The low-cost business model made its presence felt in the sector with the liberalization (Deregulation) of the aviation sector in the 1970s and has continuously developed and changed since then. Airlines that offer low prices to customers by minimizing operational and managerial costs are defined as low-cost carriers/airlines. The low-cost business model has played a role in the development of both aviation and other aviation-related sectors. In this study, airline business models are discussed over variables such as flight network structure, code share flights, fleet structure and types, loyalty programs, ticketing and reservation systems and in-flight services, and airline business models in Turkey are also examined through the mentioned variables. There are two main actors in the airline industry in Turkey, Pegasus Airlines and Turkish Airlines. Pegasus Airlines adopts the low-cost operating model, while Turkish Airlines adopts the full-service carrier model. It is observed that the competition between these two actors in the domestic airline market has changed the airline business model. In this study, it has been revealed that the airline operating model in Turkey has evolved into a hybrid model. The study will be conducted through qualitative and quantitative data obtained from the documents of airline companies and aviation authorities.
Keywords:Low-Cost Carriers Full Service Network Carriers Pegasus Airlines Turkish Airlines AnadoluJet
Düşük maliyetli işletme modeli, 1970'li yıllarda havacılık sektörün serbestleştirilmesiyle (Deregülasyon) sektörde varlığını hissettirmiş ve o günden bugüne sürekli gelişim ve değişim göstermiştir. Operasyonel ve yönetimsel maliyetlerin minimize edilmesiyle müşteriye düşük fiyat sunan havayolları düşük maliyetli (Low-Cost) taşıyıcı/havayolu olarak tanımlanmaktadır. Düşük maliyetli işletme modeli hem havacılığın hem de havacılıkla ilgili diğer sektörlerin gelişiminde rol oynamıştır. Bu çalışmada, havayolu işletme modelleri, havayolu ağ yapısı, ortak uçuşlar, filo yapısı ve tipleri, sadakat programları, biletleme ve rezervasyon sistemleri ve uçuş esasındaki sunulan hizmetler gibi değişkenler üzerinden ele alınmış ve Türkiye’deki hava yolu işletme modelleri de sözü edilen değişkenler üzerinden incelenmiştir. Türkiye'de havayolu sektöründe Pegasus Havayolları ve Türk Hava Yolları olmak üzere iki ana aktör bulunmaktadır. Pegasus Havayolları düşük maliyetli işletme modeli, Türk Hava Yolları ise tam hizmet taşıyıcı modelini benimsemektedirler. Hava yolu iç hat pazarında bu iki aktör arasındaki rekabet havayolu işletme modelini değişime uğrattığı görülmektedir. Bu çalışmada Türkiye’deki havayolu işletme modelinin hibrit bir modele evirildiği ortaya konulmaktadır. Çalışma, havayolu firmaları ve havacılık otoritelerinin dokümanlarından elde edilen niteliksel ve niceliksel veriler aracılığıyla yürütülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Düşük Maliyetli Taşıyıcılar Tam Hizmet Taşıyıcılar Pegasus Havayolları Türk Hava Yolları AnadoluJet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2022 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.