Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Göçmen Öğrencilerin Eğitim Süreci Açısından Okullar Arası İşbirliğine İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 127 - 144, 31.07.2019
https://doi.org/10.12984/egeefd.474018

Öz

Bu
araştırmanın temel amacı göçmen öğrencilerin eğitim süreci açısından okullar
arası işbirliğine ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin tespit etmek ve bu
konuda uygulayıcılara öneriler sunmaktır. Araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden fenomenolojik desen ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma
grubu 2017-2018 eğitim öğretim yılında görevli 28 okul yöneticisinden
oluşmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden kritik durum
örneklemesi kullanılmıştır. Kritik durum olarak dezavantajlı ve yoğun göç alan
bölgelerdeki okulların durumu alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre: göçe bağlı olarak karşılaşılan
sorun alanlarından dil bilmemeye bağlı sorun alanları, ekonomik yetersizlikler
ve öğrencilerin duygusal sorun yaşamaları, eğitim alanında karşılaşılan
sorunların nedeni olarak dil bilmeme, ekonomik yetersizlikler ve artan öğrenci
sayıları bulgularına ulaşılmıştır. Ayrıca okul yöneticilerinin karşılaştıkları
sorunları okullarında açılan dil kurslarıyla çözmeye çalıştıkları, farklı
okullarda üretilen çalışmalar hakkında fazla bilgilerinin olmadığı, farklı okul
yöneticileri ile düzensiz aralıklarla iletişim kurdukları ve okullar arası
işbirliği geliştirme konusunda düzenlenecek toplantılarla bilgi alış verişi
yapılmasını önerdikleri bulgusuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, M. (2002). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yönetici Atama Ders Notları. Ankara.
  • Aydoğan, İ. (2013). Örgüt ve yönetim kuramları. İçinde N. Can (Ed.), Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. (ss.1-27). Ankara: Pegem Akademi.
  • Başarır, F., Çetin, A. ve Sarı, M. (2014). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim algılarının incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 91-110.
  • Bolat, T. ve Seymen, O. A. (2006). Yönetim ve örgüt düşüncesinde kurumsalcılık, yeni kurumsalcılık ve kurumsal eşbiçimlilik. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 223-254.
  • Bütün, E. ve Uzun Mercan, E.(2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Dergisi, 1(1), 72-83
  • Bozan, İ., (2014). Türkiye’de iç göç hareketleri ve göçün eğitim üzerindeki etkisi: bir durum çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya
  • Çatalbaş, G., Sarıtaş, E.ve Şahin, Ü. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • Duygu, H.ve Akbıyık, Y. (2016). Çok kültürlü sosyo-kültürel ortamda barış içinde yaşayabilme:Alanya örneği.Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (USBES Özel Sayı II) 1255-1277.
  • Eğitim Bir Sen. (2017). Türkiye’de Suriyeli Çocukların Eğitimi. Ankara http://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz/Suriye_Rapor_TURKCE_pdf. adresinden elde edildi.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi temel eğitim politikaları. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. Sayı: 153
  • Ereş, F. (2017). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsalı ve göçmen eğitiminde farklılığın yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 17-30.
  • Goes, J. В., & Park, S. H. (1997). Interorganizational linkages and innovation: The case of hospital services, Academy of Management Journal, 40, 673-96.
  • Göç İdaresi Daire Başkanlığı (2017). 2016 Türkiye Göç Raporu. Ankara. http://www.goc.gov.tr/files/files/2016_goc_raporu_.pdf adresinden elde edildi.
  • Göksoy, S. (2013). Okul çevre ilişkileri. İçinde N. Can (Ed.), Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi (ss. 285-299). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gulick, L. H. (1937). Notes to the theory of organizations. with specific reference to government. In L. H. Gulick and L. F. Urwick (eds.) Papers on the Science of Administration. New York: A.M. Kelley.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö.,Karaırmak, Ö., Öztabak, M. (2015). Göç olgusu bağlamında lise öğrencilerinin aile profilleri ve akademik başarı durumları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-2(24), 81-97.
  • İnce, C. (2016). Türkiye bağlamında dış göçler, eğitim sorunu ve toplumsal konumun yeniden üretimi. Karadeniz, 36, 293-306.
  • Katz, D. ve Kahn, R. (1977). Örgütlerin toplumsal psikolojisi. TODAİE Yayın No: 167. Ankara
  • Keleş., H. (2012). Sosyal sermaye. Eğitim Yayınevi. Konya
  • Kılıç, F. ve Yıldız, M. (2013). Göçle gelen okul öncesi çocukların ilk okuma yazma becerilerine ilişkin 1. sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 212-224.
  • Kraatz, M. S. (1998). Learning by association? Interorganizational networks and adaptation to environmental change. Academy of Management Journal, 41(6), 621–643.
  • Manço, A. A. (2002). Göçmen Türklerin Belçika eğitim sisteminde yeri. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 61-68.
  • Meyer, J. W. & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations. formal structure as myth and ceremony. The American Journal of Sociology, 83(2), 340-363.
  • Parlar, H. (2012). Bilgi toplumu, değişim ve yeni eğitim paradigması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, (4), 193-209.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen Çocuklar ve Okul Kültürleri: Bir Bütünleştirme Önerisi. Göç Dergisi, 3(1), 65-81.
  • Selznick, P. (1996). Institutionalism old and new. Administrative Science Quarterly, 41(2), 270-277.
  • Selznick, P. (1957). Leadership in administration. New York: Harper & Row.
  • Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 267-305.
  • Suriyeli Mülteci Çocukların Türkiye Devlet Okullarındaki Durumu Politika ve Uygulama Önerileri. (2015). İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi.
  • Şen, Ü. (2016). İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretimi: ilk öğretmenler ve ilk Türkçe dersi öğretim programı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1023-1036.
  • UNICEF (Kasım 2015). Türkiye’deki Suriyeli Çocuklar. http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/T%C3%BCrkiyedeki%20Suriyeli%20%C3%87ocuklar_Bilgi%20Notu%20Kasim%202015.pdf adresinden elde edildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

School Administrators' Opinions about Cooperation among Schools in the Training Process of Immigrant Students

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 127 - 144, 31.07.2019
https://doi.org/10.12984/egeefd.474018

Öz

The
main objective of this research is to determine school administrators' opinions
about cooperation among schools in the training process of immigrant students
and providing suggestions to the implementers in this respect. The research was
designed with the phenomenological design of qualitative research methods. The
study group consisted 28 school administrators who were in charge during the
academic year 2017-2018. As a purposeful sampling method, critical case
sampling was used in the research. As a critical case, the situation of schools
in disadvantaged and high immigrant-receiving regions has been studied. A
semi-structured interview form developed by the researcher was used as data
collection tool. The findings revealed that the problem areas were related to
language problems, economical inadequacies and emotional problems of students,
lack of language as an underlying cause of problems in education, economic
insufficiency and increasing number of students. The findings also showed that
school administrators tried to solve the problems they encountered through
language courses opened; they had insufficient information regarding the
efforts carried out in other schools; they had communicated at irregular
intervals and they needed to exchange information by conducting meetings to
develop cooperation.

Kaynakça

  • Aydın, M. (2002). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yönetici Atama Ders Notları. Ankara.
  • Aydoğan, İ. (2013). Örgüt ve yönetim kuramları. İçinde N. Can (Ed.), Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. (ss.1-27). Ankara: Pegem Akademi.
  • Başarır, F., Çetin, A. ve Sarı, M. (2014). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim algılarının incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 91-110.
  • Bolat, T. ve Seymen, O. A. (2006). Yönetim ve örgüt düşüncesinde kurumsalcılık, yeni kurumsalcılık ve kurumsal eşbiçimlilik. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 223-254.
  • Bütün, E. ve Uzun Mercan, E.(2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Dergisi, 1(1), 72-83
  • Bozan, İ., (2014). Türkiye’de iç göç hareketleri ve göçün eğitim üzerindeki etkisi: bir durum çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya
  • Çatalbaş, G., Sarıtaş, E.ve Şahin, Ü. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • Duygu, H.ve Akbıyık, Y. (2016). Çok kültürlü sosyo-kültürel ortamda barış içinde yaşayabilme:Alanya örneği.Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (USBES Özel Sayı II) 1255-1277.
  • Eğitim Bir Sen. (2017). Türkiye’de Suriyeli Çocukların Eğitimi. Ankara http://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz/Suriye_Rapor_TURKCE_pdf. adresinden elde edildi.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi temel eğitim politikaları. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. Sayı: 153
  • Ereş, F. (2017). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsalı ve göçmen eğitiminde farklılığın yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 17-30.
  • Goes, J. В., & Park, S. H. (1997). Interorganizational linkages and innovation: The case of hospital services, Academy of Management Journal, 40, 673-96.
  • Göç İdaresi Daire Başkanlığı (2017). 2016 Türkiye Göç Raporu. Ankara. http://www.goc.gov.tr/files/files/2016_goc_raporu_.pdf adresinden elde edildi.
  • Göksoy, S. (2013). Okul çevre ilişkileri. İçinde N. Can (Ed.), Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi (ss. 285-299). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gulick, L. H. (1937). Notes to the theory of organizations. with specific reference to government. In L. H. Gulick and L. F. Urwick (eds.) Papers on the Science of Administration. New York: A.M. Kelley.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö.,Karaırmak, Ö., Öztabak, M. (2015). Göç olgusu bağlamında lise öğrencilerinin aile profilleri ve akademik başarı durumları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-2(24), 81-97.
  • İnce, C. (2016). Türkiye bağlamında dış göçler, eğitim sorunu ve toplumsal konumun yeniden üretimi. Karadeniz, 36, 293-306.
  • Katz, D. ve Kahn, R. (1977). Örgütlerin toplumsal psikolojisi. TODAİE Yayın No: 167. Ankara
  • Keleş., H. (2012). Sosyal sermaye. Eğitim Yayınevi. Konya
  • Kılıç, F. ve Yıldız, M. (2013). Göçle gelen okul öncesi çocukların ilk okuma yazma becerilerine ilişkin 1. sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 212-224.
  • Kraatz, M. S. (1998). Learning by association? Interorganizational networks and adaptation to environmental change. Academy of Management Journal, 41(6), 621–643.
  • Manço, A. A. (2002). Göçmen Türklerin Belçika eğitim sisteminde yeri. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 61-68.
  • Meyer, J. W. & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations. formal structure as myth and ceremony. The American Journal of Sociology, 83(2), 340-363.
  • Parlar, H. (2012). Bilgi toplumu, değişim ve yeni eğitim paradigması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, (4), 193-209.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen Çocuklar ve Okul Kültürleri: Bir Bütünleştirme Önerisi. Göç Dergisi, 3(1), 65-81.
  • Selznick, P. (1996). Institutionalism old and new. Administrative Science Quarterly, 41(2), 270-277.
  • Selznick, P. (1957). Leadership in administration. New York: Harper & Row.
  • Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 267-305.
  • Suriyeli Mülteci Çocukların Türkiye Devlet Okullarındaki Durumu Politika ve Uygulama Önerileri. (2015). İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi.
  • Şen, Ü. (2016). İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretimi: ilk öğretmenler ve ilk Türkçe dersi öğretim programı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1023-1036.
  • UNICEF (Kasım 2015). Türkiye’deki Suriyeli Çocuklar. http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/T%C3%BCrkiyedeki%20Suriyeli%20%C3%87ocuklar_Bilgi%20Notu%20Kasim%202015.pdf adresinden elde edildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esen Altunay 0000-0001-8200-8871

Mehmet Dede Bu kişi benim 0000-0001-9379-8928

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altunay, E., & Dede, M. (2019). Göçmen Öğrencilerin Eğitim Süreci Açısından Okullar Arası İşbirliğine İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 127-144. https://doi.org/10.12984/egeefd.474018