Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de STEM Alanında ve Eğitim-Öğretim Konusunda Yapılmış Olan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 124 - 136, 19.04.2021

Öz

Değişen ve gelişen dünyaya ayak uydurabilmek çağın gereksinimlerine cevap vermek eğitim camiasını da yakından etkilemektedir. Gelişen teknoloji ve sanayi ile tüketen toplumdan üreten bir toplum olma yolunda, 21. Yüzyıl becerilerini kullanarak farklı disiplinlerin ilişkilendirildiği STEM eğitim yaklaşımının kullanılması önemlidir. STEM Science, Technology, Engineering, Mathematics alanlarının baş harflerinden oluşan ve bu alanların birbirine entegre ederek dört disiplini merkeze alan bir eğitim yaklaşımıdır. Çalışmamızın amacı, YÖK tez merkezinde, Eğitim-öğretim konusunda ve STEM alanında yayınlanmış olan 63 tezin içerik analizinin yapılmasıdır.YÖK Tez Merkezi tarama motorunun detaylı tarama seçeneğinden, dizin kısmı STEM, konu kısmı eğitim ve öğretim olarak kısıtlandığında onaylanmış 11 doktora 52 yüksek lisans tezine ulaşılmıştır. 63 tane tezin verileri araştırmacı tarafından hazırlanan tez sınıflama formu kullanılarak kayıt altına alınmış ve analiz edilmiştir. Çalışmamız STEM alanında çalışma yapacak araştırmacılara mevcut tezlerin eğilimlerini göstermesi açısından yardımcı olacağı düşünülerek planlanan özgün bir çalışmadır.

Kaynakça

  • Akaygün, S. & Aslan-Tutak, F. (2016). STEM Images Revealing STEM Conceptions of Pre-Service Chemistry and Mathematics Teachers. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 56-71. DOI: 10.18404/ijemst.44833
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M., Öner T. ve Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu: “Günümüz Modası mı Yoksa Gereksinim mi?”. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi DOI: 10.13140 / RG.2.1.1980.0801.
  • Akgündüz, D. (2018). Okul öncesinden üniversiteye kuram ve uygulamada STEM eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, No. 41. Paris: OECD Publishing. [Çevirim İçi: Http://Dx.Doi.Org/10.1787/218525261154], Erişim Tarihi: 02.03.2020.
  • Aronin, S. & Floyd, K. K. (2013). Using an i-Pad in inclusive preschool classrooms to introduce STEM concepts. Teaching Exceptional Children, 45(4), 34-39. https://doi.org/10.1177/004005991304500404.
  • Aydın, G., Saka, M., Guzey, S. (2017). 4-8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2): 787-802. DOI: 10.17860 / mersinefd.290319.
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. Yüzyıl hayalimiz: 2045 Hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. University of Tennessee, Knoxville.https://www.researchgate.net/publication/320988865.
  • Aydın Günbatar, S , Tabar, V . (2019). Türkiye’de Gerçekleştirilen STEM Araştırmalarının İçerik Analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1) , 1054-1083. http://efdergi.yyu.edu.tr http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.153 ISSN: 1305-020.
  • Baki, A.,&Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21. ISSN:1304-0278.
  • Chesloff, JD. (2013). Why STEM education must start in early childhood. Education Week, 32 (23), 27–32https://www.edweek.org/ew/articles/2013/03/06/23chesloff.h32.html.
  • Çelebi, N., Güner, H., Taşçı Kaya, G. ve Korumaz, M. (2014). Neoliberal eğitim politikaları ve eğitimde fırsat eşitliği bağlamında uluslararası sınavların (PISA, TIMSS ve PIRLS) analizi. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 3(3), 33-75.DOI: 10.7596/taksad.v3i3.329.
  • Çepni, S. & Ormancı, Ü. (2017). Geleceğin Dünyası. Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi, 1-32, Ankara: Pegem Yayıncılık. Çevik, M. (2017). Content analysis of stem-focused education research in Turkey. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 14(2), 12-26.. DOI: 10.12973 / tused.10195a.
  • Çorlu, M. S. (2014). FeteMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education,3(1),4-10. DOI:10.19128/Türkiye.181071.
  • Çorlu, M.S., Capraro, R.M. & Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74-85. ISSN:1300-1337http://hdl.handle.net/11693/13203. Dejarnette, N.K. (2012). America’s children: providing early exposure to STEM (Science, Technology, Engineering and Math) initiatives. Education, 133(1), 7784. https://www.researchgate.net/publication/281065932.
  • Elmalı, Ş. ve Balkan Kıyıcı, F. (2017). Türkiyede Yayınlanmış FeTeMM Eğitimi İle İlgili Çalışmaların İncelenmesi. Sakarya University journal Of Education,7(3),684-696. DOI: 10.19126/suje.322791.
  • Herdem,K. ve Ünal,İ. (2018). STEM Eğitimi Üzerine Yapılan Çalışmaların Analizi: Bir Meta-Sentez Çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 48(48), 45-63. ISSN: 1300-8889, DOI: 10.15285/maruaebd.381417.
  • Kalemkuş, J . (2020). Deneysel Araştırmalarda STEM Eğilimi . Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi , (36), 78-90.dergipark.org.tr/tr/download/article-file/924540.
  • Kennedy, T.J., & Odell, M. R.L. (2014). Engaging Students In STEM Education. Science Education International, 25(3). 246-258.files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1044508.pdf.
  • Lederman, N., & Niess, M. (1997). Less is more? More or less. School Science and Mathematics, 97(7), 341– 343.https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1997.tb17374.x
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.Erişim Adresi: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf, Erişim Tarihi: 07.03.2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016).STEM Eğitimi Raporu. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. MEB. Erişim Adresi: Http://Yegitek.Meb.Gov.Tr/STEM_Egitimi_Raporu.,Erişim Tarihi:02.03.2020.
  • Özdemir,M.(2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(1),323-343. dergipark.org.tr/en/pub/ogusbd/issue/10997/131612.
  • Özkaya, A. (2019). Bibliometric Analysis Of ThePublications Made in STEM Education area. Bartın University journal Of FacultyOf Education, 8(2), 590-628. DOI: 10.14686 / buefad.450825.
  • Soylu, Ş. (2016).STEM education in early childhood in Turkey. Journal of Educational and Instructional Studies in the World,6(1), 38-47.
  • Şahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014) Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik İçerikli Okul Sonrası Etkinlikler ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 297-322. www.estp.com.tr.
  • Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). FETEMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 135- 145.ISSN:2146-9199.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.(9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2018). Teoriden pratiğe STEM eğitimi: Uygulama kitabı. Ankara: Nobel Yayınları.

The Content Analysis of Graduate Thesis on Education and In Field STEM

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 124 - 136, 19.04.2021

Öz

Keeping up with the changing and developing world, responding to the needs of the era affected the education community closely. STEM Science, Technology, Engineering, Mathematics is an educational approach that consists of the initials of the field sand integrates these fields into each other and takes the four disciplines into the center. To become a society that produces with the developing technology and industry and consuming society, the STEM education approach is important by using 21st-century skills rather than disciplines and teaching. The aim of our study is to analyze the content of 63 theses published in CoHE thesis center, education and STEM field. From the detailed scanning option of the CoHE Thesis Center scanning engine, 11 doctoral theses and 52 master's theses were reached when the index part was restricted as STEM and the subject part was restricted as education and training. Our study is an original study planned with the assumption that it will help the researchers who will work in the field of STEM to show the tendencies of the current theses.

Kaynakça

  • Akaygün, S. & Aslan-Tutak, F. (2016). STEM Images Revealing STEM Conceptions of Pre-Service Chemistry and Mathematics Teachers. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 56-71. DOI: 10.18404/ijemst.44833
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M., Öner T. ve Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu: “Günümüz Modası mı Yoksa Gereksinim mi?”. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi DOI: 10.13140 / RG.2.1.1980.0801.
  • Akgündüz, D. (2018). Okul öncesinden üniversiteye kuram ve uygulamada STEM eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, No. 41. Paris: OECD Publishing. [Çevirim İçi: Http://Dx.Doi.Org/10.1787/218525261154], Erişim Tarihi: 02.03.2020.
  • Aronin, S. & Floyd, K. K. (2013). Using an i-Pad in inclusive preschool classrooms to introduce STEM concepts. Teaching Exceptional Children, 45(4), 34-39. https://doi.org/10.1177/004005991304500404.
  • Aydın, G., Saka, M., Guzey, S. (2017). 4-8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2): 787-802. DOI: 10.17860 / mersinefd.290319.
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. Yüzyıl hayalimiz: 2045 Hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. University of Tennessee, Knoxville.https://www.researchgate.net/publication/320988865.
  • Aydın Günbatar, S , Tabar, V . (2019). Türkiye’de Gerçekleştirilen STEM Araştırmalarının İçerik Analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1) , 1054-1083. http://efdergi.yyu.edu.tr http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2019.153 ISSN: 1305-020.
  • Baki, A.,&Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21. ISSN:1304-0278.
  • Chesloff, JD. (2013). Why STEM education must start in early childhood. Education Week, 32 (23), 27–32https://www.edweek.org/ew/articles/2013/03/06/23chesloff.h32.html.
  • Çelebi, N., Güner, H., Taşçı Kaya, G. ve Korumaz, M. (2014). Neoliberal eğitim politikaları ve eğitimde fırsat eşitliği bağlamında uluslararası sınavların (PISA, TIMSS ve PIRLS) analizi. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 3(3), 33-75.DOI: 10.7596/taksad.v3i3.329.
  • Çepni, S. & Ormancı, Ü. (2017). Geleceğin Dünyası. Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi, 1-32, Ankara: Pegem Yayıncılık. Çevik, M. (2017). Content analysis of stem-focused education research in Turkey. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 14(2), 12-26.. DOI: 10.12973 / tused.10195a.
  • Çorlu, M. S. (2014). FeteMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education,3(1),4-10. DOI:10.19128/Türkiye.181071.
  • Çorlu, M.S., Capraro, R.M. & Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74-85. ISSN:1300-1337http://hdl.handle.net/11693/13203. Dejarnette, N.K. (2012). America’s children: providing early exposure to STEM (Science, Technology, Engineering and Math) initiatives. Education, 133(1), 7784. https://www.researchgate.net/publication/281065932.
  • Elmalı, Ş. ve Balkan Kıyıcı, F. (2017). Türkiyede Yayınlanmış FeTeMM Eğitimi İle İlgili Çalışmaların İncelenmesi. Sakarya University journal Of Education,7(3),684-696. DOI: 10.19126/suje.322791.
  • Herdem,K. ve Ünal,İ. (2018). STEM Eğitimi Üzerine Yapılan Çalışmaların Analizi: Bir Meta-Sentez Çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 48(48), 45-63. ISSN: 1300-8889, DOI: 10.15285/maruaebd.381417.
  • Kalemkuş, J . (2020). Deneysel Araştırmalarda STEM Eğilimi . Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi , (36), 78-90.dergipark.org.tr/tr/download/article-file/924540.
  • Kennedy, T.J., & Odell, M. R.L. (2014). Engaging Students In STEM Education. Science Education International, 25(3). 246-258.files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1044508.pdf.
  • Lederman, N., & Niess, M. (1997). Less is more? More or less. School Science and Mathematics, 97(7), 341– 343.https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1997.tb17374.x
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.Erişim Adresi: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf, Erişim Tarihi: 07.03.2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016).STEM Eğitimi Raporu. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. MEB. Erişim Adresi: Http://Yegitek.Meb.Gov.Tr/STEM_Egitimi_Raporu.,Erişim Tarihi:02.03.2020.
  • Özdemir,M.(2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(1),323-343. dergipark.org.tr/en/pub/ogusbd/issue/10997/131612.
  • Özkaya, A. (2019). Bibliometric Analysis Of ThePublications Made in STEM Education area. Bartın University journal Of FacultyOf Education, 8(2), 590-628. DOI: 10.14686 / buefad.450825.
  • Soylu, Ş. (2016).STEM education in early childhood in Turkey. Journal of Educational and Instructional Studies in the World,6(1), 38-47.
  • Şahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014) Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik İçerikli Okul Sonrası Etkinlikler ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 297-322. www.estp.com.tr.
  • Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). FETEMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 135- 145.ISSN:2146-9199.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.(9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2018). Teoriden pratiğe STEM eğitimi: Uygulama kitabı. Ankara: Nobel Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Çalışkan 0000-0001-6528-1964

Funda Okuşluk 0000-0002-1334-4043

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çalışkan, A., & Okuşluk, F. (2021). Türkiye’de STEM Alanında ve Eğitim-Öğretim Konusunda Yapılmış Olan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 124-136.