Bu çalışma kapsamında, bir paletli taşıtın çelik paletli yürüyüş sisteminde kullanılan baklanın tasarım ve optimizasyon süreçleri özetlenmiştir. İlk aşamada, uygulanmış tasarım örnekleri ve tasarım kısıtları dikkate alınarak bir ön model oluşturulmuştur. Baklaya etkimesi beklenen maksimum tahrik torku ve
temas kuvvetleri yardımıyla iki farklı Sonlu Elemanlar (SE) modeli kurulmuştur. Bu model yardımıyla parça üzerinde gerilme açısından üç kritik bölge belirlenmiştir. Gerilme yığılmalarının azaltılması için bakla üzerinde yedi adet yapısal tasarım parametresi seçilmiştir. Bu parametreler kullanılarak gerçekleştirilen Deney Tasarımı tabanlı bir optimizasyon çalışması sonucunda elde edilen boyutsal değerler yardımıyla, yeni bakla tasarımı oluşturulmuştur. Motordan sisteme maksimum tork uygulanması durumu için yapılan SE analizleri, birinci, ikinci ve üçüncü kritik bölgelerde gerilme yığılması açısından sırasıyla, yaklaşık %61, %55 ve %20 oranlarında iyileşme elde edildiğini göstermiştir. Düşey ve yanal kuvvet etkisi altında ise iyileşme yüzdeleri, aynı sıralamayla, %63, %26 ve %31'dir. Sonuç olarak, elde edilen parametrelerle gerçekleştirilen yeni bakla tasarımında, kritik bölgelerde elde edilen gerilme değerlerinin, hasar oluşumuna neden olan değerlerin altında kaldığı görülmüştür.
In this study, the design and optimisation processes of the link to be used in the steel track undercarriage system of a tracked vehicle are summarised. In the first stage, a preliminary model was created by considering existing design examples and constraints. Two different Finite Element (FE) models were built using the maximum driving torque and track - ground contact forces. According to the results obtain from the analyses, three critical regions where stress concentration occurs, were identified. Seven structural design parameters were chosen to minimise stress concentrations in these regions. A Design of Experiments-based optimisation study was performed using these parameters. After obtaining new dimensional values, a new link design was created. The FE analyses conducted for maximum torque case showed that approximately decrease of 61%, 55%, and 20% was obtained in terms of stress concentration at the first, second, and third critical regions, respectively. Under the effect of vertical and lateral forces, the improvement percentages are 63%, 26%, and 31%, in the same order. It was observed that the stress values obtained at the critical regions of the new design under the failure loads, were below the permissible values.
Design of Experiment Steel track undercarriage Tracked Vehicles
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Makine Tasarımı ve Makine Elemanları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 |