Objective: The objective o f this project is to specify the problems o f children who are followed for the diagnosis o f type 1 diabetes.Methods: The working is a descriptive method and 152 type 1 diabetic children are incorporated. Data was gathered with the diabetes control in school question form which has been developed by a researcher following the instruction o f literature and experts. Data gathering was carried out by face to face meeting. It is tried to obtain the data o f the problems that they live through at diabetes control a t school. The obtained data was evaluated with numbers and percentage distribution.Results: The diagnosis ages o f children who had been included in the investigation were 6-9, and children who had been diabetes for 1-2 years were predominantly more. 86,8 % o f the children didn’t have any health service and, 90.8 % o f the children didn’t have school nursing services at their schools. 54.6 % o f the parents were coming to schools for following their general health status and, supplying foods which appropriate to their children’s diet. Despite 96.7 % o f them spend more than 6 hours at school, 40.8% o f students stated that they don't have lunch during this time period. 61.2 % o f the children expressed that they want to be provided a special area for injecting insulin, checking blood glucose and to eat snacks. And also they want medical staff to be present at school.Conclusion: Research findings suggest that students with diabetes have some difficulties about diabetic self care at schools and they need health care surveillance
Schoolchild type 1 diabetes diabetes management school nursing
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Tip 1 diyabet tanısıyla takip edilen çocukların okulda diyabet yönetimiyle ilgili yaşadıkları sorunların belirlenmesidir.Gereç ve Yöntem: Çalışma tanımlayıcı tipte bir araştırma olup, 152 tip diyabetli çocuk ile yürütülmüştür. Literatür ve uzman görüşü doğrultusunda araştırmacı tarafından geliştirilen okulda diyabet kontrolü soru formu yüz yüze görüşme yöntemiyle doldurulmuştur. Elde edilen veriler sayı ve yüzdelik dağılımlar ile değerlendirilmiştir.Bulgular: Araştırma kapsamına alınan çocukların çoğunun diyabet tanılarının 6-9 yaş döneminde olduğu ve çoğunun tanı süresinin 1-2 yıl olduğu belirlenmiştir. Çocukların %86,8'inin okulunda sağlık hizmet birimi ve %90,8'inin okulunda sağlık profesyoneli/hemşire hizmeti bulunmadığı saptanmıştır. Çocukların %54,6'sının ebeveyninin diyabet uygulamalarının, genel sağlık durumunun takibi ya da çocuğun diyetine uygun öğün temin etmek için okula geldiği belirlenmiştir. Çocukların %96.7'si okulda 6 saatten fazla zaman geçirmesine rağmen %40.8' bu sürede ana öğün almadığını belirtmiştir. Çocukların %61.2'si okulda insülin uygulamaları, kan şekeri ölçümü ve ara öğün alma için özel ortam sağlanmasını ve okulda sağlık profesyoneli bulunmasını istediğini belirtmiştir.Sonuç: Araştırma bulguları diyabetli çocukların okulda diyabet öz bakımına ilişkin bazı zorluklar yaşadığını ve sağlık gözetimine gereksinimleri olduğunu göstermektedir
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Bölüm | Özgün Araştırma |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 32 Sayı: 2 |