday, 12. http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2026/1897 (Erişim Tar: 07.03.2014)
  • Boyd, D. & Ellıson, N. (2007).
  • Mediated Communication, 13, 210-230. Doi: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  • Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer- Carmınatı, B. & Ferrarı, E. (2008). Access control and privacy in Web-based social networks. International Journal on Semantic
  • Web and Information Systems, 4 Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür (Çev. E. Kılıç). İstanbul: Bilgi
  • Üniversitesi Yayınları Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage Publications.
  • Chen, G.M. (2011). Tweet this: a uses and gratifications perspective on how active Twitter use gratifies a need to connect with others. Computers in Human Behavior, 27,755-762.
  • Çetin, E. (2008). Sosyal İletişim Ağları ve Gençlik: Facebook Örneği. Uluslararası Davraz Kongresi, Küresel Diyalog http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf (Erişim Tar: 14.05.2011)
  • Erdoğan, İ. & Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi.
  • Ankara: Erk Yayıncılık. Farquhar, L. K. (2009). Identity Negotiation on Facebook.com. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Iowa: University of Iowa. http://ir.uiowa.edu/etd/289 (Erişim Tarihi: 18.02.2011).
  • Fıske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, (Çev.:Süleyman İrvan), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Flanagın, A.J. Ve Metzger, M.J. (2001). Internet use in the contemporary media environment. Human Communication Research, 27, 153-181.
  • Fogel, J. & Nehmad, E. (2009). Internet Social Network Communities: Risk Taking, Trust and Privacy Concerns”, Computers in
  • Human Behavior, 25,153–160. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2008.08.006
  • Geray, H. (1994). Yeni İletişim Teknolojileri. Ankara: Kılıçaslan Matbaacılık.
  • Goffman, E. (2009) Günlük Yaşamda Kendilik Sunumu (Çev.: Barış Cezar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Goslıng, S. D. Gaddıs, S. & Vazıre, S. (2007). Personality impressions based on Facebook profiles. http://www.icwsm.org/papers/3--Gosling-Gaddis-Vazire.pdf (Erişim Tar: 12.11.2012)
  • Gönenli, G. & Hürmeriç P. (2012). Sosyal Medya: Bir Alan Çalışması Olarak Facebook’un Kullanımı. Sosyal Medya Akademi.
  • (Ed: T. Kara ve E. Özgen) İstanbul: Beta Yayınları. Gross, R. & Acquıstı, A. (2005). Information Revelation and Privacy in Online Social Networks (The Facebook case). www.heinz.cmu.edu/~acquisti/papers/privacy-facebook-gross-acquisti.pdf (Erişim Tar: 21.04.2011)
  • Gürhani, N. (2004). Online (Çevrimiçi) Toplumun Doğuşu. http://kirpi.fisek.com.tr/index.php?metinno=diger/20050315135147.txt (Erişim Tar: 22.05.2010)
  • Harıdakıs, P. & Hanson, G. (2009). Social interaction and co-viewing with youtube: blending mass communication reception and social connection. Journal of Broadcasting & Electronic Media 53, 317–335.
  • Johnson, P.R. & Yang, S. (2009). Uses and gratifications of twitter: an examination of user motives and satisfaction of twitter use. Communication Technology Division of the annual convention of the Association for Education in Journalism and Mass
  • Communication’da sunulan bildiri. Boston: Massachusetts Joınson, A.N. (2008). Looking at, looking up or keeping up with people?: motives and use of Facebook. The Twenty-Sixth
  • Annual SIGCHI Conference On Human Factors in Computing Systems’ta sunulan bildiri. Italy: Florance. Karahisar, T., (2005). İnternetin Psikolojik Boyutları. http://www.dorduncukuvvetmedya.com /4190-internetin- psikolojik- boyutlari.html (erişim tar. 12.10.2012)
  • Kelley, F. L. (2007). Face-Time: The Construction of Identity on Facebook. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ohio.
  • Kıyık. G. (2011). Psikolojik Sözleşme Kavramının Türkiye’de Medya Sektörü Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi ve Analizi.
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Koçak, N.G. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar
  • Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi

AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ

Yıl 2014, Sayı: 40, 0 - 0, 20.06.2015

Öz

Bu araştırmada akademisyenlerin Facebook ortamında bulunma motivasyonları, nasıl bir iletişim gerçekleştirdikleri ve diğer kullanıcılardan ne gibi farklı sunum yaptıkları kullanımlar doyumlar yaklaşımı açısından incelenmiştir. Araştırmanın ruhuna uygun olduğu düşüncesiyle karma yöntem kullanılmış, veriler yüz yüze derinlemesine görüşme ve Facebook Wolfram Alpha uygulamasıyla toplanmış, toplanan veriler betimsel analiz kullanılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda akademisyenlerin Facebook’u temel kullanım motivasyonlarının haberleşme, görünürlük, profesyonel kullanım motivasyonları olduğu görülmüş, akademisyenler günlük iletişimlerini ve faaliyetlerini bu ortam üzerinde gerçekleştirmişlerdir. Bu çalışmada sonuç olarak; akademisyenlerin yeni arkadaşlıklar kurma amacıyla Facebook’u kullanmadıklarını, yaptıkları paylaşımlar yoluyla sosyal sermayelerini geliştirmek motivasyonuyla hareket ettiklerini ortaya koymakta ve bu yönüyle diğer araştırmalardan ayrılmaktadır

Kaynakça

  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine
  • Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Uygulama Dergisi. 33(1), 137-162
  • Ayhan, B. & Balcı, Ş. (2009). Kırgızistan’da Üniversite Gençliği ve İnternet: Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması. Bilig
  • Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. 48, 13-40. Beck, S. (2004). Internet Ethnography Online and Offline, International Journal of Qualitative Methods, 3(2)
  • Binark, M. (2005). Panel Tanıtımı. Sanal Uzamda Oyun Kültürü ve Dijital Oyunlar. http://inet-tr.org.tr/inetconf11/bildiri/89.pdf (Erişim Tarihi: 08.03.2012)
  • Bırnbaum, M. G. (2008). Taking Goffman on a Tour of Facebook: College Stutents and The Presentaton of Self in a mediated Communication. http://arizona.openrepository.com/arizona/bitstream/10150/194670/1/azu_etd_2833_sip1_m.pdf (Erişim Tar: 23.05.2011) Doktora Tezi. Arizona: The University of Arizona
  • Bumbarger, B.A. (2007). You have been poked: exploring the uses and gratifications of Facebook among emerging adults. First
  • Monday, 12. http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2026/1897 (Erişim Tar: 07.03.2014)
  • Boyd, D. & Ellıson, N. (2007).
  • Mediated Communication, 13, 210-230. Doi: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  • Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer- Carmınatı, B. & Ferrarı, E. (2008). Access control and privacy in Web-based social networks. International Journal on Semantic
  • Web and Information Systems, 4 Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür (Çev. E. Kılıç). İstanbul: Bilgi
  • Üniversitesi Yayınları Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage Publications.
  • Chen, G.M. (2011). Tweet this: a uses and gratifications perspective on how active Twitter use gratifies a need to connect with others. Computers in Human Behavior, 27,755-762.
  • Çetin, E. (2008). Sosyal İletişim Ağları ve Gençlik: Facebook Örneği. Uluslararası Davraz Kongresi, Küresel Diyalog http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf (Erişim Tar: 14.05.2011)
  • Erdoğan, İ. & Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi.
  • Ankara: Erk Yayıncılık. Farquhar, L. K. (2009). Identity Negotiation on Facebook.com. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Iowa: University of Iowa. http://ir.uiowa.edu/etd/289 (Erişim Tarihi: 18.02.2011).
  • Fıske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, (Çev.:Süleyman İrvan), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Flanagın, A.J. Ve Metzger, M.J. (2001). Internet use in the contemporary media environment. Human Communication Research, 27, 153-181.
  • Fogel, J. & Nehmad, E. (2009). Internet Social Network Communities: Risk Taking, Trust and Privacy Concerns”, Computers in
  • Human Behavior, 25,153–160. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2008.08.006
  • Geray, H. (1994). Yeni İletişim Teknolojileri. Ankara: Kılıçaslan Matbaacılık.
  • Goffman, E. (2009) Günlük Yaşamda Kendilik Sunumu (Çev.: Barış Cezar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Goslıng, S. D. Gaddıs, S. & Vazıre, S. (2007). Personality impressions based on Facebook profiles. http://www.icwsm.org/papers/3--Gosling-Gaddis-Vazire.pdf (Erişim Tar: 12.11.2012)
  • Gönenli, G. & Hürmeriç P. (2012). Sosyal Medya: Bir Alan Çalışması Olarak Facebook’un Kullanımı. Sosyal Medya Akademi.
  • (Ed: T. Kara ve E. Özgen) İstanbul: Beta Yayınları. Gross, R. & Acquıstı, A. (2005). Information Revelation and Privacy in Online Social Networks (The Facebook case). www.heinz.cmu.edu/~acquisti/papers/privacy-facebook-gross-acquisti.pdf (Erişim Tar: 21.04.2011)
  • Gürhani, N. (2004). Online (Çevrimiçi) Toplumun Doğuşu. http://kirpi.fisek.com.tr/index.php?metinno=diger/20050315135147.txt (Erişim Tar: 22.05.2010)
  • Harıdakıs, P. & Hanson, G. (2009). Social interaction and co-viewing with youtube: blending mass communication reception and social connection. Journal of Broadcasting & Electronic Media 53, 317–335.
  • Johnson, P.R. & Yang, S. (2009). Uses and gratifications of twitter: an examination of user motives and satisfaction of twitter use. Communication Technology Division of the annual convention of the Association for Education in Journalism and Mass
  • Communication’da sunulan bildiri. Boston: Massachusetts Joınson, A.N. (2008). Looking at, looking up or keeping up with people?: motives and use of Facebook. The Twenty-Sixth
  • Annual SIGCHI Conference On Human Factors in Computing Systems’ta sunulan bildiri. Italy: Florance. Karahisar, T., (2005). İnternetin Psikolojik Boyutları. http://www.dorduncukuvvetmedya.com /4190-internetin- psikolojik- boyutlari.html (erişim tar. 12.10.2012)
  • Kelley, F. L. (2007). Face-Time: The Construction of Identity on Facebook. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ohio.
  • Kıyık. G. (2011). Psikolojik Sözleşme Kavramının Türkiye’de Medya Sektörü Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi ve Analizi.
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Koçak, N.G. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar
  • Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

SERKAN Biçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Biçer, S. (2015). AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(40).
AMA Biçer S. AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2015;(40).
Chicago Biçer, SERKAN. “AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 40 (Haziran 2015).
EndNote Biçer S (01 Haziran 2015) AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 40
IEEE S. Biçer, “AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 40, Haziran 2015.
ISNAD Biçer, SERKAN. “AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 40 (Haziran 2015).
JAMA Biçer S. AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015.
MLA Biçer, SERKAN. “AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 40, 2015.
Vancouver Biçer S. AKADEMİSYENLERİN SOSYAL AĞLARDA BULUNMA MOTİVASYONLARI: FACEBOOK ÖRNEĞİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(40).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.