In this research, the aim was to examine the opinions of teacher candidates in the Painting-Teaching Program of Education Faculties, Fine Arts Education Department, on the "Basic Competence Test" exam score requirement to enter the Painting-Teaching Program and formation training. This research was designed within the scope of qualitative research, and data was collected through face-to-face individual semi-structured interviews. In the data collection phase of the research, teacher candidates at different class levels studying in the Painting-Teaching program of the Fine Arts Education Department at a state university were selected as the study group through a non-random non-probability sampling method, convenience sampling. The data obtained from the interviews were analyzed using content analysis, and the findings are presented in tables. Participants' opinions were supported by direct quotations in the tables. The most striking finding of this study is that teacher candidates believe that the 800 thousand threshold should be applied. However, teacher candidates are opposed to formation training. Therefore, it is recommended that the requirement to enter the 800 thousand threshold should also be applied to candidates receiving formation training.
Basic competence test threshold score pedagogical formation education fine arts education teacher candidate.
Bu araştırmada resim-iş öğretmenliği programı öğretmen adaylarının eğitim fakültelerinin, güzel sanatlar eğitimi bölümü, resim-iş öğretmenliği programına girişte uygulanan “Temel Yeterlik Testi” (TYT) sınavından alınan puanla 800 bine girme şartı ve formasyon eğitimi hakkındaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel araştırma yaklaşımı kapsamında tasarlanmış olup veriler yüz yüze yürütülecek bireysel yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan mülakatlarla toplanmıştır. Araştırmanın veri toplama aşamasında çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği programında öğrenim gören farklı sınıf düzeylerinde öğretmen adayları oluşturmuştur. Çalışma grubu gönüllülük esasına dayalı tesadüfi olmayan örnekleme yönteminden biri olan kolayda örneklem yoluyla belirlenmiştir. Katılımcılar ile yapılan bu mülakatlar ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınacak ve sonrasında kayıtlar yazılı olarak dikte edilmiştir. Mülakatlarda elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilecektir. Elde edilen bulgular tablolar halinde sunulmuştur. Katılımcıların görüşlerinden doğrudan alıntılar alınarak tablolar desteklenmiştir. Sonuçlara ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
Etik kurul belgemi sisteme yüklemiştir
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 31, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 27, 2024 |
Acceptance Date | November 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 56 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License