Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Contents of the TikTok Application in Terms of Appropriateness for Preschool Children

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 19, 01.06.2023

Öz

The purpose of this research is to examine the appropriateness of the contents in the TikTok application for preschool children. The study was designed as qualitative research, and document analysis was carried out. The research consists of 100 TikTok videos determined by maximum variety method. These videos were selected as the first 20 videos that came to the screen without creating an algorithm and opening an account. Data was collected with a checklist created by the researchers. The findings include verbal, physical and psychological violence items, inappropriate language use, inappropriate topics and characters, contents may traumatize children, various items such as sexuality, use of slang, sexism, eroticism, and behaviors may set a negative example. Also, various values such as love, tolerance and happiness are included, but these values do not dominate the contents in general. Therefore, the contents of TikTok application were not appropriate for the preschool age group.

Kaynakça

  • Altheide, D. (1996). Process of document analysis. D. Altheide (Ed.) Qualitative media analysis. Thousand Oaks: Sage Pub.
  • Aral, N. & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 113-131.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40.
  • Corbetta, P. (2003). Social research: Theory, methods and techniques. Thousand Oaks: Sage.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage
  • Çağlak, U. (2020). Teşhir toplumu ve yeni medya: Teşhir toplumunun oluşmasında önemli bir araç olan yeni medya üzerine bir değerlendirme. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 12-20.
  • Çelebioğlu, Ş. (2022). 48-72 aylık çocukların dijital içerik tercihlerinin ve farklı değişkenlere göre sosyal davranışlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Çınar, Ö. (2021). Sosyal medyada şiddet: sosyal medya; şiddet; zorbalık; mağdur. Journal of Management Theory and Practices Research, 2(1), 37-44.
  • Dean, B. (2022). TikTok User Statistics. https://backlinko.com/tiktok-users. Erişim tarihi: 03.01.2023.
  • Dilmen, N. (2007). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12(12), 113-122.
  • Durmuş, K., & Övür, A. (2021). Medya etkileri bağlamında okul öncesi dönem çocuklarının yeni medya kullanımının analizi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(2), 136-155.
  • Ergüney, M. (2017). İnternetin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklar Üzerindeki Etkileri Hakkında Bir Araştırma. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 1917-1938.
  • Erk, M. A. & Fırat, S. (2022). TikTok ve ruh sağlığı. L. Tamam (Ed.), Güncel Psikiyatri Çalışmaları II içinde (99-112). Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Forster, N. (1994). The analysis of company documentation. C. Cassell & G. Symon (Eds.) in, Qualitative methods in organizational research, a practical guide (s. 147-166). Thousand Oaks: SAGE publication.
  • Grix, J. (2010). The Foundations Of Research. London: Palgrave Macmillan.
  • Gül Ünlü, D., Kuş, O., & Göksu, O. (2020). " Videolarda gerçek hayattaki gibi değilim, rol yapmaktayım": TikTok kullanıcılarının benlik performansları üzerine bir inceleme. Intermedia International E-journal, 7(12), 115-128.
  • Gündoğdu, Z., Seytepe, Ö., Pelit, B. M., Doğru, H., Güner, B., Arıkız, E., Akçomak Z., Kale, E.B., Moran, İ., Aydoğdu, G., & Kaya, E. (2016). Okul öncesi çocuklarda medya kullanımı. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 6-10.
  • Hamarat, D., Işıtan, S., Özcan, A., & Karaşahin, H. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarinin izledikleri çizgi filmler üzerine bir inceleme: caillou ve sünger bob örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 75-91.
  • Iqbal, M. (2022). TikTok Revenue and Usage Statistics. https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/. Erişim tarihi: 15.01.2023
  • Jaffar, B. A., Riaz, S., & Mushtaq, A. (2019). Living in a moment: Impact of TikTok on influencing younger generation into micro-fame. Journal of Content, Community and Communication, 10(5), 187-194.
  • Kızılkaya, Z. Z. (2022). Gençlerin TikTok kullanım ve doyumu üzerine nitel bir araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 231-247.
  • Kol, S. (2021). An analysis of cartoons prepared for early childhood period in terms of child development. Participatory Educational Research, 8(4), 346-358.
  • Maguire, S. L., & Pellosmaa, H. (2022). Depression, Anxiety, and Stress Severity Impact Social Media Use and TikTok Addiction. Chancellor’s Honors Program Projects. https://trace.tennessee.edu/utk_chanhonoproj/2511. Erişim tarihi: 05.04.2023.
  • Nesi, J. (2020). The impact of social media on youth mental health: challenges and opportunities. North Carolina medical journal, 81(2), 116-121.
  • Ofcom (2022). Children and parents: media use and attitudes report. https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/media-literacy-research. Erişim tarihi: 05.04.2023.
  • Ogelman, H. G., Güngör, H., Sarıkaya, H. E., & Körükçü, Ö. (2020). Çocukların gözünden evdeki teknolojik araçlar. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 175-201.
  • Okuyan, F., Kapçak, B. C., & Sarpkaya, P. Y. (2016). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik. Adnan Menderes Üniversitesi, 12, 2018.
  • Özel, Ö., & Altınkaynak, H. (2023). Examination of YouTube content in terms of potential behaviors that preschool children can take as an example: the example of Enes Batur. HAYEF: Journal of Education, 20(1); 11-17.
  • Perez, S. (2020). Kids now spend as much time watching TikTok as YouTube in US, UK and Spain. Techcrunch.
  • https://techcrunch.com/2020/06/04/kids-now-spend-nearly-as-much-time-watching-tiktok-as-youtube-in-u-s-u-k-and-spain/. Erişim tarihi: 10.10.2022.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta Yayınları,
  • Sha, P., & Dong, X. (2021). Research on adolescents regarding the indirect effect of depression, anxiety, and stress between TikTok use disorder and memory loss. International journal of environmental research and public health, 18(16), 8820.
  • Shepherd, J. (2023). 20 Essential TikTok Statistics You Need to Know in 2023. https://thesocialshepherd.com/blog/tiktok-statistics#:~:text=Globally%2C%20data%20from%20Qustodio%20shows,higher%20than%20the%20global%20average. Erişim tarihi: 06.04.2023.
  • Southern, M. (2021). Why İs TikTok So Popular?. https://www.searchenginejournal.com/why-is-tiktok-so-popular/424603/#close. Erişim tarihi: 14.11.2022.
  • Tahir, R., Ahmed, F., Saeed, H., Ali, S., Zaffar, F., ve Wilson, C. (2019). Bringing the kid back into youtube kids: Detecting inappropriate content on video streaming platforms. 2019 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM), 464-469.
  • Tektunalı, E., Ünal, E., Güney, A. Y., & Baykal, G. E. (2022). Çocukların TikTok kullanımı için bir ebeveyn filtreleme seçeneği tasarlama ve değerlendirme. UTAK 2022 Tasarım ve Çoğulculuk, (14-16 Eylül 2022).
  • TikTok (2023). Minimum age appeals for TikTok LIVE. https://support.tiktok.com/en/safety-hc/account-and-user-safety/minimum-age-appeals-for-tiktok-live. Erişim tarihi: 07.04.2023.
  • TÜİK. (2022). Türkiye İstatistik Kurumu. https://www.tuik.gov.tr/. Erişim tarihi: 09.09.2022.
  • Uyar, M., & Hasdemir, T. (2021). Çocukların internete erişimleri ve kullanım becerileri: Ankara ili örneği. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(19), 7-38.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, S. (2019). Medya ve çocuk istismarı. Anasay, (10), 107-122.

TikTok Uygulamasında Yer Alan İçeriklerin Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Uygunluk Açısından İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 19, 01.06.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı TikTok uygulamasında yer alan içeriklerin okul öncesi dönem çocuklarına uygunluğunun incelenmesidir. Araştırma nitel desende düzenlenmiş ve doküman analizi yapılmıştır. Araştırmanın verilerini maksimum çeşitlilik yöntemi ile seçilen 100 TikTok videosu oluşturmaktadır. Bu videolar beş farklı zamanda, her gün uygulama silinip yeniden yüklenmek kaydıyla, algoritma oluşturulmadan ve hesap açılmadan ekrana düşen ilk 20 video olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından oluşturulmuş ve iki farklı uzman görüşü alınmış kontrol listesidir. Bulgular videolarda sözel, fiziksel ve psikolojik şiddet ögelerinin, yanlış dil ve üslup kullanımının, okul öncesi dönem çocuğunun yaşına ve gelişim özelliklerine uygun olmayan konuların, çocukları travmatize edebilecek içeriklerin, cinsellik, argo kullanımı, cinsiyetçilik, erotizm, olumsuz örnek oluşturabilecek davranışlar gibi çeşitli ögelerin yer aldığını göstermiştir. Sevgi, hoşgörü, mutluluk gibi çeşitli değerlere de yer verildiği ancak bu değerlerin, içeriklerin geneline hâkim olmadığı görülmüştür. Araştırma sonucunda, uygulamanın okul öncesi yaş grubuna uygun olmadığı bulunmuş ve hakkında daha geniş kapsamlı uygulamalı araştırmaların yapılması önerilmiştir.

Etik Beyan

Yazarlar aralarında çıkar çatışması bulunmadığını ve tüm araştırmacıların çalışmaya katkı sunduğunu beyan eder. Yazarlar ayrıca tüm etik kurallara uyduklarını belirtir.

Kaynakça

  • Altheide, D. (1996). Process of document analysis. D. Altheide (Ed.) Qualitative media analysis. Thousand Oaks: Sage Pub.
  • Aral, N. & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(1), 113-131.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40.
  • Corbetta, P. (2003). Social research: Theory, methods and techniques. Thousand Oaks: Sage.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage
  • Çağlak, U. (2020). Teşhir toplumu ve yeni medya: Teşhir toplumunun oluşmasında önemli bir araç olan yeni medya üzerine bir değerlendirme. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 12-20.
  • Çelebioğlu, Ş. (2022). 48-72 aylık çocukların dijital içerik tercihlerinin ve farklı değişkenlere göre sosyal davranışlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Çınar, Ö. (2021). Sosyal medyada şiddet: sosyal medya; şiddet; zorbalık; mağdur. Journal of Management Theory and Practices Research, 2(1), 37-44.
  • Dean, B. (2022). TikTok User Statistics. https://backlinko.com/tiktok-users. Erişim tarihi: 03.01.2023.
  • Dilmen, N. (2007). Yeni medya kavramı çerçevesinde internet günlükleri-bloglar ve gazeteciliğe yansımaları. Marmara İletişim Dergisi, 12(12), 113-122.
  • Durmuş, K., & Övür, A. (2021). Medya etkileri bağlamında okul öncesi dönem çocuklarının yeni medya kullanımının analizi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(2), 136-155.
  • Ergüney, M. (2017). İnternetin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklar Üzerindeki Etkileri Hakkında Bir Araştırma. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 1917-1938.
  • Erk, M. A. & Fırat, S. (2022). TikTok ve ruh sağlığı. L. Tamam (Ed.), Güncel Psikiyatri Çalışmaları II içinde (99-112). Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Forster, N. (1994). The analysis of company documentation. C. Cassell & G. Symon (Eds.) in, Qualitative methods in organizational research, a practical guide (s. 147-166). Thousand Oaks: SAGE publication.
  • Grix, J. (2010). The Foundations Of Research. London: Palgrave Macmillan.
  • Gül Ünlü, D., Kuş, O., & Göksu, O. (2020). " Videolarda gerçek hayattaki gibi değilim, rol yapmaktayım": TikTok kullanıcılarının benlik performansları üzerine bir inceleme. Intermedia International E-journal, 7(12), 115-128.
  • Gündoğdu, Z., Seytepe, Ö., Pelit, B. M., Doğru, H., Güner, B., Arıkız, E., Akçomak Z., Kale, E.B., Moran, İ., Aydoğdu, G., & Kaya, E. (2016). Okul öncesi çocuklarda medya kullanımı. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 6-10.
  • Hamarat, D., Işıtan, S., Özcan, A., & Karaşahin, H. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarinin izledikleri çizgi filmler üzerine bir inceleme: caillou ve sünger bob örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 75-91.
  • Iqbal, M. (2022). TikTok Revenue and Usage Statistics. https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/. Erişim tarihi: 15.01.2023
  • Jaffar, B. A., Riaz, S., & Mushtaq, A. (2019). Living in a moment: Impact of TikTok on influencing younger generation into micro-fame. Journal of Content, Community and Communication, 10(5), 187-194.
  • Kızılkaya, Z. Z. (2022). Gençlerin TikTok kullanım ve doyumu üzerine nitel bir araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 231-247.
  • Kol, S. (2021). An analysis of cartoons prepared for early childhood period in terms of child development. Participatory Educational Research, 8(4), 346-358.
  • Maguire, S. L., & Pellosmaa, H. (2022). Depression, Anxiety, and Stress Severity Impact Social Media Use and TikTok Addiction. Chancellor’s Honors Program Projects. https://trace.tennessee.edu/utk_chanhonoproj/2511. Erişim tarihi: 05.04.2023.
  • Nesi, J. (2020). The impact of social media on youth mental health: challenges and opportunities. North Carolina medical journal, 81(2), 116-121.
  • Ofcom (2022). Children and parents: media use and attitudes report. https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/media-literacy-research. Erişim tarihi: 05.04.2023.
  • Ogelman, H. G., Güngör, H., Sarıkaya, H. E., & Körükçü, Ö. (2020). Çocukların gözünden evdeki teknolojik araçlar. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(23), 175-201.
  • Okuyan, F., Kapçak, B. C., & Sarpkaya, P. Y. (2016). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik. Adnan Menderes Üniversitesi, 12, 2018.
  • Özel, Ö., & Altınkaynak, H. (2023). Examination of YouTube content in terms of potential behaviors that preschool children can take as an example: the example of Enes Batur. HAYEF: Journal of Education, 20(1); 11-17.
  • Perez, S. (2020). Kids now spend as much time watching TikTok as YouTube in US, UK and Spain. Techcrunch.
  • https://techcrunch.com/2020/06/04/kids-now-spend-nearly-as-much-time-watching-tiktok-as-youtube-in-u-s-u-k-and-spain/. Erişim tarihi: 10.10.2022.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta Yayınları,
  • Sha, P., & Dong, X. (2021). Research on adolescents regarding the indirect effect of depression, anxiety, and stress between TikTok use disorder and memory loss. International journal of environmental research and public health, 18(16), 8820.
  • Shepherd, J. (2023). 20 Essential TikTok Statistics You Need to Know in 2023. https://thesocialshepherd.com/blog/tiktok-statistics#:~:text=Globally%2C%20data%20from%20Qustodio%20shows,higher%20than%20the%20global%20average. Erişim tarihi: 06.04.2023.
  • Southern, M. (2021). Why İs TikTok So Popular?. https://www.searchenginejournal.com/why-is-tiktok-so-popular/424603/#close. Erişim tarihi: 14.11.2022.
  • Tahir, R., Ahmed, F., Saeed, H., Ali, S., Zaffar, F., ve Wilson, C. (2019). Bringing the kid back into youtube kids: Detecting inappropriate content on video streaming platforms. 2019 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM), 464-469.
  • Tektunalı, E., Ünal, E., Güney, A. Y., & Baykal, G. E. (2022). Çocukların TikTok kullanımı için bir ebeveyn filtreleme seçeneği tasarlama ve değerlendirme. UTAK 2022 Tasarım ve Çoğulculuk, (14-16 Eylül 2022).
  • TikTok (2023). Minimum age appeals for TikTok LIVE. https://support.tiktok.com/en/safety-hc/account-and-user-safety/minimum-age-appeals-for-tiktok-live. Erişim tarihi: 07.04.2023.
  • TÜİK. (2022). Türkiye İstatistik Kurumu. https://www.tuik.gov.tr/. Erişim tarihi: 09.09.2022.
  • Uyar, M., & Hasdemir, T. (2021). Çocukların internete erişimleri ve kullanım becerileri: Ankara ili örneği. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(19), 7-38.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, S. (2019). Medya ve çocuk istismarı. Anasay, (10), 107-122.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özge Özel 0000-0003-4992-483X

İsrafil Asarkaya Bu kişi benim 0009-0009-9381-150X

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özel, Ö., & Asarkaya, İ. (2023). TikTok Uygulamasında Yer Alan İçeriklerin Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Uygunluk Açısından İncelenmesi. Early Childhood Education Researches, 1(1), 1-19.