İletişimde Emojilerin Kullanımı ve İncelenmesi
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 16, 91 - 106, 02.05.2017
Birsen Çeken
,
Asuman AYPEK Arslan
Damla Tuğrul
Öz
Günümüzde teknolojiye olan bağlılıkları her geçen gün artan bireyler mobil
iletişim yoluyla farklı iletişim yolları geliştirmişlerdir. Bu bağlamda duyguları,
hissi veya düşünceyi ifade etmek ve desteklemek amacıyla kullanılan resim karakterleri yani emojiler geliştirilmiştir. Dünyada en sık kullanılan mobil iletişim
uygulaması olan WhatsApp’taki emojilerin sayıları incelendiğinde son beş yılda
beş kat artış yaşandığı gözlemlenmektedir. Araştırmada dili sadeleştiren emojilerin zaman içinde bu kadar kalabalıklaşmalarına rağmen ne kadarının kullanıldı-
ğının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda anket tekniğinden
yararlanılan araştırmada nicel veriler elde edilmiştir. WhatsApp’ın internet bağ-
lantılı mobil cihazlarda kullanılabilme özelliği sebebiyle araştırmanın evreni Türkiye’deki mobil internet kullanıcılarıdır. Emoji kullanımının daha yaygın olduğu
18-29 yaş aralığı göz önünde bulundurularak örneklem olarak Gazi Üniversitesi
öğrencileri seçilmiştir. 19 Aralık 2016 – 10 Ocak 2017 tarihleri arasında çevrimiçi
olarak yayınlanmış ve 390 katılımcı tarafından cevaplanmıştır. Anket verilerine
betimsel analiz uygulanmıştır. Araştırmanın temel bulgularına göre kullanıcılar
sık kullanılanlardan faydalanarak genelde aynı emojileri kullanmaktadır. Ayrıca
farklı kültürel özellikleri içeren emojileri kullanmaktan kaçınmakta ve ne ifade
ettiklerini anlamakta zorlanmaktadırlar.
Kaynakça
- AKKAYA TELCİ, Burcu (2015), Communicatıon Within Te World Of Symbols: Technological /Cultural Factors In Coding & Decoding And Media Related
Communicatıon Accidents
ANDRAL, Mélanie - LARROQUE Axelle (2016), Te Emojis Consumer Perception İn Te Online Advertising
BÜLBÜL OĞUZ, Betül (2000), Sosyal Medya Dilinin Görüntüsel Gösterge Boyutu Ve Bunun Dile Etksi
Emogi Reserch Team (2015), 2015 Emoji Report
http://emogi.com/documents/Emoji_Report_2015.pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2017
Fikri Mühim (2015), Digital Age Emojiler Araştırması
GÖKALİLER, Ebru - SAATCIOĞLU, Ezgi (2016), Reklamlarda Emoji Kullanımı: Emoji İçerikli Reklemlere Yönelik Tüketicilerin Tutumlarının Belirlenmesi
Üzerine Bir Araştırma
Hinz, Leonore (2015), Te Functions of Emoticons and Pictograms in Instant
Messengers
http://emojipedia.org, Erişim Tarihi: 10.01.2017
İREN, Mehmet (2015) Türk Usulü Emoji http://kelebekgaleri.hurriyet.com.tr/
galeridetay/94001/2368/1/turk-usulu-emoji, Erişim Tarihi:10.01.2017
KELLY, Ryan - WATTS, Leon (2015), Characterising the Inventive Appropriation of Emoji as Relationally Meaningful in Mediated Close Personal Relationships
KLIEGMAN, Julie (2015), Te Upside of Emoji
LEBDUSKA, Lisa (2014), Emoji, Emoji, What for Art Tou?
LJUBEŠİĆ, Nikola - FİŠER, Darja (2016), A Global Analysis of Emoji Usage
MERLINA, Tina - MAULIA, Lia - AMALIA, Rosaria Mita (2013), Verbal and
Visual Expression of Emotions on Kaskus: A Semiotic Study
NOVAK, Petra Kralji - SMAILOVIC, Jasmina - SLUBAN, Borut - MOZETIC,
Igor (2015), Sentiment of Emojis
SwifKey (2015), SwifKey Emoji report.
We Are Social SG (2016), 2016 Dijital Yearbook, http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016/5-wearesocialsg_5CLICK_HERE_TO_ACCESS, Erişim
Tarihi:10.01.2017
YouGov (2015), May 30 - June 1, 2015 Report
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 16, 91 - 106, 02.05.2017
Birsen Çeken
,
Asuman AYPEK Arslan
Damla Tuğrul
Kaynakça
- AKKAYA TELCİ, Burcu (2015), Communicatıon Within Te World Of Symbols: Technological /Cultural Factors In Coding & Decoding And Media Related
Communicatıon Accidents
ANDRAL, Mélanie - LARROQUE Axelle (2016), Te Emojis Consumer Perception İn Te Online Advertising
BÜLBÜL OĞUZ, Betül (2000), Sosyal Medya Dilinin Görüntüsel Gösterge Boyutu Ve Bunun Dile Etksi
Emogi Reserch Team (2015), 2015 Emoji Report
http://emogi.com/documents/Emoji_Report_2015.pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2017
Fikri Mühim (2015), Digital Age Emojiler Araştırması
GÖKALİLER, Ebru - SAATCIOĞLU, Ezgi (2016), Reklamlarda Emoji Kullanımı: Emoji İçerikli Reklemlere Yönelik Tüketicilerin Tutumlarının Belirlenmesi
Üzerine Bir Araştırma
Hinz, Leonore (2015), Te Functions of Emoticons and Pictograms in Instant
Messengers
http://emojipedia.org, Erişim Tarihi: 10.01.2017
İREN, Mehmet (2015) Türk Usulü Emoji http://kelebekgaleri.hurriyet.com.tr/
galeridetay/94001/2368/1/turk-usulu-emoji, Erişim Tarihi:10.01.2017
KELLY, Ryan - WATTS, Leon (2015), Characterising the Inventive Appropriation of Emoji as Relationally Meaningful in Mediated Close Personal Relationships
KLIEGMAN, Julie (2015), Te Upside of Emoji
LEBDUSKA, Lisa (2014), Emoji, Emoji, What for Art Tou?
LJUBEŠİĆ, Nikola - FİŠER, Darja (2016), A Global Analysis of Emoji Usage
MERLINA, Tina - MAULIA, Lia - AMALIA, Rosaria Mita (2013), Verbal and
Visual Expression of Emotions on Kaskus: A Semiotic Study
NOVAK, Petra Kralji - SMAILOVIC, Jasmina - SLUBAN, Borut - MOZETIC,
Igor (2015), Sentiment of Emojis
SwifKey (2015), SwifKey Emoji report.
We Are Social SG (2016), 2016 Dijital Yearbook, http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2016/5-wearesocialsg_5CLICK_HERE_TO_ACCESS, Erişim
Tarihi:10.01.2017
YouGov (2015), May 30 - June 1, 2015 Report