This study aimed to develop and validate an instrument to measure students' cognitive engagement in teaching-learning environments. An exploratory correlational method was employed to develop the scale. 446 university pre‐degree students learning English as a foreign language participated in the study. A pilot study was conducted with 117 students to explore the item and factor structure of the scale, resulting in the removal of eight items from the scale. A subsequent study with 329 students was conducted to confirm the scale's item and factor structure. Results showed that the scale demonstrated content validity, with a content validity index of .94. The scale consisted of nine items and two factors, identified as cognitive attention and cognitive effort. Convergent validity was established, as evidenced by composite reliability values of .83 and .84 for each factor, with average variance extracted of .55 and .51, respectively. Corrected item-total correlation values ranged from .54 to .71, and inter-item correlation exceeded .30. Reliability analysis revealed high internal consistency, with each factor demonstrating reliability of .83 and .85, resulting in an overall scale reliability of .89. In conclusion, the findings indicate that the developed PSCP Cognitive Engagement Scale is a valid and reliable scale for measuring cognitive engagement in learning environments.
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin derslerdeki bilişsel katılımlarını ölçmek için güvenilir ve geçerli bir ölçek geliştirmektir. Ölçek geliştirilirken nicel araştırma yöntemlerinden biri olan açımlayıcı ilişkisel yöntem takip edilmiştir. Araştırmaya, iki üniversitede İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen 446 üniversite hazırlık sınıfı öğrencisi katılmıştır. Ölçeğin madde ve faktör yapısını incelemek amacıyla 117 öğrenci ile bir pilot çalışma yürütülmüş ve bu çalışma sonucunda ölçekten sekiz madde çıkarılmıştır. Ardından, ölçeğin madde ve faktör yapısını doğrulamak için 329 öğrenci ile ikinci çalışma yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, ölçeğin kapsam geçerlilik indeksini .94 olarak ortaya koymuştur. Ölçek, bilişsel dikkat ve bilişsel çaba olarak tanımlanan iki faktör ve dokuz madde içermektedir. Her faktör için bileşik güvenilirlik değerleri sırasıyla 0.83 ve 0.84; ortalama varyans değerleri ise sırasıyla 0.55 ve 0.51 olarak belirlenmiştir. Ölçek maddelerinin madde-toplam korelasyon değerleri 0.54 ile 0.71 arasında değişirken maddeler arası korelasyon değerlerinin 0.30’in üzerinde olduğu bulgulanmıştır. Güvenilirlik analizi, birinci faktör için 0.83; ikinci faktör için 0.85 ve ölçeğin tamamı için 0.89 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, bu bulgular, derslerde öğrencilerin bilişsel katılımlarını ölçmek üzere geliştirilen PSCP Sosyal Varlık Ölçeği'nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Learning Theories, Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 7, 2025 |
Publication Date | March 11, 2025 |
Submission Date | August 5, 2024 |
Acceptance Date | January 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 56 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License