The main purpose of this study is to determine the effect of the question tree technique used in the science lesson and the questions brought independently by the students on academic success. In addition, it is to get the opinions of the students about the use of question tree. Mixed method was used in the study. In the study lasting eight weeks, 61 participants participated with random sampling method. A fully structured interview form was preferred in the collection of qualitative data. Question tree questions and academic achievement test were used to collect quantitative data. The data obtained from the measurement tools were analyzed descriptively and content. In these analyzes, assistance was taken from Microsoft Excel and SPSS 17 programs. T-Test, ANCOVA, frequency and percentage and participant citations were used to interpret the data. According to the findings; It was determined that the question tree technique did not make a significant difference on the academic achievement of the experimental and control groups. The test of question tree questions did not affect academic success. It is thought that bringing the questions out of the book, freeing them not under the control of the teacher and using the low level questions are effective on this result. Students' question tree; It has been determined that they are useful and entertaining, sharing the questions with the class and solving them together, and using them in learning the subjects they cannot understand. It has been determined that the questions put on the question tree of the students have effects such as giving them information, learning new and different questions and solutions. In line with the results, suggestions are presented.
Bu çalışmanın temel amacı, fen bilimleri dersinde kullanılan soru ağacı tekniğinin ve öğrencilerin bağımsız olarak getirdikleri soruların akademik başarıya etkisini belirlemektir. Ayrıca soru ağacının kullanımına ilişkin öğrenci görüşlerinin alınmasıdır. Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Sekiz hafta süren araştırmaya tesadüfi örnekleme yöntemiyle 61 katılımcı katılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında tam yapılandırılmış görüşme formu tercih edilmiştir. Nicel verilerin toplanmasında soru ağacı soruları ve akademik başarı testi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçlarının verileri Microsoft Excel programı ve SPSS 17 programı yardımıyla analiz edilmiştir. Betimsel ve içerik analizleri ile T-testi, ANCOVA, frekans ve yüzde değerleri gibi teknikler kullanılmıştır. Bulgulara göre; Soru ağacı tekniğinin deney ve kontrol gruplarının akademik başarıları üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir. Soru ağacında bulunan sorulardan oluşan testin akademik başarıyı etkilemediği tespit edilmiştir. Bu sonuç üzerinde soruların kitaptan çıkarılmasının, düşük seviyeli soruların kullanılmasının serbest bırakılmasının ve öğretmenin kontrolünde yapılmamasının etkili olduğu düşünülmektedir. Öğrencilerin soru ağacı; soruların sınıfla paylaşılıp birlikte çözülmesi, anlayamadıkları konuların öğrenilmesinde kullanılmasının faydalı ve eğlenceli olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin soru ağacına konulan soruların öğrencilere bilgi verme, yeni ve farklı sorular ve çözümler öğrenme gibi etkileri olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2024 |
Submission Date | October 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 52 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License