Bu çalışmanın temel amacı, PDR mezunu psikolojik danışmanların/rehber öğ-
retmenlerin ‘psikolojik danışma’ kavramına yönelik sahip oldukları metaforların
içerik analizi aracılığıyla ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel ve nicel araş-
tırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı
güz döneminde Samsun ilinde görevli seçkisiz olarak seçilen 48 rehber öğretmen
ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri ‘Psikolojik danışma………..gibidir/
benzer; çünkü,…………’ cümlesinin PDR mezunu psikolojik danışman/rehber
öğretmenler tarafından tamamlanması ile elde edilmiştir. Çalışmada nitel araş-
tırma desenlerinden biri olan olgu bilim araştırma deseni kullanılmış ve veriler
içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Katılımcıların ifadeleri incelendiğinde
ürettikleri metaforların metafor sayısına göre sırayla; Kendini tanıma, ihtiyaç, geliştiren, belirsiz, yol gösteren, problem çözen, rahatlatan, fark ettiren ve koşulsuz
kabul eden kavramasal kategorileri altında toplanabildiği görülmüştür. Psikolojik
danışman/rehber öğretmenlerin psikolojik danışma’yı en fazla ‘Işık’ (f;3, %1.44) ve
‘Ayna’ (f;3, %1.44) ile eş anlamlı olarak algıladıkları görülmüştür. İleride yapılacak
araştırmalarda yöneti¬ci, öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşlerini de dikkate alarak daha kapsamlı çalışmaların yapılması önerilmektedir. Nitel ve nicel araştırma
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 16 |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mayıs 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 16 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.