Bu araştırma, okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarı üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı Diyarbakır il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Diyarbakır il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinden random yoluyla seçilen sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde olup, sonuç için gerekli verilerin toplanması amacıyla, sınıf öğretmenlerine uygulanmak üzere araştırmacı tarafından oluşturulmuş kişisel bilgilerden, beşli likert tipi 39 maddeden oluşmaktadır. Anket için bir ön uygulama yapılmıştır. Gerekli geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının ardından çıkarılması uygun görülen iki madde çıkarılmıştır. Kişisel bilgiler, likert tipinde hazırlanmış 37 madden oluşan anket formu Diyarbakır il merkezinde görev yapan tesadüfi olarak seçilen 400 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Ancak anketlerden 318’i geri dönmüş ve değerlendirmeye uygun olmayan anketler çıkarıldıktan sonra 310 anket değerlendirilerek veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS for Windows paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma için yapılan analizler sonucunda; sınıf öğretmenlerinin genel olarak okul öncesi eğitim hakkında pozitif düşüncelere sahip oldukları, okul öncesi eğitimin ilköğretimdeki başarı üzerindeki olumlu etkilerine katıldıkları görülmüştür. Öğretmenler okul öncesi eğitimden geçerek sınıflarına gelen öğrencilerle okul öncesi
eğitim almayan öğrenciler arasında gerek sosyal açıdan gerekse öğrenme yaşantılarına katılım ve başarı açısından kolaylıkla gözlenebilir farklılıklar olduğunu belirtmişlerdir. Araştırmanın sonucunda okul öncesi eğitimin çocukların sosyal, fiziksel, bilişsel, ahlaki ve dil gelişimlerine olumlu yönde etkileri olmakla birlikte akademik başarılarını da olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılabilir. Bunun yanı sıra öğretmenler okul öncesi eğitime gereken önem ve katılımın henüz yeteri kadar sağlanamadığını belirtmişler ve hem velilerin ve eğitimcilerin hem de yetkili kişilerin okul öncesi eğitime katılımının en üst düzeye ulaştırılabilmesi için gereken çalışmaların yapılması şeklinde önerilerde bulunmuşlardır.
This research is made for determining the effects of
pre-school education on the success in primary school. The population of the
research consists of classroom teachers working in the city center of
Diyarbakır in 2010-2011 educational year. The sample of the research consists
of randomly-chosen the classroom teachers working in the city center of
Diyarbakır. The research is a descriptive survey model. The questionnaire,
which has personal information, thirty-nine items at the type of 5-likert was
prepared by the researcher to collect the necessary data. A pre-application was
made for the questionnaire and after the necessary validity and reliability
studies, two items which were found” omit table” were omitted. The
questionnaire form was applied to four hundred classroom teachers which are
randomly-selected from the classroom teachers working in the city center of
Diyarbakır. However, three hundred of them have come back and the data were
collected by evaluating three hundred ten questionnaires after omitting the
questionnaires which are not suitable for evaluation. The data which were
obtained were analyzed statistically by the “SPSS for Windows” computer
programme. When the results are examined, it has been seen that the classroom
teachers have the positive ideas about the pre-school education and agree with
the effects of the pre-school education on the success in primary school. The
teachers point out that there can be easily seen differences between the ones
who have experienced the pre-school education and the ones who don’t get the
education as social aspect as the success and the attribution to the
experiences of learning. As a result of the research, it can be reached that
pre-school education affects the children’s social, physical, cognitive,
ethical and language development in addition to academic success positively.
Besides, the teachers clarify that the necessary importance and participation
haven’t been supplied yet and they suggest that necessary studies should be
made to maximize the participation of both parents, educationalists, and
authorized people.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |
SOBIAD
http://dergipark.org.tr