Etik İlkeler ve Yayın Politikası

Ege Eğitim Dergisi’nin yayım sürecinde, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics - COPE) yayımladığı COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors ve COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors kılavuzlarında önerilen etik ilkeler temele alınmaktadır. Buna göre Ege Eğitim Dergisi’nin paydaşlarının aşağıdaki sorumlulukları yerine getirmeleri beklenmektedir:

Yazarların Etik Sorumlulukları
  • Yazarların gönderdikleri yazının özgünlüğü konusunda hassas davranmaları beklenmektedir. Bu kapsamda Ege Eğitim Dergisi’ne gönderilecek olan yazıların başka bir dergide yayımlanmamış ve/veya yayımlanmak üzere bir dergiye gönderilmemiş olması, benzerlik oranının Ege Eğitim Dergisi’nin belirlediği kıstaslara uyması ve yararlanılan kaynakların tamamının atıflarını içermesi gerekmektedir.
  • Yazar listesinde adı bulunan kişilerin tamamının, yazıda düşünsel olarak katkısı bulunan kişiler olması gerekmektedir. Yazının başvurusu yapıldıktan sonra yazar adlarında ve sıralamalarında değişiklik yapılmamaktadır.
  • Yazarlar arasında çıkar çatışması oluşabilecek durumlar varsa bunların editöre iletilmesi gerekmektedir.
  • Yazarların; yazının yayım sürecinde istenen belge, bilgi ve verileri Editör Kurulu ile paylaşmaları beklenmektedir.
  • Yazarların, yazının kapsadığı araştırma için Etik Kurul izni ve araştırmanın veri kaynağını oluşturan kurumlardan ve/veya kişilerden gerekli izinleri almış olmaları gerekmektedir.
  • Yazarların; yazılarında kullandıkları çizelge, resim vb. için telif hakkı bulunan kurum veya kişilerden gerekli izinleri almış olmaları gerekmektedir.
  • Çift kör hakemlik ve tarafsız değerlendirme yapılabilmesi için yazarların yayım sürecinde kimliklerini gizli tutmaya özen göstermeleri gerekmektedir.
  • Yazı yayım sürecinde iken veya sonrasında yazarların yazılarında fark ettikleri hataları, zaman kaybetmeden dergi editörüne ya da ilgili yayıncıya iletmeleri beklenmektedir.
Editörlerin Etik Sorumlulukları
  • Editör, ulusal ve uluslararası fikri mülkiyet hakları standartlarına uygun davranmalıdır.
  • Yazıların değerlendirme sürecinin işlem basamaklarını yayımlamalıdır.
  • Yazıları değerlendirme ve yayımlama sürecinin nitelikli ve hızlı yürümesini sağlamalıdır.
  • Yayın Kurulu, yazarlar, hakemler ve okuyucuları ile düşünce özgürlüğüne dayalı ve açık bir iletişim kurmalıdır.
  • Yazının yayımlanması ile ilgili olumlu ya da olumsuz kararlarını, yazıyı bilimsel yönteme uygunluk açısından değerlendirerek vermelidir.
  • Derginin yayım kapsamına giren yazıları, yöntem açısından büyük bir sorun içermedikleri sürece değerlendirme sürecine almalıdır.
  • Yazarların yayın değerlendirme sürecindeki işlemlerini kolaylaştırmak için Yazım Kuralları Listesi’ni yayımlamalıdır.
  • Yayım sürecinde ve sonrasında yazarların ve hakemlerin kimliklerini gizli tutmalıdır.
  • Hakemlerin, değerlendirme raporlarını açıklayıcı ve yapıcı bir dil kullanarak oluşturmalarını sağlamalıdır.
  • Derginin hakem havuzunu olabildiğince genişletmeli ve güncellemelidir.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları
  • Hakem, yalnızca kişisel uzmanlık alanına giren ve değerlendirmek için yetkin olduğuna inandığı yazıların hakemliğini kabul etmelidir.
  • Yazıları ön yargıdan uzak ve tarafsız bir biçimde değerlendirmeye özen göstermelidir.
  • Kör hakemlik ve tarafsız değerlendirme adına kimliğini gizli tutmaya özen göstermelidir. Yazarların kimlik bilgilerine ulaşmaya çalışmamalıdır. Değerlendirmeye başladığında ya da değerlendirme sırasında yazarı/yazarları tanıdığını fark ederse derhal hakemlik görevini sonlandırmalı ve bu konuda Editör Kurulu’nu bilgilendirmelidir.
  • Değerlendirme işlemini verilen süre içinde tamamlamaya özen göstermelidir.
  • Yazıya ilişkin değerlendirme raporunu açıklayıcı ve yapıcı bir dille oluşturmaya özen göstermelidir.
  • Yazının içerdiği bilgileri, ancak yazının yayımlandığı durumda ve atıf yapmak koşuluyla kullanabilecektir.

Yayıncının Sorumlulukları
  • Yayıncı, editör kararlarının ve yayım sürecinin bağımsız bir şekilde yürütülmesine olanak tanır.
  • Dergiyi; genel ağ (web) sitesinde açık, elektronik ve ücretsiz erişime açar.
  • Ege Eğitim Dergisi’nde yayımlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet haklarını korur ve yayımlanmamış her makalenin kaydını tutar.

Benzerlik Oranının Tespiti
Ege Eğitim Dergisi’ne gönderilen yazıların, başka yazarlardan ya da kendilerinden intihal yapılmadan hazırlanmış olması beklenmektedir. Yazının özgünlüğünün tespiti için başvuru sırasında yazarlardan makalelerinin benzerlik raporunu almaları istenmektedir. Benzerlik raporu, Yayın Kurulu tarafından makale için karar verme aşamasında da alınmaktadır. Benzerlik oranı %15 ve altında olmalıdır.
Ege Eğitim Dergisi'nde yayımlanacak/yayımlanmış olan yazılarda etik ilkelere aykırı uygulamaların fark edilmesi durumunda, söz konusu durumun ege.egitim.dergisi@gmail.com adresi üzerinden tarafımıza bildirilmesini rica ederiz.