Amaç: Kesitsel tipte planlanan bu çalışma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin kesici-delici alet yaralanmalarına yönelik bilgi düzeylerini belirlemek, HBV ile ilişkisini tespit etmek ve proaktif yaklaşım kapsamında izolasyon tanımlayıcı figürün önleyici etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Çalışma, bir Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde Ocak-Şubat 2024 tarihleri arasında hemşirelik bölümünde öğrenim gören 273 öğrenci ile gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Sağlık Çalışanlarının Kesici-Delici Tıbbi Aletleri Güvenli Kullanıma Yönelik Tutum Ölçeği kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 21,080±1,894 olarak hesaplandı. Öğrencilerin %60,1’inin çoğunlukla intravenöz girişim esnasında kurallara uyduğu, %62,2’sinin kesici delici aletle yaralandığı, %44,9’unun tedavi esnasında yaralandığı, %88,1’inin yaralanma sonrası raporlanmadığı, %36,8’inin endişe duymadığı için raporlanmadığı saptandı. Katılımcıların %81,2’sinin aşı dozlarını tamamlamadığı, %84,8’inin hastanın hepatit durumunu sağlık çalışanlarından öğrendiği, 46,3’ünün hastanın hepatit durumunu bulaştan önce öğrendiği ve %56,9’unun kesici delici alet kullanımı ile ilgili eğitim almadığı belirlendi. Öğrencilerin kesici-delici tıbbi aletleri güvenli kullanıma yönelik tutum ölçeği toplam puan ortalaması 108,749±12,731 olarak hesaplandı.
Sonuç: Öğrencilerin kesici-delici tıbbi aletleri güvenli kullanıma yönelik tutumlarının yüksek olduğu bulundu. Klinik dönem öğrencilerinden intravenöz girişim kurallarına her zaman uyanların bilgi düzeylerinin preklinik dönem öğrencilerine göre daha yüksek olduğu saptandı.
Araştırmanın yapılabilmesi için Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan (No:2023/11-01; 10/11/2023) onay alınmıştır. Araştırmaya davet edilen öğrencilere araştırma hakkında bilgi verilmiş ve gönüllülük esas alınmıştır.
TÜBİTAK
1919B012302174
Çalışmaya destek olan tüm öğrencilerimize teşekkür ederiz.
Objective: This cross-sectional study was conducted to determine the knowledge levels of nursing students regarding sharp-injury injuries, to determine its relationship with HBV, and to determine the preventive effect of the isolation descriptive figure within the scope of the proactive approach.
Methods: The study was conducted with 273 students studying in the nursing department at a Faculty of Health Sciences between January and February 2024. In order to collect the data, the Introductory Information Form and the Healthcare Workers' Attitude Scale towards the Safe Use of Sharp Medical Instruments were used. Independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to evaluate the data.
Results: The average age of the participants was calculated as 21,080±1,894. 60.1% of the students mostly obeyed the rules during intravenous intervention, 62.2% were injured by sharp objects, 44.9% were injured during treatment, 88.1% were injured. It was determined that 36.8% of the patients were not reported after the injury and 36.8% were not reported because they were not worried. 81.2% of the participants did not complete their vaccination doses, 84.8% learned the patient's hepatitis status from healthcare professionals, 46.3% learned the patient's hepatitis status before infection, and 56.9% did not receive training on the use of sharp objects. determined. The total score average of the students' attitude scale towards safe use of cutting-piercing medical tools was calculated as 108.749±12.731.
Conclusion: It was found that the students' attitudes towards the safe use of cutting-piercing medical tools were high. It was determined that the knowledge level of the clinical period students who always followed the rules of intravenous intervention was higher than the preclinical students.
1919B012302174
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dahili Hastalıklar Hemşireliği |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 1919B012302174 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Doğu Karadeniz Sağlık Bilimleri Dergisi - EBSHealth
Giresun Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi © 2025
ebshealth@giresun.edu.tr
EBSHealth açık erişim politikasıyla yayın yapan bilimsel ve hakemli bir dergidir.