In this research, we have examined the motivations of the academicians to be online on the Facebook environment. We assessed questions such as how do the academicians communicate on the Facebook? Why are they on line in this environment? What different kind of presentation do they make with the other users in terms of usage and satisfactions approach? In the study we have used a mixed method considering that it was adequate for the spirit of the research, the data have been collected by face-to-face in-depth interviews and by Wolfram Alpha application and the collected data were interpreted by using a descriptive analysis. In conclusion, it was observed that the motivation based usage of the Facebook by the academicians was the communication, being visible, and the professional use motivation, and the academicians began to perform their daily communication and activities on this environment. Consequently, this study suggests that academicians do not use Facebook to make new friends but that they act with the motivation to improve their social capital through the sharing environment they create; therefore, this study, from this aspect, differs from the other ones
Approach of Usage and Satisfaction Online Communities Facebook Academics Mixed Method
Bu araştırmada akademisyenlerin Facebook ortamında bulunma motivasyonları, nasıl bir iletişim gerçekleştirdikleri ve diğer kullanıcılardan ne gibi farklı sunum yaptıkları kullanımlar doyumlar yaklaşımı açısından incelenmiştir. Araştırmanın ruhuna uygun olduğu düşüncesiyle karma yöntem kullanılmış, veriler yüz yüze derinlemesine görüşme ve Facebook Wolfram Alpha uygulamasıyla toplanmış, toplanan veriler betimsel analiz kullanılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda akademisyenlerin Facebook’u temel kullanım motivasyonlarının haberleşme, görünürlük, profesyonel kullanım motivasyonları olduğu görülmüş, akademisyenler günlük iletişimlerini ve faaliyetlerini bu ortam üzerinde gerçekleştirmişlerdir. Bu çalışmada sonuç olarak; akademisyenlerin yeni arkadaşlıklar kurma amacıyla Facebook’u kullanmadıklarını, yaptıkları paylaşımlar yoluyla sosyal sermayelerini geliştirmek motivasyonuyla hareket ettiklerini ortaya koymakta ve bu yönüyle diğer araştırmalardan ayrılmaktadır
Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çevrimiçi Topluluklar Facebook Akademisyenler Karma Yöntem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 40 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.