The aim of this research is to determine the state of paying regard to the compatibility of the regulations and practices related to the student-related services for elementary school students with the principle of the best interest of the child. The study group of the study, in which the qualitative method is used, consists of 18 volunteer school administrators holding office in public elementary schools during the 2016-2017 academic years in Ankara. Data have been collected by the researcher developed in a semi-structured way. The interviews were done with the administrators in the study group, and thereafter, the interview contents have been analyzed by the content analysis technique. Results of this research have revealed that, according to the elementary school administrators, the best interest of the child has not been respected in the regulations and practices with respect to the enrolment procedure, evaluations success and ensuring security of the students in elementary schools. In the opinions of the administrators, the best interest of child is respected in the regulations and practices concerning the supervision of the attendance, assessment of their behaviors and the protection of the students’ health in elementary schools. Elementary school administrators stated that the best interest of the child has been partially respected regulations and practices in respect of providing the children counseling services and social activities.
Best interest of the child administrator elementary school student-related services
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerine yönelik öğrenci hizmetlerine ilişkin düzenleme ve uygulamalarda çocuğun yüksek yararı ilkesine uygunluğun gözetilme durumunu belirlemektir. Nitel yöntemin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde kamu ilkokullarında çalışan ve bu araştırmaya katılmaya gönüllü 18 ilkokul yöneticisi oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacının yarı yapılandırılmış olarak geliştirdiği görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşmeler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ilkokul yöneticilerinin görüşlerine göre öğrencilerin okula kayıt işlemlerinin yapılması, başarılarının değerlendirilmesi ve güvenliğinin sağlanmasına ilişkin düzenleme ve uygulamalarda çocuğun yüksek yararının gözetilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Yöneticilerin düşüncelerine göre öğrencilerin devamının izlenmesi ve davranışların değerlendirilmesi ile sağlığının korunmasına ilişkin düzenleme ve uygulamalarda çocuğun yüksek yararı gözetilmektedir. İlkokul yöneticileri, öğrencilere rehberlik hizmetlerinin ve sosyal etkinliklerin sunulmasına ilişkin ilgili düzenleme ve uygulamalarda çocuğun yüksek yararının kısmen gözetildiğini belirtmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Şubat 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 5 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.