Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NAZİZM İDEOLOJİSİ ALTINDA HİTLER GENÇLİĞİ: NAZİ ALMANYASI PROPAGANDA AFİŞLERİ ÜZERİNE İNCELEME

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 9 - 21, 31.12.2018

Öz

Naziler, Nazizm ideolojisinin gençlik
yıllarından itibaren Alman halkına kazandırılmasını istiyordu. Bu amaçla, 1922
yılında Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi'nin (NSDAP) bünyesinde Hitler
Gençliği (Hitlerjugend) adında bir birim meydana getirdi. Birime Nazizm
ideolojisine göre "ari ırk" özelliği taşıyan her Alman genci
katılabiliyordu. Wehrmacht'ın (Alman Ordusu) asker sıkıntısı çektiği 2. Dünya
Savaşı'nın son yıllarında,  Hitler
Gençliği cephelere gönderilmiş, savaşın son günlerine kadar da inatçı bir
direniş sergilemişti. Bu aşamada Hitler Gençliği, yoğun bir şekilde Nazi
propagandasına maruz kalmıştır. Bu çalışmada,
Nazizm ideolojisi altında Hitler Gençliği'nin nasıl ve ne yönde yetiştirildiği
ortaya konulmaya çalışılmıştır. Aynı zamanda Nazi propagandasının Hitler
Gençliği üzerinde Nazizim ideolojsini inşasındaki rolü de açıklanmıştır. Bu
amaçla çalışma kapsamında Naziler tarafından kullanılan Hitler Gençliği
propaganda afişleri içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen
beş propaganda afişi (Führer, Asker, Vatan, Yardım, Üstünlük), nitel araştırma
yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak
incelenmiştir. Afişler, Fransız Dil Bilimci Roland Barthes'ın düzanlam ve
yananlam boyutunda ele alınmıştır. Elde edilen bulgular ışığında; Adolf
Hitler'in emirleri doğrultusunda Hitler Gençliği'nin militarist bir eğitime tabi
tutularak, topyekün bir savaşa hazır hale getirildikleri ortaya çıkarılmıştır. 

Kaynakça

  • Akarcalı, Sezer (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim Ve Propaganda. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Aşma, Cüneyt (2017). Adolf Hitler. Erasmus Yayınları: İstanbul.
  • Aziz, Aysel (2007). Siyasal İletişim. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Barthes, Roland (2016a). Göstergebilimsel serüven. (Çev. M. Rifat, S. Rifat). 8.Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, Roland (2016b). S/Z. Çev., Sündüz Öztürk Kasar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Çakı, Caner (2018a) "Propaganda", M. Karaca ve C. Çakı (ed.), İletişim ve Propaganda, (s.13-44). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Çakı, Caner (2018b) "Mitinglerin Propagandadaki Rolü: Nürnberg Mitingleri'ne Ait Fotoğrafların Göstergebilimsel Analizi". Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59-79.
  • Çakı, Caner (2018c). "Birinci Dünya Savaşı’ndaki Alman Propaganda Kartpostallarında Kullanılan Karikatürlerde Türklerin Sunumunun Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi", Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 29, 73-94.
  • Çakı, Caner (2018d). "Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme". Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272.
  • Çakı, C., Karaburun Doğan, D. ve Yılmaz, N. (2018). “Horst-Wessel Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, No. 46, s. 89-110.
  • Çakı, Caner ve Gülada, Mehmet Ozan (2018). "Vichy Fransası'nda İşgal Propagandası". Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80.
  • Çankaya, Erol (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır. Gösteri Demokrasisinde Siyasal Reklamcılık, İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Canşen, Efgan (1997). Hitler'den Torunlarına, Almanya'da Eski Ve Yeni Sağ. İstanbul: Göçebe Yayınları.
  • Caplan, Jane (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. (Çev. İ. Erman), İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Domenach, Jean Marie (2003). Politika ve Propaganda, (Çev. T. Yücel), 2. Basım. İstanbul:Varlık Yayınları.
  • Eberle, Henrik ve Uhl, Matthias (2017). Hitler Kitabı. (Çev., M. Tüzel). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Erol, E. G., Cerrahoğlu, N., & Çakı, C. (2017). "Hitler Dönemi Eğitim Yapısındaki Otokrasinin Eleştirisi: Die Welle Filmi Üzerine Göstergebilimsel İnceleme". IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu. 1234-1249.
  • Facing History (2018). Propagnada Posterleri Erişim: https://www.facinghistory.org/resource-library/image/hitler-youth-propaganda. Erişim Tarihi: 31.07.2018.
  • Fine Art America (2018). Propaganda Posterleri Erişim: https://fineartamerica.com/art/photographs/hitler+youth. Erişim Tarihi: 31.07.2018.
  • Fiske, John (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev., S. İrvan). 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • German Postal History (2018). Propaganda Posterleri, Erişim: http://www.germanpostalhistory.com/php/viewitem.php?itemid=80528. Erişim Tarihi: 31.07.2018.
  • Goebbels, Joseph (2016). Gerçek Yüzüyle Komünizm Ve Teori Ve Pratikte Bolşevizm. (Çev. Z. Köroğlu). İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Guiraud, Pierre (2016). Göstergebilim. Çev.,Mehmet Yalçın. 3.Baskı. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Hitler, Adolf (2004). Kavgam, (Çev. O. Ertaş). 2. Baskı. İstanbul: Beda Yayıncılık.
  • Hitler, Adolf (2016). Nürnberg Konuşmaları, (Çev. B.Denizci), İstanbul: Sub Yayıncılık.
  • Jowett, S. Garth & O'donnell, Victoria (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage.
  • Kalkan Kocabay, Hasibe (2008). Tiyatroda Göstergebilim. İstanbul: E Yayınları.
  • Karaburun Doğan, D., Sayan, Ş. ve Çakı, C. (2017). "The Analysis on Election Music And Propaganda Posters of Political Parties İn 1999 General And Local Elections in Turkey", H. Arapgirlioğlu, A. Atik, R. L. Elliott, E.Turgeon (ed.) 2. Researches on Science and Art in 21st Century Turkey, (s.179-186). Ankara: Gece Publishing.
  • Kershaw, Ian (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesis. (Çev. Z. Biliz). 2. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Macit, M. Hanifi (2007). Faşizm ve Nazizm. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Mcnab, Chris (2015). Hitler'in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945, (Çev. O. Doğan), İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Museen Koeln (2018). Propaganda Posterleri. Erişim: http:// www.museenkoeln .de/ausstellungen/nsd_ 1609_hitlerjugend/01_ 04_ hitlerjugend.html. Erişim Tarihi: 31.07.2018.
  • Öymen, Onur (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). "Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı". Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306.
  • Tarhan, Nevzat (2010). Psikolojik Savaş, Gri Propaganda. 13.Baskı. İstanbul:Timaş Yayınları.
  • Third Reich Posters (2018). Propaganda Posterleri Erişim: http://www.third-reich-posters.co.uk/product/wir-allen-helfen-mit/. Erişim Tarihi: 31.07.2018.
  • Sığırcı, İlhami (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri Ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yavuzoğlu, Arda (2003). 20. yy.'da Faşist Paranoya, İstanbul: Sayfa Yayınları.
  • Yaylagül, Levent (2017). Kitle İletişim Kuramları. Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 8. Baskı. Ankara:Dipnot Yayınları.
  • Yücel, Erdinç (2017). Propaganda, Hitler'in Müftüsünden Nazi Türklere, Bir Diktatörü Otopsisi. İstanbul: Karakarga Yayınları.
  • Zorlu, Y., Çakı, C., Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: 'Kırımlı' Filmi ve Göstergebilimsel Analizi. Sosyoloji Konferansları - Istanbul Journal of Sociological Studies. No: 56 (2017-2). / 65-93.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Çakı

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakı, C. (2018). NAZİZM İDEOLOJİSİ ALTINDA HİTLER GENÇLİĞİ: NAZİ ALMANYASI PROPAGANDA AFİŞLERİ ÜZERİNE İNCELEME. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 1(1), 9-21.