This study was conducted to evaluate the knowledge and attitudes of nursing students, who are the health professionals of the future, towards global warming. 113 senior nursing students participated in this descriptive and relationship seeking study. Personal Information Form, Global Warming Knowledge Scale and Global Warming Attitude Scale were used to collect data. Percentage, mean and standard deviation were used to determine the socio-demographic characteristics of the students. T test, one-way ANOVA, Tukey test were used for multiple comparisons to determine the difference between groups and Pearson correlation analysis were used to determine the relationship between scales to compare the socio-demographic characteristics and scores of the students from the scales. In the study, it was determined that the education levels of the families and the students' grade point averages affected their knowledge and attitude levels and that the score difference between them was statistically significant. A positive correlation was found between global warming knowledge and attitude levels. It was predicted that health problems that will arise as a result of global warming should be included in the nursing curriculum.
Global warming knowledge global warming attitude nursing climate change
Bu çalışma geleceğin sağlık profesyonelleri olan hemşirelik öğrencilerinin küresel ısınmaya yönelik bilgi ve tutumlarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı nitelikteki çalışmaya 113 hemşirelik son sınıf öğrencisi katılmıştır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Küresel Isınma Bilgi Ölçeği ve Küresel Isınma Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini belirlemek için yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini ve ölçeklerden aldıkları puanları karşılaştırmak amacıyla gruplar arası farklılığı belirlemek için t testi, tek yönlü ANOVA, çoklu karşılaştırmalar için Tukey testi ve ölçekler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada ailelerin eğitim düzeylerinin ve öğrencilerin not ortalamalarının bilgi ve tutum düzeylerini etkilediği ve aralarındaki puan farkının istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir. Küresel ısınma bilgi ve tutum düzeyleri arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. Küresel ısınma sonucu ortaya çıkacak sağlık sorunlarının hemşirelik müfredatında yer alması gerektiği öngörülmüştür.
Küresel ısınma bilgisi küresel ısınma tutumu hemşirelik iklim değişikliği
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 |