Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 45 - 58, 30.03.2020

Öz

Kaynakça

  • 1. Açıkada C (2018): Antrenman Bilimi. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi, 9-11. 2. Aktepe K (2013): Sporda Zihinsel Antrenman. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 21-22. 3. Alkan B (2019): Elit Taekwondocularda Kaygının Sportif Performans Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp, 9-10. 4. Apak S (1984): Gelişim Nörolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı Enstitüsü Yayınları, 30-35-38. 5. Bayraktar B, Kurtoğlu M (2009): Sporda Performans Etkili Faktörler Değerlendirilmesi ve Artırılması, Klinik Gelişim Dergisi, 16-17. Erişim adresi: http://www.klinikgelisim.org.tr/eskisayi/klinik _2009_22_1/3.pdf 6. Bompa TO, Cornacchia Lj, Pasquale MD (2017): Serious Strength Training ( Bağırgan, T, Çev.). Gül G ( Ed.) Nitelikli Kuvvet Antrenmanı. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi. 16. 7. Çamlıyer Hüseyin, Çamlıyer Hatice (2011): Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaası, 17-18-19-24. 8. Ertan H (Ed.) (2012): Spor Bilimlerine Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web Ofset Tesisleri, 5-6-11-12-33-34-81. 9. Gallahue DL , Ozmun JC , Goodway JD (2014): Motor Gelişimi Anlamak. (Prof. Dr. Özer, D.S , Doç. Dr. Aktop A, Çev.) İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık, 4-5. 10. İnal AN (2014): Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 7-8-9. 11. Magill RA (1989): Motor Leraning Concepts and Applications. USA: Wm. C. Brown Publishers, 90-91. 12.Mengütay PD (1999): Okul Öncesi ve İlkokullarda Hareket Gelişimi ve Spor. Ankara: Tütibay Yayınları, 1-2. 13.Mirzeoğlu N (Ed.).(2003): Spor Bilimlerine Giriş. Ankara: Bağırgan Yayımevi, 132-133. 14.Mukaddes NM, Ercan ES, (Ed.). (2018): Nörogelişimsel Bozukluklar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi Yayıncılık, 1-35-119-193-259-367. 15. Noğay NH (2012): Beslenmenin Beyin Üzerindeki Etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges.
  • Erişim adresi: https://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423877644.pdf , 42. 16. Önal E (2018): Boivin MJ, Kakooza AM, Warf BC, Davidson LL, Grigorenko EL, Reducing neurodevelopmental disorders and disability through research and interventions.Nature.2015;527(7578):S155– S160. Yenidoğanın Nörogelişimsel Değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Yenidoğan Bilim Dalı. Klinik Tıp Pediatri Dergisi. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/art icle- file/779562 , 39. 17. Öztürk F, Olaru AM (1994): Sportif Antrenman Teori ve Metodoloji. Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi, 1. 18. Piek JP (1998): Motor Behavior and Human Skill A Multidisciplinary Approach. USA: Human Kinetics Publishers, 4-5. 19. Schimidt RA (1991): Motor Learning and Performance. USA: Human Kinetics Books, 10. 20. Schimidt RA, Wrisberg CA (2012): Motor Learning and Performance (Koruç Z, Arsan N, Kağan S, Çev.). Koruç Z (Ed.) Motor Öğrenme ve Performans. Ankara: Anı Yayıncılık, 72. 21. Saygın Ö, Polat Y, Karacabey K (2005): Watts PB, Joubert LM, Lish AK, Mats JD, Wilkins B: Anthropometry Of Young Competitive Sport Rock Climbers. Br J Sport Med. 37 (5) :420-4,2003. Çocuklarda Hareket Eğitiminin Fiziksel Uygunluk Özelliklerine Etkisi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2005, 19(3), 206. 22. Syer J, Connolly C (1998): Sporcular İçin Zihinsel Antrenman Rehberi (F.U. Erkan, Çev.) Ankara: Bağırgan Yayımevi, 69-70. 23. Taner D (Ed.) (1998): Fonksiyonel Nöroanatomi. Ankara: Odtü Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim, 1-3-6. 24. Topkaya İ (2011): Hareket, Beden Eğitimi ve Spor Öğretiminde Öğren ve Öğretimin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı, 52-53- 54-154-155- 156-157. 25. Topkaya İ, Serbes Ş (2012): Okulöncesi Eğitiminde ‘’Oyun ve Hareket‘’ Etkinlikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 18-31-32-33-34-35-36.
  • 26. Uysal C, Işık AB (2014): Nörogelişimsel Bozukluklar ve Ortodonti. Acta Odontol Turc 2014;31(1):36-42. Ankara: Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Resmi Yayını. 27. Wrisberg CA (2000): Study Guide for Motor Learning and Performance. ABD: Human Kinetics, 54. 28. Frontiers For Young Minds. (2019, Aralık). Erişim adresi: https://kids.frontiersin.org/article/10.3389/fry m.2017.00042 29. Erişim adresi: https://medium.com/@dersoyna/psikomotor- geli%C5%9Fim-nedir-b408b74b34e0 30. Neuroclinic, Neurofeedback & Neurodevelopment. (2019): Erişim adresi: http://neuroclinicbarrie.com/neurodevelopment/brain-development/

NÖROGELİŞİMSEL HAREKET EĞİTİMİ ve SPOR

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 45 - 58, 30.03.2020

Öz

Yapılan çalışmalar göstermiştir ki, sportif performansını maksimize etmek isteyen bireyler için önemli olan faktör nörogelişimsel hareket eğitiminin gerekliliğidir. Nörogelişimsel hareket eğitimi, ferdin paylaşmayı, duygularını yansıtmayı, şahsi emeller tanımlamayı ve serbestçe hareket etmeyi bilmesi için imkanlar yaratır. Günlük yaşama daha iyi adaptasyon olmasını sağlar ve fiziksel hareketleri daha sağlıklı bir şekilde uygular. İnsan hareket kalitesini ve hareket sağlığını geliştirebilmek için bilişsel, duyuşsal, sosyal ve fiziksel gereksinimlere ihtiyaç duyar. Bu gereksinimler sayesinde nasıl davranacaklarını, nasıl tepkide bulunacaklarını ve nasıl hareket edeceklerini öğrenirler. Düşüncelerimizi harekete geçirebilmek için duyu uzuvlarımıza ihtiyaç duyarız, duyu uzuvlarımızla algılar ve düşüncelerimizi harekete geçirirken, düşüncelerimizle de adalelerimizi kullanarak bedenimizi harekete geçiririz. Bu tamlık ve ilişki içerisinde adalelerimiz düşünce ve hislerimizden, başka bir deyişle psikolojik yapımızdan, psikolojik yapımızda adalelerimizden etkilenmektedir. Sportif performans ile de kişilerin kalıtımsal özelliklerinin geliştirilmesini sağlarken psikolojik açıdan da daha çok motivasyon ve başarı gereksinimlerini karşılar. Bu bilgilerden yola çıkarak çalışmamızın amacı nörogelişimsel hareket eğitiminin sportif perfomansa nasıl etki ettiğini irdelemektir.

Kaynakça

  • 1. Açıkada C (2018): Antrenman Bilimi. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi, 9-11. 2. Aktepe K (2013): Sporda Zihinsel Antrenman. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 21-22. 3. Alkan B (2019): Elit Taekwondocularda Kaygının Sportif Performans Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp, 9-10. 4. Apak S (1984): Gelişim Nörolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı Enstitüsü Yayınları, 30-35-38. 5. Bayraktar B, Kurtoğlu M (2009): Sporda Performans Etkili Faktörler Değerlendirilmesi ve Artırılması, Klinik Gelişim Dergisi, 16-17. Erişim adresi: http://www.klinikgelisim.org.tr/eskisayi/klinik _2009_22_1/3.pdf 6. Bompa TO, Cornacchia Lj, Pasquale MD (2017): Serious Strength Training ( Bağırgan, T, Çev.). Gül G ( Ed.) Nitelikli Kuvvet Antrenmanı. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi. 16. 7. Çamlıyer Hüseyin, Çamlıyer Hatice (2011): Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaası, 17-18-19-24. 8. Ertan H (Ed.) (2012): Spor Bilimlerine Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web Ofset Tesisleri, 5-6-11-12-33-34-81. 9. Gallahue DL , Ozmun JC , Goodway JD (2014): Motor Gelişimi Anlamak. (Prof. Dr. Özer, D.S , Doç. Dr. Aktop A, Çev.) İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık, 4-5. 10. İnal AN (2014): Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 7-8-9. 11. Magill RA (1989): Motor Leraning Concepts and Applications. USA: Wm. C. Brown Publishers, 90-91. 12.Mengütay PD (1999): Okul Öncesi ve İlkokullarda Hareket Gelişimi ve Spor. Ankara: Tütibay Yayınları, 1-2. 13.Mirzeoğlu N (Ed.).(2003): Spor Bilimlerine Giriş. Ankara: Bağırgan Yayımevi, 132-133. 14.Mukaddes NM, Ercan ES, (Ed.). (2018): Nörogelişimsel Bozukluklar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi Yayıncılık, 1-35-119-193-259-367. 15. Noğay NH (2012): Beslenmenin Beyin Üzerindeki Etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges.
  • Erişim adresi: https://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423877644.pdf , 42. 16. Önal E (2018): Boivin MJ, Kakooza AM, Warf BC, Davidson LL, Grigorenko EL, Reducing neurodevelopmental disorders and disability through research and interventions.Nature.2015;527(7578):S155– S160. Yenidoğanın Nörogelişimsel Değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Yenidoğan Bilim Dalı. Klinik Tıp Pediatri Dergisi. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/art icle- file/779562 , 39. 17. Öztürk F, Olaru AM (1994): Sportif Antrenman Teori ve Metodoloji. Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi, 1. 18. Piek JP (1998): Motor Behavior and Human Skill A Multidisciplinary Approach. USA: Human Kinetics Publishers, 4-5. 19. Schimidt RA (1991): Motor Learning and Performance. USA: Human Kinetics Books, 10. 20. Schimidt RA, Wrisberg CA (2012): Motor Learning and Performance (Koruç Z, Arsan N, Kağan S, Çev.). Koruç Z (Ed.) Motor Öğrenme ve Performans. Ankara: Anı Yayıncılık, 72. 21. Saygın Ö, Polat Y, Karacabey K (2005): Watts PB, Joubert LM, Lish AK, Mats JD, Wilkins B: Anthropometry Of Young Competitive Sport Rock Climbers. Br J Sport Med. 37 (5) :420-4,2003. Çocuklarda Hareket Eğitiminin Fiziksel Uygunluk Özelliklerine Etkisi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2005, 19(3), 206. 22. Syer J, Connolly C (1998): Sporcular İçin Zihinsel Antrenman Rehberi (F.U. Erkan, Çev.) Ankara: Bağırgan Yayımevi, 69-70. 23. Taner D (Ed.) (1998): Fonksiyonel Nöroanatomi. Ankara: Odtü Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim, 1-3-6. 24. Topkaya İ (2011): Hareket, Beden Eğitimi ve Spor Öğretiminde Öğren ve Öğretimin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı, 52-53- 54-154-155- 156-157. 25. Topkaya İ, Serbes Ş (2012): Okulöncesi Eğitiminde ‘’Oyun ve Hareket‘’ Etkinlikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 18-31-32-33-34-35-36.
  • 26. Uysal C, Işık AB (2014): Nörogelişimsel Bozukluklar ve Ortodonti. Acta Odontol Turc 2014;31(1):36-42. Ankara: Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Resmi Yayını. 27. Wrisberg CA (2000): Study Guide for Motor Learning and Performance. ABD: Human Kinetics, 54. 28. Frontiers For Young Minds. (2019, Aralık). Erişim adresi: https://kids.frontiersin.org/article/10.3389/fry m.2017.00042 29. Erişim adresi: https://medium.com/@dersoyna/psikomotor- geli%C5%9Fim-nedir-b408b74b34e0 30. Neuroclinic, Neurofeedback & Neurodevelopment. (2019): Erişim adresi: http://neuroclinicbarrie.com/neurodevelopment/brain-development/
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Serin 0000-0001-9596-2912

Kenan Okludil

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Serin, E., & Okludil, K. (2020). NÖROGELİŞİMSEL HAREKET EĞİTİMİ ve SPOR. Dünya Sağlık Ve Tabiat Bilimleri Dergisi, 3(1), 45-58.