Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimin İlköğretimdeki Başarıya Etkisine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 59 - 74, 25.03.2019

Öz

Bu araştırma, okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarı üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı Diyarbakır il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Diyarbakır il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinden random yoluyla seçilen sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde olup, sonuç için gerekli verilerin toplanması amacıyla, sınıf öğretmenlerine uygulanmak üzere araştırmacı tarafından oluşturulmuş kişisel bilgilerden, beşli likert tipi 39 maddeden oluşmaktadır. Anket için bir ön uygulama yapılmıştır. Gerekli geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının ardından çıkarılması uygun görülen iki madde çıkarılmıştır. Kişisel bilgiler, likert tipinde hazırlanmış 37 madden oluşan anket formu Diyarbakır il merkezinde görev yapan tesadüfi olarak seçilen 400 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Ancak anketlerden 318’i geri dönmüş ve değerlendirmeye uygun olmayan anketler çıkarıldıktan sonra 310 anket değerlendirilerek veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS for Windows paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma için yapılan analizler sonucunda; sınıf öğretmenlerinin genel olarak okul öncesi eğitim hakkında pozitif düşüncelere sahip oldukları, okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarı üzerindeki olumlu etkilerine katıldıkları görülmüştür. Öğretmenler okul öncesi eğitimden geçerek sınıflarına gelen öğrencilerle okul öncesi
eğitim almayan öğrenciler arasında gerek sosyal açıdan gerekse öğrenme yaşantılarına katılım ve başarı açısından kolaylıkla gözlenebilir farklılıklar olduğunu belirtmişlerdir. Araştırmanın sonucunda okul öncesi eğitimin çocukların sosyal, fiziksel, bilişsel, ahlaki ve dil gelişimlerine olumlu yönde etkileri olmakla birlikte akademik başarılarını da olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılabilir. Bunun yanı sıra öğretmenler okul öncesi eğitime gereken önem ve katılımın henüz yeteri kadar sağlanamadığını belirtmişler ve hem velilerin ve eğitimcilerin hem de yetkili kişilerin okul öncesi eğitime katılımının en üst düzeye ulaştırılabilmesi için gereken çalışmaların yapılması şeklinde önerilerde bulunmuşlardır. 

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1996). Anaokullarının Türkiye’de kuruluş ve gelişim tarihçesi. Milli Eğitim Dergisi, 132, 11-17.
  • Başal, H. A. (1998). Okul öncesi eğitime giriş. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Başer, KM. G. (1996) Anasınıfı eğitimi alan ve almayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin akademi başarılarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bayhan San P. ve Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Bilecen, N. (1995). Birinci sınıfın etkilerine ulaşmada anasınıfına devam etme veya etmemenin etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Bilir, İ., M., Arı, M., Gönen, E. ve Üstün, N. (1998). Okul öncesi eğitimcisinin rehber kitabı. Ankara: Aşama Ltd. Şti.
  • Büyükekiz, M. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim 1.Sınıf öğrencilerinin resim uygulamalarındaki farklılıklar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Cevher, F. N. ve Buluş, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 28-39.
  • Çalıkan, M. (2000). Ailenin bazı sosyo-ekonomik faktörlerinin öğrencinin okuduğunu anlama başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çelik, N. ve Daşcan, Ö. (2008). Okul öncesi eğitim programı ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dere, H. (2000). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Anabilim Dalı, Ankara.
  • Derman, M. T. ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (11), 560-569.
  • Dinç, B. (2002). Okul öncesi eğitimin 4-5 yaş çocuğunun sosyal gelişimine etkileri konusunda öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dönmez, N. B. ve Arı, M., (1992). 12-30 Aylık Türk çocuklarında dilin kazanılması. Ankara Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 115-161.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • Güleryüz, F. (1990). 48-60 Aylar arasındaki türk çocuklarının dil yapılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İpek, N. ve Bilgin, A. (2007). İlköğretim çağı çocuklarında kelime dağarcığı gelişimi, İlköğretim Online Dergisi, 6 (3), 344-365.
  • Kıldan, A.O. (2007). Okul öncesi eğitim ortamları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 501-510.
  • MEB (1998). Cumhuriyetimizin 75. Yılında okul öncesi eğitim. MEB. Ankara.
  • Morrison, G.S. (1998). Early childhood education today, Prentice Hall. New Jersey.
  • Özbek, A. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden ve etmeyen çocukların ilköğretim birinci sınıfta sosyal gelişim açısından öğretmen görüşüne dayalı olarak karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pehlivan, D. (2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokula yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Adana.
  • Poyraz, H. ve Dere, H. (2003). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Sarı, E. (2007). Anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların, annelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının, çocuğun sosyal uyum ve becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Ural, O. ve Ramazan, O. (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri. Türk Eğitim Derneği, Ankara.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk eğitimi el kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitimin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitimin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Yeşil, D. (2008). Okul öncesi eğitim almış ve almamış öğrencilerin okula uyumlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldızbaş, F. ve Parlakyıldız, B. (2004). Okul öncesi eğitimde öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik uygulamalarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.

Teachers' Views on the Effect of Preschool Education on Success in Primary Education

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 59 - 74, 25.03.2019

Öz

This research is made for determining the effects of
pre-school education on the success in primary school. The population of the
research consists of classroom teachers working in the city center of
Diyarbakır in 2010-2011 educational year. The sample of the research consists
of randomly-chosen the classroom teachers working in the city center of
Diyarbakır. The research is a descriptive survey model. The questionnaire,
which has personal information, thirty-nine items at the type of 5-likert was
prepared by the researcher to collect the necessary data. A pre-application was
made for the questionnaire and after the necessary validity and reliability
studies, two items which were found” omit table” were omitted. The
questionnaire form was applied to four hundred classroom teachers which are
randomly-selected from the classroom teachers working in the city center of
Diyarbakır. However, three hundred of them have come back and the data were
collected by evaluating three hundred ten questionnaires after omitting the
questionnaires which are not suitable for evaluation. The data which were
obtained were analyzed statistically by the “SPSS for Windows” computer
programme. When the results are examined, it has been seen that the classroom
teachers have the positive ideas about the pre-school education and agree with
the effects of the pre-school education on the success in primary school. The
teachers point out that there can be easily seen differences between the ones
who have experienced the pre-school education and the ones who don’t get the
education as social aspect as the success and the attribution to the
experiences of learning. 
As a result of the research, it can be reached that
pre-school education affects the children’s social, physical, cognitive,
ethical and language development in addition to academic success positively.
Besides, the teachers clarify that the necessary importance and participation
haven’t been supplied yet and they suggest that necessary studies should be
made to maximize the participation of both parents, educationalists, and
authorized people.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1996). Anaokullarının Türkiye’de kuruluş ve gelişim tarihçesi. Milli Eğitim Dergisi, 132, 11-17.
  • Başal, H. A. (1998). Okul öncesi eğitime giriş. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Başer, KM. G. (1996) Anasınıfı eğitimi alan ve almayan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin akademi başarılarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bayhan San P. ve Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Bilecen, N. (1995). Birinci sınıfın etkilerine ulaşmada anasınıfına devam etme veya etmemenin etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Bilir, İ., M., Arı, M., Gönen, E. ve Üstün, N. (1998). Okul öncesi eğitimcisinin rehber kitabı. Ankara: Aşama Ltd. Şti.
  • Büyükekiz, M. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim 1.Sınıf öğrencilerinin resim uygulamalarındaki farklılıklar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı.
  • Cevher, F. N. ve Buluş, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 28-39.
  • Çalıkan, M. (2000). Ailenin bazı sosyo-ekonomik faktörlerinin öğrencinin okuduğunu anlama başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çelik, N. ve Daşcan, Ö. (2008). Okul öncesi eğitim programı ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dere, H. (2000). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Anabilim Dalı, Ankara.
  • Derman, M. T. ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (11), 560-569.
  • Dinç, B. (2002). Okul öncesi eğitimin 4-5 yaş çocuğunun sosyal gelişimine etkileri konusunda öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dönmez, N. B. ve Arı, M., (1992). 12-30 Aylık Türk çocuklarında dilin kazanılması. Ankara Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 115-161.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • Güleryüz, F. (1990). 48-60 Aylar arasındaki türk çocuklarının dil yapılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İpek, N. ve Bilgin, A. (2007). İlköğretim çağı çocuklarında kelime dağarcığı gelişimi, İlköğretim Online Dergisi, 6 (3), 344-365.
  • Kıldan, A.O. (2007). Okul öncesi eğitim ortamları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 501-510.
  • MEB (1998). Cumhuriyetimizin 75. Yılında okul öncesi eğitim. MEB. Ankara.
  • Morrison, G.S. (1998). Early childhood education today, Prentice Hall. New Jersey.
  • Özbek, A. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden ve etmeyen çocukların ilköğretim birinci sınıfta sosyal gelişim açısından öğretmen görüşüne dayalı olarak karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pehlivan, D. (2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokula yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Adana.
  • Poyraz, H. ve Dere, H. (2003). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Sarı, E. (2007). Anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların, annelerinin çocuk yetiştirme tutumlarının, çocuğun sosyal uyum ve becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Ural, O. ve Ramazan, O. (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri. Türk Eğitim Derneği, Ankara.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk eğitimi el kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitimin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitimin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Yeşil, D. (2008). Okul öncesi eğitim almış ve almamış öğrencilerin okula uyumlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldızbaş, F. ve Parlakyıldız, B. (2004). Okul öncesi eğitimde öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik uygulamalarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Dündar Kırık Bu kişi benim 0000-0002-4697-5618

İbrahim Yaşar Kazu 0000-0002-1039-0482

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dündar Kırık, E., & Kazu, İ. Y. (2019). Okul Öncesi Eğitimin İlköğretimdeki Başarıya Etkisine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitim Yansımaları, 3(1), 59-74.

13296132971329813302133031331114445ESJIndex_logo.png SOBIAD

http://dergipark.org.tr