This study investigated how social and emotional learning mediates the relationship between adolescents' perceptions of school culture and their levels of school engagement. A total of 365 high school adolescents (52.9% female, 47.1% male) participated, with data collected using the School Engagement Scale, School Culture Scale, Adolescents’ Social and Emotional Learning Scale, and a Demographic Information Form. The Pearson product-moment correlation analysis results show that there are statistically significant positive relationships between school culture, school commitment, and social and emotional learning variables. It was discovered that the school culture significantly predicted school engagement in adolescents. Findings indicated a significant effect of school culture on social and emotional learning, and this, in turn, significantly affected students' engagement with school. The study concluded that the relationship between school culture and school engagement in adolescents was partially mediated by social and emotional learning, with its indirect impact proving significant.
Bu araştırmada ergenlerin okul kültürü algılarının okula bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisinde sosyal ve duygusal öğrenmenin aracı rolü incelenmiştir. Araştırmaya lisede öğrenim gören toplam 365 ergen (%52,9 kız, %47,1 erkek) katılmıştır. Araştırmada Okula Bağlılık Ölçeği, Okul Kültürü Ölçeği, Ergenlerde Sosyal ve Duygusal Öğrenme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu veri toplamada kullanılmıştır. Analiz sonuçları, araştırmanın değişkenleri arasında pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğunu ortaya koymaktadır. Ergenlerde okul kültürünün okula bağlılığı anlamlı düzeyde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte okul kültürünün sosyal ve duygusal öğrenme üzerindeki etkisinin ve sosyal ve duygusal öğrenmenin de okula bağlılığı olan etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Analiz sonucuna göre ergenlerde okul kültürünün okula bağlılığa olan etkisinde sosyal ve duygusal öğrenmenin dolaylı etkisinin anlamlıdır. Analizler sonucunda sosyal ve duygusal öğrenmenin okul kültürünün okula bağlılığa olan etkisinde kısmi aracılık etkisi gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 9, 2024 |
Publication Date | December 9, 2024 |
Submission Date | March 13, 2024 |
Acceptance Date | June 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 55 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License