Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çokgenlerle İlgili Kavram Yanılgıları ve Olası Nedenler

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 83 - 104, 07.07.2017
https://doi.org/10.12984/egeefd.328377

Öz



Araştırmada
7. sınıf öğrencilerinin çokgenler konusuyla ilgili kavram yanılgılarını ve bu yanılgıların
nedenlerini belirlemek amaçlanmıştır. Ardışık açıklayıcı desenin kullanıldığı araştırma,
2013-2014 eğitim öğretim yılında yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini İzmir
ili merkez ilçelerinden sistematik örnekleme yöntemiyle belirlenen okullarda
öğrenim gören 424 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında
iki aşamalı Çokgenler Kavram Yanılgılarını Belirleme Testi (ÇKYBT) ile Görüşme
Formu kullanılmıştır. ÇKYBT’de 15 madde yer almakta olup, testin KR-20
güvenirlik katsayısı .74 olarak elde edilmiştir. Öğrencilerin verdiği yanıtlar
ve yaptıkları açıklamalar sınıflandırılarak ne tür kavram yanılgıları olduğu
tespit edilmiştir. Görüşme formu ise kavram yanılgılarının olası nedenlerini
belirlemek amacıyla kullanılmıştır. ÇKYBT’den elde edilen verilerin analizinde
yüzde ve frekans hesaplamaları kullanılırken, görüşmelerden elde edilen veriler
içerik analizine tabi tutulmuştur. Bulgulara göre öğrencilerin çokgenlerle
ilgili kavramların özellikleri, bu kavramların sınıflandırılması ve tanımlanması,
aralarındaki ilişkilerin belirlenmesi ile ilgili kavram yanılgıları olduğu
belirlenmiştir. Bu yanılgıların temelinde öğrencilerin kendisinden,
öğretmenden, kullanılan materyal, araç gereçler ve dilin çeşitli özellikleri gibi etmenlerin olduğu tespit edilmiştir.




Kaynakça

  • Aksu, M. (1991). Problem çözme süreci: Matematik öğretimi, (Ed. B. Özer), Eskişehir, Ana-dolu Üniversitesi, Yayın No: 401, Açık Öğretim Fakültesi Yayın No: 160, 52 - 69.
  • Altun, M. (2014). Liselerde matematik öğretimi. Alfa Aktüel Yayınları.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, S., Cerrah, L. ve Karamustafaoğlu, O. (2001, Haziran). Fen bi-limlerinde öğrencilerdeki kavram anlama seviyelerini ve yanılgılarını belirleme yöntemleri üzerine bir inceleme. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Cilt II, 839-852.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5.Sınıflar). (8. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları. Byrd, C.E., McNeil, N. M., Chesney, D. L. ve Matthews, P.G. (2015). A specific misconcep-tion of the equal sign acts as a barrier to children's learning of early algebra. Learning and Individual Differences 38(2015), 61–67.
  • Comins, N.F. (1998). Identifying and addressing astronomy misconceptions in the classroom. İçinde L. Gouguenheim, D. McNally, ve J.R. Percy (Ed.), New trends in astronomy teac-hing. (s.118-123). Cambridge University Press. ISBN 0 521 62373 1.
  • Coştu, B. (2002). Ortaöğretimin farklı seviyelerindeki öğrencilerin buharlaşma yoğunlaşma ve kaynama kavramlarını anlama düzeylerine ilişkin bir çalışma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Creswell, J.W. (2007). Educational research, educational research: Planning conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (3. Baskı). Pearson: Merrill Prentice Hall.
  • Çelik, L. (1996). Piaget‟nin zihinsel gelişim kuramına göre ilköğretim matematik dersi prog-ramının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üni-versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Dane, A. (2008). İlköğretim matematik 3. sınıf öğrencilerinin tanım, aksiyom ve teorem kav-ramlarını anlama düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 495-506.
  • Duman, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik başarısını etkileyen faktörlerin öğ-renciler ve öğretmenler açısından değerlendirilmesi (Eskişehir İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Elliott, S.N., Kratochwill, T.R., Littlefield Cook, J. ve Travers, J. F. (2000). Educational psychology: Effective teaching, effective learning. (3. Baskı). USA: McGraw-Hill Compa-nies.
  • Ercan, B. (2010). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin tam sayı kavramı ile ilgili bilgilerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bi-limler Enstitüsü, Adana.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2004). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. ve Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8. Baskı). New York: McGraw-Hill Companies.
  • Karataş, F.Ö. (2002). Lise 2 kimyasal denge konusunun öğretiminde bilgisayar paket prog-ramları ile klasik yöntemlerin etkililiğinin karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Koklu, O. ve Topcu, A. (2012). Effect of Cabri-assisted instruction on secondary school stu-dents’ misconceptions about graphs of quadratic functions. International Journal of Mat-hematical Education in Science and Technology, 43(8), 999-1011.
  • MEB, (2013). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Meşeci, B., Tekin, S. ve Karamustafaoğlu, S. (2013). Maddenin tanecikli yapısıyla ilgili kav-ram yanılgılarının tespiti. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 8-40.
  • Monaghan, F. (2000). What difference does it make? Children’s views of the differences between some quadrilaterals. Educational Studies in Mathematics, 42(2),179-196.
  • Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2006). İlköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Ekinoks Yay.
  • Ojose, B. (2015). Students’ misconceptions in mathematics: Analysis of remedies and what research says. Ohio Journal of School Mathematics,72, 30-34.
  • Osborne, R. J. ve Gilbert, J. (1980). A method for the investigation of concept understanding in science. European Journal of Science Education, 2(3), 311-321.
  • Özdeş, H. ve Elitok Kesici, A. (2015). 9. sınıf öğrencilerinin doğal sayılar konusundaki hata ve kavram yanılgıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1277-1292.
  • Özmantar, M.F., Bingölbali, E. ve Akkoç, H. (2013). Matematiksel kavram yanılgıları ve çö-züm önerileri (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Resnick, L. B., Nesher, P., Leonard, F., Magone, M., Omanson, S., & Peled, I. (1989). Con-ceptual bases of arithmetic errors: The case of decimal fractions. Journal for Research in Mathematics Education, 20(1), 8-27.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim, (23. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Sıvacı, S.Y. (2003). Sınıf Öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin matematik alan ve meslek bilgisi yeterlikleri ile derse yönelik tutumları. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Stacey, K., Helme, S., Steinle, V., Baturo, A., Irwin, K. ve Bana, J. (2001). Preservice teac-hers’ knowledge of difficulties in decimal numeration. Journal of Mathematics Teacher Education, 4(3), 205–225.
  • Stafylidou, S. ve Vosniadou, S. (2004). The development of students' understanding of the numerical value of fractions. Learning and Instruction, 14(5), 503-518.
  • Stefanich, G.P. ve Rokusek, T. (1992). An analysis of computational errors in the use of divi-sion algorithms by fourth-grade students. School Science and Mathematics, 92(4), 201-205.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme. (3. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının temel dil becerilerinden okuma ile ilgili kavramları öğrenme düzeyleri ve kavram yanılgıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2011) 29-47.
  • Türkdoğan, A., Güler, M., Bülbül, B. Ö. ve Danişman, Ş. (2015). Studies about misconcepti-ons in mathematics education in Turkey: A thematic review Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(2), 215-236.
  • Türnüklü, E. ve Berkün, M. (2013). İlköğretim 5 ve 7. sınıf öğrencilerinin çokgenleri sınıflan-dırma stratejileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 337-356.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi. Yılmaz, K. ve Çolak, R. (2011). Kavramlara genel bir bakış: Kavramların ve kavram haritala-rının pedagojik açıdan incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 185-204.
  • Zembat, İ.Ö. (2013). Kavram yanılgısı nedir? İçinde Özmantar, M.F., Bingölbali, E., ve Ak-koç, H. (Ed.) Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri, (3. Baskı). (s. 1–8). Pe-gem Akademi: Ankara.
  • Zilkova, K. (2014). Parallelogram conceptions and misconceptions of students who study to become teachers in pre-primary and primary education. Indian Journal of Applied Research, 4(7), 128-130.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Ay

Alper Başbay

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ay, Y., & Başbay, A. (2017). Çokgenlerle İlgili Kavram Yanılgıları ve Olası Nedenler. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 83-104. https://doi.org/10.12984/egeefd.328377

Cited By




Examining students’ geometrical misconceptions by eye tracking
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
https://doi.org/10.1080/0020739X.2022.2101954








İşitme Engelli Öğrenciler için Çokgenler ve Özellikleri
Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
Nejla GÜREFE
https://doi.org/10.17152/gefad.427316