Sosyal Medya Kullanımının Tüketici Davranışlarına Etkisi: Üniversite Öğrencileri Örneği
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 17, 0 - 0, 02.08.2017
Ahmet Sarıtaş
,
Şerife Karagöz
Öz
Bu araştırma 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi,
Zeliha Tolunay Uygulamalı Teknoloji ve İşletmecilik Yüksekokulu’nda öğrenim
görmekte olan üniversite öğrencilerinde, sosyal medyanın satın alma öncesi
ve sonrası tüketici davranışlarına nasıl etki ettiğini irdelemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın
%62,1’ ini kadın,% 37,9’ unu erkek öğrenciler oluşturmaktadır. Sosyal medyanın
üniversite öğrencilerinde satın alma öncesi ve sonrası tüketici davranışlarına nasıl
etki ettiğini tespit etmek amacıyla regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına
göre; sosyal medyanın tüketici satın alma öncesi ve sonrası tüketici davranışları
üzerinde bir etkiye sahip olduğu saptanmıştır
Kaynakça
- AKAR, Erkan, (2010), Sosyal Medya Pazarlaması: Sosyal WB’de Pazarlama
Stratejileri, Ankara:Efil Yayınevi.
BEDİR, Abdullan, (2016),“Sosyal Medya Kullanımının Üniversite Öğrencilerinin
Akademik Başarılarına Ve Tutumlarına Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Ve
Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı.
BARUTÇU, Süleyman ve TOMAŞ, Melda, (2013), “Sürdürülebilir Sosyal Medya
Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü”, İnternet Uygulamaları
ve Yönetimi Dergisi, IV, 1: 5-23.
ÇABUK, Serap. VE YAĞCI, Mehmet, (2003), Pazarlamaya Çağdaş Yaklaşım,
İstanbul: Nobel Yayınevi.
ÇAĞLIYAN, Vural. IŞIKLAR, Zeynep. Ergen. ve HASSAN, Sabaahe Azeez,
(2016),“Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarında Sosyal Medya
Reklamlarının Etkisi: Selçuk Üniversitesi’nde Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi
Sosyal Ve Teknik Araştırmalar Dergisi,11: 43-56.
DİKME, G, (2013),“Üniversite Öğrencilerinin İletişimde Ve Günlük Hayatta
Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Kadir Has Üniversitesi Örneği”, Yayımlanmış
Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Kadir Has Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü.
ERDEM, Ayhan, (2006), Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi, Ankara:
Nobel Yayınevi.
ELLİSON, Nicole. STEİNFİELD, Charles, And LAMPE, Cliff, (2007). The Benefits
of Facebook ‘‘Friends:’’ Social Capitaland College Students’ Use of Online Social
Network Sites, Journal of Computer-Mediated Communication, 12, 1143–1168.
EROĞLU, Elif, (2012), Tüketici Davranışları, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
Yayınları.
ENGİN Fuat, (2011), Uzun Yaşanmışlıkların, Kısa Anlatımıyla Tüketimde
Tüketici, İstanbul: GDK Yayın.
GENÇ, Yunus Emre, (2015),“Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı
Ve Bunun Satın Alma Davranışlarına Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, İzmir: İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
KOBAK, Kobak ve BİÇER, Serkan, (2008),“Facebook Sosyal Paylaşım Sitesinin
Kullanım Nedenleri”, IETC, 567-571, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
KOÇ, Mustafa VE KARABATAK, Murat, (2011),“Sosyal Ağların Öğrenciler
Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi”, 5. Uluslararası
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumunda Sunulan Bildiri, Fırat Üniversitesi,
Elazığ.
KOTLER, Philip, (2003),Marketing Management, International Edition, Prentice
Hall, U.S.A.
İSLAMOĞLU, Ahmet Hamdi, (2006), Pazarlama Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
İŞLEK, Mahmut. Sami, (2012), “Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri”,
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Karaman: Yüksek Lisans Tezi.
ODABAŞI, H. Ferhan., MISIRLI, Özge. GÜNÜÇ, Selim. TİMAR, Zeynep. ERSOY,
Mehmet., SOM, Seçil, DÖNMEZ, Fevzi. İnan, AKÇAY, Tayfun. VE EROL,
Osman, (2012),“Eğitim İçin Yeni Bir Ortam:Twitter”, Anadolu Journal of Educational
Sciences International (AJESI), II, 1: 89-103.
OKUMUŞ, Abdullah, (2013), Tüketici Davranışı, Birinci Baskı, Türkmen Yayınevi,
İstanbul.
OLGUN, Büşra, (2015), “Sosyal Medyanın Tüketici Satın Alma Davranışları
Üzerindeki Etkisi”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi,
IV,12: 484-507.
ÖZMEN, Fatma, AKÜZÜM, Cemal. SÜNKÜR Meltem. BAYSAL, Nigar,
(2011), “Sosyal Ağ Sitelerinin Eğitsel Ortamlardaki İşlevselliği”, 6th International
Advanced Technologies Symposium, 16-18 Mayıs, Elazığ, 42-47.
PAPATYA, Nurhan, (2005), “Tüketici Davranışları İle İlgili Motivasyon Modelleri:
Bir Perakende İşletmesinde Temizlik ve Kişisel Bakım Ürünlerine Bağlı Bir
Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Dergisi,X,1: 221-240.
PATE, Sharon. S., VE ADAMS, Melinda, (2013), “The Influence of Social
Networking Sites on Buying Behaviors of Millennials”, Atlantic Marketing Jounal,
II,1: 91-109.
SELWYN, Neil, (2007),“Screw Blackboard Do İt On Facebook! An İnvestigation
Of Students” Educational Use Of Facebook.http://www.scribd.com/doc/513958/
Facebookseminar-paper-Selwyn 26.08.2017.
TEKVAR, Sırma. Oya, (2016), “Tüketici Davranışlarının Demografik Özelliklere
Göre Tanımlanması”, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, V,6:
1601-1616.
TURAN, Zeynep. ve GÖKTAŞ, Yüksel, (2011),“Çevrimiçi Sosyal Ağlar: Öğrenciler
Neden Facebook Kullanmıyor?” 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, 22-24 Eylül, Elazığ.
UÇAK, Nazan. Özenç. ve ÇAKMAK, Tolga, (2010),“Hacettepe Üniversitesi
Bilgi ve Belge Yönetimi Öğrencilerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanım Özellikleri”,
Uluslararası 2. Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu, Hacettepe Üniversitesi,
22-24 Eylül, Ankara.
VURAL, Z. Beril. Akıncı. ve BAT, Mikail, (2010),“Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak
Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Yaşar
Üniversitesi Dergisi, XX,5: 3348‐3382.
YİĞİT, Nevzat. ALEV, Nedim. ve ÇAVDAR, Oylum, (2010),“Fen Bilgisi ve Fizik
Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerine Yönelik Düşünceleri”,9. Ulusal Fen Bilimleri
ve Matematik Eğitimi Kongresi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 23-25 Eylül, İzmir.
YÜKSELEN, Cemal, (2007),Pazarlama İlkeler Yönetim Örnek Olaylar, Ankara:
DetayYayıncılık.