The aim of this study was to evaluate the social and psychologic features of the undergraduates of Süleyman Demirel University School of Dentistry and to investigate the differences of these features between class years. In this cross-sectional study, 150 students out of 176 registered students were enrolled. The questionnaire included sociodemographic questionnaire, Life Problems Questionnaire, General Health Questionnaire, Adapted Beck Depression Inventory and Spielberger State-Trait Anxiety Inventory. Data was analized with chi square, Kruskal-Wallis test, independent t test, Mann-Whitney U, Pearson’s ve Spearman’s correlation and linear regression. Examination and measuring-evaluation system, fear of failure and dissatisfaction of social life received the highest scores among the life problems. Perception of seriousness of these problems were differentiated by class year. The lowest scores were given to discontentment of choice of profession and anxiety of professional future. At 1-2 cutoff point, the prevalence of psychologic disturbance was 84.2%. The prevalence was not similar among classes and increasing with the increase in class year. These results indicated the need for psychologic consultation services in higher education institutions and the continuity of these services.
Çalışmanın amacı Süleyman Demirel Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerinin sosyal vepsikolojik özelliklerinin eğitim süreciyle ilişkisinideğerlendirmek ve bu özelliklerde sınıflar arasındafarklılıklar olup olmadığını değerlendirmekti.Kesitsel tipteki bu çalışmada, fakültede kayıtlı 176öğrenciden 150’sine ulaşıldı. Anket formunda öğrencilerin sosyodemografik özellikleri ile ilgilihazırlanmış sorular, Yaşam Sorunlarına İlişkinÇizelge, Genel Sağlık Soru Çizelgesi, UyarlanmışBeck Depresyon Ölçeği, Spielberger Durumluk veSürekli Kaygı Envanteri bulunuyordu. İstatistik analizde ki kare, Kruskal-Wallis testi, bağımsız iki gruportalamaları t testi, Mann-Whitney U testi, Pearson veSpearman korelasyon testleri ile lineer regresyonanalizi kullanıldı. Grubun tamamında, olası yaşamsorunları arasında en önemli yer tutan üç sorun,sınav ve ölçme-değerlendirme sistemi, başarısızlıkendişesi, ve sosyal yaşamdan hoşnutsuzluktu. Olasıyaşam sorunlarının sınıflar arasında algılanmaşiddeti farklıydı. Meslek seçiminden hoşnutsuzluk veiyi bir iş sahibi olamama endişesi ise yaşam sorunlarıiçinde önemli yer tutmuyordu. 1-2 kesme noktasındaruhsal bozukluk sıklığı %84.2 olarak belirlendi.Sınıflar arasında sıklık bakımından farklılık mevcuttu ve bu sıklık sınıf arttıkça artmaktaydı. Bu sonuçlaryükseköğretim kurumlarında psikolojik danışmahizmetinin verilmesinin ve bu hizmetin sürekliliğininsağlanmasının önemini ortaya koymaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 32 Issue: 1 - Volume: 32 Issue: 1 |