Year 2022,
Issue: 47, 80 - 92, 03.01.2023
Ebru Demircioğlu
Muhammed Talha Özalp
References
- Akalın, C. (2019). 2017–2018 eğitim öğretim yılında sosyal bilgiler ders
kitaplarında Müslüman Türk bilim insanlarının yeri. Uluslararası Ders
Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(2), 227–237.
- Akbaba, B. (2013). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler.
Pegem Akademi.
- Aykaç, N. (2012). Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi ders kitaplarının toplumsal
cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 43, 50–61.
- Bailey, K. D. (1982). Methods of Social research (2nd ed). Free Press.
- Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American
Psychologist, 44(9), 1175–1184. [CrossRef]
- Bayrakçı, M. (2007). Sosyal öğrenme kuramı ve eğitimde uygulanması.
SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(14), 198–210.
- Beyer, S. (2014). Why are women underrepresented in Computer Science?
Gender differences in stereotypes, self-efficacy, values, and interests
and predictors of future CS course-taking and grades. Computer Science
Education, 24(2–3), 153–192. [CrossRef]
- Bogdan, R., & Biklen, S. (1992). Qualitative methods for education. Allyn
and Bacon.
- Bora, N., Arslan, O., & Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim
insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 31(31), 32–44.
- Bowtell, E. (1996). Educational stereotyping: Children’s perceptions of scientists:
1990s style. Investigating: Australian Primary and Junior Science
Journal, 12(1), 10–13.
- British Broadcasting Corporation (2020). Uğur Şahin ve Özlem Türeci:
Koronavirüs aşısını bulan BioNTech’in Türk-Alman kurucuları.
Retrieved from https ://ww w.bbc .com/ turkc e/hab erler -duny a-548
82588 . adresinden 10.01.2021. tarihinde erişilmiştir.
- Buldu, M. (2006). Young children’s perceptionsof scientists: A preliminary
study. Educational Research, 48(1), 121–132. [CrossRef]
- Camcı-Erdoğan, S. (2013). Gifted and talented students’ images of scientists.
Turkish Journal of Giftedness and Education, 3(1), 13–37.
- Cerezci, S. (2018). Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk kadın bakanı Prof. Dr. Peyman
Türkan Akyol’un siyasi hayatı. Belgi Dergisi, 2(16), 820–844.
- Chadwell, F. (2013). Rocket girl: The story of mary sherman Morgan, America’s
first female rocket scientist. Prometheus Books.
- Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of scientist: The draw-a scientist
test. Science Education, 67(2), 255–265. [CrossRef]
- Cherry, A. L. (2005). Examining global social welfare ıssues. Brooks/Cole.
Christidou, V. (2010). Greek students’ images of scientific researchers.
Journal of Science Communication, 9(3), A01. [CrossRef]
- Cnnturk (2017). Kanser teşhisinde çığır açan buluş. Retrieved from https
://ww w.cnn turk. com/s aglik /kans er-te shisi nde-c igir- acan- bulus .
adresinden 15.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Demir, Y., & Atasoy, E. (2018). 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabının (2017)
değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2),
753–780.
- Demirbaş, M., & Yağbasan, R. (2005). Sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim
etkinliklerinin, öğrencilerin bilimsel tutumlarının kalıcılığına olan
etkisinin incelenmesi. Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 363–382.
- Demircioğlu, E. (2011). Dokuzuncu sınıf tarih ders kitabında yer alan görseller
hakkında öğretmen görüşleri: Trabzon örneği [Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
- Demircioğlu, E. (2014), 10. ve 11. Sınıf tarih ders kitaplarında yer alan görseller
ve metinlerde toplumsal cinsiyet temsiliyle ilgili tarih
öğretmenlerinin görüşleri: Trabzon örneği [Yayımlanmamış Doktora
Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
- Demircioğlu, İ. H. (2013). Tarih ders kitabı yazımında yeni yaklaşımlar.
Karadeniz Araştırmaları, 38, 119–133.
- Dirican, M. (1997). Yaşamını arkeolojiye ve Anadolu’ya adamış bir bilim
kadını Halet Çambel. TÜBİTAK Bilim ve Teknik Dergisi, 359, 72–80.
- Dirican, M. (1998). Türkiye arkeolojisinde bir hanım efendi: Jale İnan.TÜBİTAK
Bilim ve Teknik Dergisi, 369, 84–90.
- Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler
programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77–96.
- Eklin, F. (1995). In: N. Güngör (Çev.). Çocuk ve toplum. Gündoğan Yayınları.
Enginün, İ. (1988). Adıvar, Halide Edip. Türkiye Diyanet Vakfı. Retrieved
from https ://is laman siklo pedis i.org .tr/a divar -hali de-ed ip. adresinden
01.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
- Erten, S., Kıray, S. A., & Şen-Gümüş, B. (2013). Influence of scientific stories
on students ideas about science and scientists. International
Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(2),
122–137.
- Esen, Y., & Bağlı, M. T. (2002). İlköğretim ders kitaplarındaki kadın ve erkek
resimlerine ilişkin bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Dergisi, 35(1–2), 143–154.
- Engineering and Technology History Wiki [ETHW] (2016). Erna Schneider
Hoover. Retrieved from http: //eth w.org /Erna Schn eider Hoov er.
adresinden 15.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Farland, D. (2003). Modified draw-a-scientist test [Doctoral Dissertation].
University of Massachusetts.
- Finson, K. D. (2002). Drawing a scientist: What do we do and do not know
after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102(7),
335–345. [CrossRef]
- Finson, K. D., Beaver, J. B., & Cramond, B. L. (1995). Development and field
test of a checklist for the Draw-A-Scientist Test. School Science and
Mathematics, 95(4), 195–205. [CrossRef]
- Fort, D. C., & Varney, H. L. (1989). How students see scientists: Mostly
male, mostly white, and mostly benevolent. Science and Children,
26(8), 8–13.
- Fuegi, J., & Francis, J. (2003). Lovelace & Babbage and the creation of the
1843’notes’. IEEE Annals of the History of Computing, 25(4), 16–26.
[CrossRef]
- Gibson, D. E. (2004). Role model in career development: New direction for
theory and research. Journal of Vocational Behavior, 65(1), 134–156.
[CrossRef]
- Giles, D. C., & Maltby, J. (2004). The role of media figures in adolescent
development: Relations between autonomy, attachment, and interest
in celebrities. Personality and Individual Differences, 36(4),
813–822. [CrossRef]
- Glesne, C. (2011). Becoming qualitative researchers: An introduction (4th
ed). London: Pearson.
- Gonsoulin Jr., W. B. (2001). How do middle school students depict science
and scientists? [Doctoral Dissertation]. Mississippi State University.
- Gümüşoğlu, F. (2008). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Toplum ve
Demokrasi Dergisi, 2(4), 39–50.
- Higgs, A. L., & McMillan, V. M. (2006). Teaching through modeling: Four
schools’ experiences in sustainability education. Journal of Environmental
Education, 38(1), 39–53. [CrossRef]
- Hürriyet (2008). Muazzez Çığ stands among the world’s best Sumerologists.
Retrieved from https ://ww w.hur riyet .com. tr/gu ndem/ muazz
ez-ci g-sta nds-a mong- the-w orld- s-bes t-sum erolo gists -1036 2169.
adresinden 15.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Kültürel psikoloji kültür bağlamında insan ve aile.
Evrim Yayınevi.
- Kara, B., & Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik
tutum ve imajının belirlenmesi. Journal of European Education, 3(1),
8–15.
- Karaboğa, M. T. (2020). Sosyal bilgiler ders kitaplarında cinsiyet rolleri.
Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(1), 1–1. [CrossRef]
- Karaçam, S., Aydın, F., & Digilli, A. (2014). Fen ders kitaplarında sunulan
bilim insanlarının basmakalıp bilim insanı imajı açısından
değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
33(2), 606–627.
- Karakuş, N., & Çoksever, P. (2019). Değerler eğitiminde rol model olarak
kadın kahramanlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 10(20), 46–62.
- Edisontechcenter (2021). Katharine Burr Blodgett Yüzey Kimyası ve
Mühendisliğinde Öncü. Retrieved from https ://ed isont echce nter. org/
B lodge tt.ht ml. adresinden 14.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Kaya, V. H., Afacan, Ö., Polat, D., & Urtekin, A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin
bilim insanı ve bilimsel bilgi hakkındaki görüşleri (Kırşehir İli Örneği).
Journal of Kirsehir Education Faculty, 14(1), 305–325.
- Kaymakcı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebî
türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim
Fakültesi Dergisi, 20, 230–255.
- Kaynardağ, A. (1999). Kadın felsefecilerimiz (inceleme ve antoloji). Türkiye
Felsefe kurumu.
- Kırbaşoğlu Kılıç, L., & Eyüp, B. (2011). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında
ortaya çıkan toplumsal cinsiyet rolleri üzerine bir inceleme. ODÜ
Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(3),
129–148.
- Koren, P., & Bar, V. (2009). Science and it’s ımages – Promise and threat:
From classic literature to contemporary students’ images of science
and “The Scientist”. Interchange, 40(2), 141–163. [CrossRef]
- Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme
yaklaşımları. Yeryüzü Yayınevi.
- Korkmaz, H., & Kavak, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim
insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 2–26.
- Krech, D., & Crutchfield, R. S. (1980). In: E. Güngör (Çev.). Sosyal psikoloji.
Ötüken Yayınları.
- Laçin-Şimşek, C. (2011a). Fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve
kitaplarında Türk İslam bilginlerine yer verilme durumu. Journal of
Turkish Science Education, 8(4), 154–168.
- Laçin-Şimşek, C. (2011b). Women scientist in science and technology
textbooks in Turkey. Journal of Baltic Science Education, 10(4),
277–284.
- Linton, R. (1936). The study of man. Appleton Century Company.
- Marshall, C., & Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research. Sage
Publications.
- Marshall, G. (2003). In: O. Akınhay, D. Kömürcü (Çev.). Sosyoloji sözlüğü.
Bilim ve Sanat Yayınları.
- Engineering (2006). Mary Walton. Retrieved from https ://ww w.eng ineer
ing.c om/st ory/m ary-w alton . adresinden 05.01.2021 tarihinden
erişilmiştir.
- Mead, M., & Métraux, R. (1957). Image of the scientist among high-school
students: A Pilot Study. Science, 126(3270), 384–390. [CrossRef]
- Media Mit (2021). Canan Dagdeviren conformable decoders. Retrieved
from https ://ww w.med ia.mi t.edu /peop le/ca nand/ overv iew/. adresinden
10.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative Research: A guide to design and interpretation.
Jossey-Bass.
- Miles, M. B., & Hubermann, M. (1994). Qualitative analysis design. Sage
Publications.
- Milford, T. M., & Tippett, C. D. (2013). Preservice teachers’ images of scientists:
Do prior science experiences make a difference? Journal of Science
Teacher Education, 24(4), 745–762. [CrossRef]
- Milli eğitim bakanlığı (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul
ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Retrieved from
https ://mu freda t.meb .gov. tr/Pr ogram Detay .aspx ?PID= 354.
- Muşlu, G., & Macaroğlu Akgül, E. (2006). İlköğretim ikinci kademe
öğrencilerinin bilim ve bilimsel süreç kavramlarına ilişkin algıları:
Nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(1),
201–229.
- Naymansoy, G. (2012). Remziye Hisar. Atatürk kültür merkezi Yayınları.
- Newton, D. P., & Newton, L. D. (1992). Young children’s perceptions of science
and the scientist. International Journal of Science Education,
14(3), 331–348. [CrossRef]
- Öcal, A., Polat, R., & Arı, G. (2012). Sosyal bilgiler ve T. C. Atatürk ilkeleri ve inkılap
tarihi ders kitaplarındaki karakterlere ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of
Educatıona and Instructıonal Studıes In the World, 2(1), 82–88.
- Okatan, A. (2020). Gizemli karadelikleri görüntüleyen Astrofizikçimiz Prof.
Dr. Feryal Özel’le söyleşi. Retrieved from https ://bi limge nc.tu bitak
.gov. tr/ma kale/ gizem li-ka radel ikler i-gor untul eyen- astro fizik cimiz
-prof -dr-f eryal -ozel le-so ylesi . adresinden 02.02.2020 tarihinde
erişilmiştir.
- Osmanoğlu, A. E., & Cantemür, H. (2020). Sosyal bilgiler ders kitaplarında
şahsiyetler. Ekev Akademi Dergisi, 24(82), 1–22.
- Ourweekly (2019). Tiera Fletcher: ‘Hidden Figure’ in plain sight. Retrieved
from http: //our weekl y.com /news /2019 /jun/ 20/ti era-fletch er-hi ddenfigur
e-pla in-si ght/. adresinden 15. 01. 2021 tarihinde erişilmiştir.
- Özkaya Duman, O., & Payaslı, Versus Cumhuriyet (1925–1938). Döneminde
Modernleşmenin kadın Simgesi: Afet İnan. Yakın Dönem Türkiye
Araştırmaları, 17(33), 65–122.
- Özgelen, S. (2012). Turkish young children’s views on science and scientists.
Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 3211–3225.
- Özoğlu, S. Ç. (1994). Bilim ve eğitim ilişkileri. Türkiye Bilimler Akademisi,
TÜBA.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd
ed). Sage Publications.
- Rodari, P. (2007). Science and scientists in the drawings of European children.
Journal of Science Communication, 6(3), 1–12. [CrossRef]
- Rosenthal, D. B. (1993). Images of scientists: A comparison of biology and
liberal studies majors. School Science and Mathematics, 93(4),
212–216. [CrossRef]
- Ruiz-Mallén, I., & Escalas, M. T. (2012). Scientists seen by children: A case
study in Catalonia, Spain. Science Communication, 34(4), 520–545.
[CrossRef]
- Shannon, P. (1986). Hidden within the pages: A study of social perspective
in young children’s favorite books. Reading Teacher, 39(7),
656–663.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Sage
Publications.
- The Canadian Encyclopedia [TCE] (2020). Yvonne Brill. Retrieved from
https ://ww w.the canad ianen cyclo pedia .ca/e n/art icle/ yvonn e-bri ll.
adresinden 05.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Toğrol, A. Y. (2013). Turkish students’ images of scientists. Journal of Baltic
Science Education, 12(3), 289–298. [CrossRef]
- Tomal, N., & Yılar, M. B. (2019). An evaluation of social studies textbooks in
Turkey: A content analysis for curriculum and cDeontent design. Review
of International Geographical Education Online, 9(2), 447–457. [CrossRef]
- Topçu, E., & Karatekin, K. (2017). Sosyal bilgiler ders kitaplarında bilim
adamları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2127–2152.
- Türk Dil Kurumu [TDK] (2011). Türkçe sözlük (11. Baskı). Türk Dil Kurumu
Yayınları.
- Türkmen, H. (2008). Turkish primary students’ perceptions about scientist
and what factors affecting the image of the scientists. Eurasia
Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1),
55–61. [CrossRef]
- Web archive (2019). Bir Türkan Saylan Portresi. Retrieved from https ://we
b.arc hive. org/w eb/20 13103 10158 57, http: //www .ntvm snbc. com/i
d/249 56306 /. adresinden 15.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Yalçın, F. A. (2012). Öğretmen adaylarının bilim insanı imajlarının bazı
değişkenlere göre incelenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 611–628.
Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Kadın Bilim İnsanlarının Temsili
Year 2022,
Issue: 47, 80 - 92, 03.01.2023
Ebru Demircioğlu
Muhammed Talha Özalp
Abstract
Bilim insanları, çalışmaları ve yaşantıları ile birçok insana örnek olabilecek özeliklere sahip
insanlardır. Eğitim sisteminin uzun yıllardır kullanılan ve en önemli araçlarından ders kitapları,
rol model niteliğinde birçok bilim insanı barındırmaktadır. Bu sebeple ders kitapları öğrencilerin
rol modellerini belirlemelerinde önemli bir etkendir. Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler ders
kitaplarında yer alan kadın bilim insanlarının temsil düzeyini ortaya koymaktır. Nitel yöntem
esas alınarak hazırlanan bu araştırmada veriler doküman inceleme tekniği ile toplanmıştır. Bu
araştırmada doküman olarak 2018–2019 eğitim öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
onaylanmış ve okullarda okutulması için dağıtılmış ilkokul ve ortaokul sosyal bilgiler ders kitapları
kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ders kitapları 10 Ekim 2018 ve 10 Şubat 2019 tarihleri arasında
kitapların çevrim içi olarak yayımlandığı resmi internet sitesi üzerinden edinilmiş ve analiz edilerek
çalışma için gerekli veriler toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda ders kitaplarında yer alan bilim insanları isimlerinin büyük çoğunluğunun erkek olduğu,
kadın bilim insanı isimlerinin az olmasının yanında detay verilmeden kullanıldığı ortaya çıkmıştır.
Bu sonuçlar doğrultusunda sosyal bilgiler ders kitaplarında isimlerine yer verilebilecek bazı kadın
bilim insanları önerilmiştir.
References
- Akalın, C. (2019). 2017–2018 eğitim öğretim yılında sosyal bilgiler ders
kitaplarında Müslüman Türk bilim insanlarının yeri. Uluslararası Ders
Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(2), 227–237.
- Akbaba, B. (2013). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler.
Pegem Akademi.
- Aykaç, N. (2012). Sosyal bilgiler ve hayat bilgisi ders kitaplarının toplumsal
cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 43, 50–61.
- Bailey, K. D. (1982). Methods of Social research (2nd ed). Free Press.
- Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American
Psychologist, 44(9), 1175–1184. [CrossRef]
- Bayrakçı, M. (2007). Sosyal öğrenme kuramı ve eğitimde uygulanması.
SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(14), 198–210.
- Beyer, S. (2014). Why are women underrepresented in Computer Science?
Gender differences in stereotypes, self-efficacy, values, and interests
and predictors of future CS course-taking and grades. Computer Science
Education, 24(2–3), 153–192. [CrossRef]
- Bogdan, R., & Biklen, S. (1992). Qualitative methods for education. Allyn
and Bacon.
- Bora, N., Arslan, O., & Çakıroğlu, J. (2006). Lise öğrencilerinin bilim ve bilim
insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 31(31), 32–44.
- Bowtell, E. (1996). Educational stereotyping: Children’s perceptions of scientists:
1990s style. Investigating: Australian Primary and Junior Science
Journal, 12(1), 10–13.
- British Broadcasting Corporation (2020). Uğur Şahin ve Özlem Türeci:
Koronavirüs aşısını bulan BioNTech’in Türk-Alman kurucuları.
Retrieved from https ://ww w.bbc .com/ turkc e/hab erler -duny a-548
82588 . adresinden 10.01.2021. tarihinde erişilmiştir.
- Buldu, M. (2006). Young children’s perceptionsof scientists: A preliminary
study. Educational Research, 48(1), 121–132. [CrossRef]
- Camcı-Erdoğan, S. (2013). Gifted and talented students’ images of scientists.
Turkish Journal of Giftedness and Education, 3(1), 13–37.
- Cerezci, S. (2018). Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk kadın bakanı Prof. Dr. Peyman
Türkan Akyol’un siyasi hayatı. Belgi Dergisi, 2(16), 820–844.
- Chadwell, F. (2013). Rocket girl: The story of mary sherman Morgan, America’s
first female rocket scientist. Prometheus Books.
- Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of scientist: The draw-a scientist
test. Science Education, 67(2), 255–265. [CrossRef]
- Cherry, A. L. (2005). Examining global social welfare ıssues. Brooks/Cole.
Christidou, V. (2010). Greek students’ images of scientific researchers.
Journal of Science Communication, 9(3), A01. [CrossRef]
- Cnnturk (2017). Kanser teşhisinde çığır açan buluş. Retrieved from https
://ww w.cnn turk. com/s aglik /kans er-te shisi nde-c igir- acan- bulus .
adresinden 15.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Demir, Y., & Atasoy, E. (2018). 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabının (2017)
değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2),
753–780.
- Demirbaş, M., & Yağbasan, R. (2005). Sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim
etkinliklerinin, öğrencilerin bilimsel tutumlarının kalıcılığına olan
etkisinin incelenmesi. Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 363–382.
- Demircioğlu, E. (2011). Dokuzuncu sınıf tarih ders kitabında yer alan görseller
hakkında öğretmen görüşleri: Trabzon örneği [Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
- Demircioğlu, E. (2014), 10. ve 11. Sınıf tarih ders kitaplarında yer alan görseller
ve metinlerde toplumsal cinsiyet temsiliyle ilgili tarih
öğretmenlerinin görüşleri: Trabzon örneği [Yayımlanmamış Doktora
Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
- Demircioğlu, İ. H. (2013). Tarih ders kitabı yazımında yeni yaklaşımlar.
Karadeniz Araştırmaları, 38, 119–133.
- Dirican, M. (1997). Yaşamını arkeolojiye ve Anadolu’ya adamış bir bilim
kadını Halet Çambel. TÜBİTAK Bilim ve Teknik Dergisi, 359, 72–80.
- Dirican, M. (1998). Türkiye arkeolojisinde bir hanım efendi: Jale İnan.TÜBİTAK
Bilim ve Teknik Dergisi, 369, 84–90.
- Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler
programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77–96.
- Eklin, F. (1995). In: N. Güngör (Çev.). Çocuk ve toplum. Gündoğan Yayınları.
Enginün, İ. (1988). Adıvar, Halide Edip. Türkiye Diyanet Vakfı. Retrieved
from https ://is laman siklo pedis i.org .tr/a divar -hali de-ed ip. adresinden
01.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
- Erten, S., Kıray, S. A., & Şen-Gümüş, B. (2013). Influence of scientific stories
on students ideas about science and scientists. International
Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(2),
122–137.
- Esen, Y., & Bağlı, M. T. (2002). İlköğretim ders kitaplarındaki kadın ve erkek
resimlerine ilişkin bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Dergisi, 35(1–2), 143–154.
- Engineering and Technology History Wiki [ETHW] (2016). Erna Schneider
Hoover. Retrieved from http: //eth w.org /Erna Schn eider Hoov er.
adresinden 15.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Farland, D. (2003). Modified draw-a-scientist test [Doctoral Dissertation].
University of Massachusetts.
- Finson, K. D. (2002). Drawing a scientist: What do we do and do not know
after fifty years of drawings. School Science and Mathematics, 102(7),
335–345. [CrossRef]
- Finson, K. D., Beaver, J. B., & Cramond, B. L. (1995). Development and field
test of a checklist for the Draw-A-Scientist Test. School Science and
Mathematics, 95(4), 195–205. [CrossRef]
- Fort, D. C., & Varney, H. L. (1989). How students see scientists: Mostly
male, mostly white, and mostly benevolent. Science and Children,
26(8), 8–13.
- Fuegi, J., & Francis, J. (2003). Lovelace & Babbage and the creation of the
1843’notes’. IEEE Annals of the History of Computing, 25(4), 16–26.
[CrossRef]
- Gibson, D. E. (2004). Role model in career development: New direction for
theory and research. Journal of Vocational Behavior, 65(1), 134–156.
[CrossRef]
- Giles, D. C., & Maltby, J. (2004). The role of media figures in adolescent
development: Relations between autonomy, attachment, and interest
in celebrities. Personality and Individual Differences, 36(4),
813–822. [CrossRef]
- Glesne, C. (2011). Becoming qualitative researchers: An introduction (4th
ed). London: Pearson.
- Gonsoulin Jr., W. B. (2001). How do middle school students depict science
and scientists? [Doctoral Dissertation]. Mississippi State University.
- Gümüşoğlu, F. (2008). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Toplum ve
Demokrasi Dergisi, 2(4), 39–50.
- Higgs, A. L., & McMillan, V. M. (2006). Teaching through modeling: Four
schools’ experiences in sustainability education. Journal of Environmental
Education, 38(1), 39–53. [CrossRef]
- Hürriyet (2008). Muazzez Çığ stands among the world’s best Sumerologists.
Retrieved from https ://ww w.hur riyet .com. tr/gu ndem/ muazz
ez-ci g-sta nds-a mong- the-w orld- s-bes t-sum erolo gists -1036 2169.
adresinden 15.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Kültürel psikoloji kültür bağlamında insan ve aile.
Evrim Yayınevi.
- Kara, B., & Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik
tutum ve imajının belirlenmesi. Journal of European Education, 3(1),
8–15.
- Karaboğa, M. T. (2020). Sosyal bilgiler ders kitaplarında cinsiyet rolleri.
Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(1), 1–1. [CrossRef]
- Karaçam, S., Aydın, F., & Digilli, A. (2014). Fen ders kitaplarında sunulan
bilim insanlarının basmakalıp bilim insanı imajı açısından
değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
33(2), 606–627.
- Karakuş, N., & Çoksever, P. (2019). Değerler eğitiminde rol model olarak
kadın kahramanlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 10(20), 46–62.
- Edisontechcenter (2021). Katharine Burr Blodgett Yüzey Kimyası ve
Mühendisliğinde Öncü. Retrieved from https ://ed isont echce nter. org/
B lodge tt.ht ml. adresinden 14.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Kaya, V. H., Afacan, Ö., Polat, D., & Urtekin, A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin
bilim insanı ve bilimsel bilgi hakkındaki görüşleri (Kırşehir İli Örneği).
Journal of Kirsehir Education Faculty, 14(1), 305–325.
- Kaymakcı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebî
türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim
Fakültesi Dergisi, 20, 230–255.
- Kaynardağ, A. (1999). Kadın felsefecilerimiz (inceleme ve antoloji). Türkiye
Felsefe kurumu.
- Kırbaşoğlu Kılıç, L., & Eyüp, B. (2011). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında
ortaya çıkan toplumsal cinsiyet rolleri üzerine bir inceleme. ODÜ
Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(3),
129–148.
- Koren, P., & Bar, V. (2009). Science and it’s ımages – Promise and threat:
From classic literature to contemporary students’ images of science
and “The Scientist”. Interchange, 40(2), 141–163. [CrossRef]
- Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme
yaklaşımları. Yeryüzü Yayınevi.
- Korkmaz, H., & Kavak, G. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim
insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 2–26.
- Krech, D., & Crutchfield, R. S. (1980). In: E. Güngör (Çev.). Sosyal psikoloji.
Ötüken Yayınları.
- Laçin-Şimşek, C. (2011a). Fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve
kitaplarında Türk İslam bilginlerine yer verilme durumu. Journal of
Turkish Science Education, 8(4), 154–168.
- Laçin-Şimşek, C. (2011b). Women scientist in science and technology
textbooks in Turkey. Journal of Baltic Science Education, 10(4),
277–284.
- Linton, R. (1936). The study of man. Appleton Century Company.
- Marshall, C., & Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research. Sage
Publications.
- Marshall, G. (2003). In: O. Akınhay, D. Kömürcü (Çev.). Sosyoloji sözlüğü.
Bilim ve Sanat Yayınları.
- Engineering (2006). Mary Walton. Retrieved from https ://ww w.eng ineer
ing.c om/st ory/m ary-w alton . adresinden 05.01.2021 tarihinden
erişilmiştir.
- Mead, M., & Métraux, R. (1957). Image of the scientist among high-school
students: A Pilot Study. Science, 126(3270), 384–390. [CrossRef]
- Media Mit (2021). Canan Dagdeviren conformable decoders. Retrieved
from https ://ww w.med ia.mi t.edu /peop le/ca nand/ overv iew/. adresinden
10.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative Research: A guide to design and interpretation.
Jossey-Bass.
- Miles, M. B., & Hubermann, M. (1994). Qualitative analysis design. Sage
Publications.
- Milford, T. M., & Tippett, C. D. (2013). Preservice teachers’ images of scientists:
Do prior science experiences make a difference? Journal of Science
Teacher Education, 24(4), 745–762. [CrossRef]
- Milli eğitim bakanlığı (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul
ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Retrieved from
https ://mu freda t.meb .gov. tr/Pr ogram Detay .aspx ?PID= 354.
- Muşlu, G., & Macaroğlu Akgül, E. (2006). İlköğretim ikinci kademe
öğrencilerinin bilim ve bilimsel süreç kavramlarına ilişkin algıları:
Nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(1),
201–229.
- Naymansoy, G. (2012). Remziye Hisar. Atatürk kültür merkezi Yayınları.
- Newton, D. P., & Newton, L. D. (1992). Young children’s perceptions of science
and the scientist. International Journal of Science Education,
14(3), 331–348. [CrossRef]
- Öcal, A., Polat, R., & Arı, G. (2012). Sosyal bilgiler ve T. C. Atatürk ilkeleri ve inkılap
tarihi ders kitaplarındaki karakterlere ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of
Educatıona and Instructıonal Studıes In the World, 2(1), 82–88.
- Okatan, A. (2020). Gizemli karadelikleri görüntüleyen Astrofizikçimiz Prof.
Dr. Feryal Özel’le söyleşi. Retrieved from https ://bi limge nc.tu bitak
.gov. tr/ma kale/ gizem li-ka radel ikler i-gor untul eyen- astro fizik cimiz
-prof -dr-f eryal -ozel le-so ylesi . adresinden 02.02.2020 tarihinde
erişilmiştir.
- Osmanoğlu, A. E., & Cantemür, H. (2020). Sosyal bilgiler ders kitaplarında
şahsiyetler. Ekev Akademi Dergisi, 24(82), 1–22.
- Ourweekly (2019). Tiera Fletcher: ‘Hidden Figure’ in plain sight. Retrieved
from http: //our weekl y.com /news /2019 /jun/ 20/ti era-fletch er-hi ddenfigur
e-pla in-si ght/. adresinden 15. 01. 2021 tarihinde erişilmiştir.
- Özkaya Duman, O., & Payaslı, Versus Cumhuriyet (1925–1938). Döneminde
Modernleşmenin kadın Simgesi: Afet İnan. Yakın Dönem Türkiye
Araştırmaları, 17(33), 65–122.
- Özgelen, S. (2012). Turkish young children’s views on science and scientists.
Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 3211–3225.
- Özoğlu, S. Ç. (1994). Bilim ve eğitim ilişkileri. Türkiye Bilimler Akademisi,
TÜBA.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd
ed). Sage Publications.
- Rodari, P. (2007). Science and scientists in the drawings of European children.
Journal of Science Communication, 6(3), 1–12. [CrossRef]
- Rosenthal, D. B. (1993). Images of scientists: A comparison of biology and
liberal studies majors. School Science and Mathematics, 93(4),
212–216. [CrossRef]
- Ruiz-Mallén, I., & Escalas, M. T. (2012). Scientists seen by children: A case
study in Catalonia, Spain. Science Communication, 34(4), 520–545.
[CrossRef]
- Shannon, P. (1986). Hidden within the pages: A study of social perspective
in young children’s favorite books. Reading Teacher, 39(7),
656–663.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Sage
Publications.
- The Canadian Encyclopedia [TCE] (2020). Yvonne Brill. Retrieved from
https ://ww w.the canad ianen cyclo pedia .ca/e n/art icle/ yvonn e-bri ll.
adresinden 05.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Toğrol, A. Y. (2013). Turkish students’ images of scientists. Journal of Baltic
Science Education, 12(3), 289–298. [CrossRef]
- Tomal, N., & Yılar, M. B. (2019). An evaluation of social studies textbooks in
Turkey: A content analysis for curriculum and cDeontent design. Review
of International Geographical Education Online, 9(2), 447–457. [CrossRef]
- Topçu, E., & Karatekin, K. (2017). Sosyal bilgiler ders kitaplarında bilim
adamları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2127–2152.
- Türk Dil Kurumu [TDK] (2011). Türkçe sözlük (11. Baskı). Türk Dil Kurumu
Yayınları.
- Türkmen, H. (2008). Turkish primary students’ perceptions about scientist
and what factors affecting the image of the scientists. Eurasia
Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1),
55–61. [CrossRef]
- Web archive (2019). Bir Türkan Saylan Portresi. Retrieved from https ://we
b.arc hive. org/w eb/20 13103 10158 57, http: //www .ntvm snbc. com/i
d/249 56306 /. adresinden 15.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Yalçın, F. A. (2012). Öğretmen adaylarının bilim insanı imajlarının bazı
değişkenlere göre incelenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 611–628.